Gå til innhold

Familie konflikt


Hannecec

Anbefalte innlegg

Hei.

For 2 år siden kjøpte jeg meg en leilighet i en tomannsbolig.

Ikke lenge etter så traff jeg min samboer. Da vi flyttet sammen leide jeg leiligheten ut til lillesøsteren min.

Hun betalte 3000,- i mnd, mens utgiftene var på 5000,-. Grunnen til at hun fikk det så billig var fordi mine foreldre mente at såpass snill måtte jeg være, hun hadde jo ikke fast jobb, og heller ikke så god økonomi som meg. Dette gikk greit helt til vi kjøpte hus. Da solgte samboeren min hans leilighet, og etter hvert så ville jeg selge min også. For å sitte med en ekstra utgift for å være snill, ønsket jeg ikke. Lederen i borettslaget mente jeg ville tjene opp mot 200000 hvis jeg var heldig.

Men da slo familien til og rett og slett presset meg til å selge leiligheten til søsteren min.

Jeg ønsket ikke dette, da evt fortjeneste ville komme godt med. Men med mange telefoner og utskjellinger, bestemte vi oss for å gi etter, for å bevare familie roen. De prøvde til og med å tvinge meg å betale det beløpet det koster å ta over en leilighet i et borettslag. Dette nektet jeg, og det endte med at søsteren min ikke pratet med meg på et halvt år.

Så det endte med at jeg tjente 0 kr på salget.

Det tok ikke lange tiden før søsteren min begynte å skryte av hvor mye hun kunne tjene hvis hun solgte. Noe jeg syntes var veldig sårt.

I dag har hun fast jobb, tjener mye bedre enn meg. Og hun vil selge, og tjene rundt 350 000 kr eller mer. Dette syns jeg blir litt feil, så jeg ba om å få kjøpe leiligheten tilbake. Tilbudet mitt var 100 000 kr mer enn hva hun ga for den.

Det hele endte med at hun ikke ville ha noe mer med meg å gjøre. Foreldrene mine tok hennes parti, og gikk til personangrep på meg.. De begynte å ta opp ting jeg hadde gjort for 10 år siden, noe som ikke hadde noe med saken og gjøre. Dette såret meg så mye, at jeg ikke har pratet med noen av dem siden.

Min mening er at foreldrene mine burde holt seg nøytrale, og heller prøvd å løse konflikten.

I stede så valgte de å lage et helvete rett og slett foran min samboer, vår datter og hans datter på 12 år. Utilgivelig syns jeg. Jeg var rolig hele tiden, og prøvde å forklare dem hva jeg følte.

Men det nyttet ikke.

Jeg vet at jeg har ingen rådighet over denne leiligheten, men syns det er trist det som skjedde.

Er det noen her som har opplevd noe lignende. Noen som kan fortelle meg at det jeg gjør og tenker er riktig eller galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Med forbehold om at jeg har forstått saken riktig og at det du skriver er de faktiske forhold så er du rett og slett blitt lurt trill rundt av en sleip familie.

Jeg kan ikke skjønne at du ville la henne leie til under det den kostet deg eller selge til henne til mindre enn markedsverdien. Du har INGEN slike forpliktelser overfor henne. Foreldrene dine er helt på viddene og det hadde jeg nok fortalt dem dersom det var meg dette gjaldt.

Dessverre er det gjort er gjort og spist er spist her. Riktignok kan du prosedere rettslig på at du er blitt lurt, men jeg kan aldri tenke meg at du kommer noen vei. Videre kan du prosedere på at med den kjøpesummen hun fikk er det jo opplagt at en fremtidig verdistigning er noe du ønsker en del av. Jeg tror ikke du kommer en meter her heller.

En runde i rettsapparatet vil uansett ikke bedre familieforholdene heller.

Jeg ville aldri hatt noe mer med den familien å gjøre hvis dette var meg siden de helt tydelig mener at du er en slags melkeku for dem.

Jeg kan overhodet ikke fatte foreldrene dine ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten.. Føler meg litt bedre når jeg får det bekreftet fra andre også.. Da vet jeg at jeg ikke tenker og handler feil.

Har egentlig en stor og kjempe grei familie. Men har skjønt med tiden at mine foreldre har et behov for å kontrollere meg og mitt hele tiden. Jeg er vel den av 3 søsken som faktisk har egene meninger, og det faller ikke i god jord hos alle. Syns dette er trist, for jeg føler meg lurt.

Vi kjøpte oss et billig hus som vi har pusset opp siden den dagen vi flyttet inn. Så billig er det jo ikke lenger. Og pengene hadde kommet godt med.

Men er galt at penger skal være årsak til en krangel, men er jo et prinsipp her også. Skulle ønske jeg fikk kjøpt leiligheten tilbake.. Men gjort er gjort.. Har angret siden den dagen, men hadde jo bare lyst til at vi skulle være venner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå gjort deg selv til et enkelt offer, da. Reflekterte du i det hele tatt over hva du gjorde? Er man dum, så blir man utnyttet. Synd, men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nå gjort deg selv til et enkelt offer, da. Reflekterte du i det hele tatt over hva du gjorde? Er man dum, så blir man utnyttet. Synd, men sant.

Ja, det er mine tanker også. Du ble jo ikke akkurat lurt. Ok, familien din høres ikke akkurat snille ut og jeg er sjokkert over at foreldrene dine i det hele tatt foreslo noe slikt, men du valgte jo selv å gjøre slik de sa selv om du var i din fulle rett til å nekte. Jeg tror ikke det er så mye mer å gjøre med saken, jeg tviler sterkt på at du ville vinne noen rettsak all den tid du faktisk frivillig solgte henne leiligheten til den prisen hun ba om. Hva som skjer framover er jo opp til deg, hadde det vært meg hadde jeg bare godtatt at jeg hadde gjort en tabbe og prøvd å gjenskape et så normalt familieforhold som mulig og heller sørget for at jeg ikke gjorde noe så dumt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes du skulle sagt til din søster da hun fikk kjøpe billig, at når hun eventuelt solgte skulle dere dele overskuddet.

Og jeg synes det er skikkelig dårlig gjort av familien din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skulle sagt til din søster da hun fikk kjøpe billig, at når hun eventuelt solgte skulle dere dele overskuddet.

Og jeg synes det er skikkelig dårlig gjort av familien din!

Dette er jeg helt enig i. Synes det er helt merkelig av foreldrene dine å presse deg til å gå med på disse avtaleen som gjør at du kommer så dårlig ut.

Er det noen grunn til at søsteren din trenger denne spesielle tilretteleggingen?

Hadde jeg vært deg hadde jeg skrevet et saklig brev til foreldrene og søsteren din hvor du fikk fram hva du føler rundt det som har skjedd, og ber om en forklaring på hvorfor de mener det er rettferdig med en løsning hvor du kommer så dårlig ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Blir skikkelig trist når jeg leser dette. Min familie har nylig vært gjennom noe lignende i forbindelse med leilighetskjøp, så nå er det enkelte i min familie som ikke er på talefot med hverandre.

Til tross for at din familie ikke har gjort noe som er ulovlig i denne saken, så er det helt klart veldig dårlig gjort. Jeg hadde virkelig IKKE godtatt dette som en tabbe, selv om det du gjorde var dumt. Her er det nemlig dine foreldre som har gjort den store tabben. Skjønner virkelig ikke hvordan man skal klare å stole på slike foreldre igjen... Ikke søstren din heller for den saks skyld... Greit nok at det du gjorde virker veldig dumt og lettlurt, men hva slags familie er det som utnytter dette?

Er det ingen utenforstående part i familien som kan hjelpe til å mekle i denne konflikten? Som forholder seg mer eller mindre objektiv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Problemet er at når foreldre og søster klarte å lure og presse trådstarter en gang inn i et sånt hjørne så er det ikke rimelig å tro at de vil høre på fornuft senere. De er tydeligvis ikke helt i kontakt med den virkelige verden og mener at den tøffe og sterke med egne meninger skal fore på resen av familien. Hvordan skal man argumentere fornuftig med slike folk?

Det eneste trådstarter oppnår er å lage verden enda vanskeligere og kontakten med egen familie enda verre.

Jeg tror ikke all verdens saklighet vil hjelpe mot mennesker som i utgangspunktet er så totalt urimelige. Og selv om søsteren skulle ha et eller annet handicap eller en eller annen formildende omstendighet som gjør at det er vanskelige for henne å kjøpe / leie leilighet på normalt vis så er det selvsagt naturlig at FORELDRENE hjelper til. Men jeg tviler vel på at de ville gjort noe de taper penger på selv uten å gardere seg mot at den hjelpen de har gitt blir brukt til egen berikelse slik som den sleipe datteren deres har gjort.

Det eneste som kunne vært gjort skulle vært gjort i forbindelse med overtagelsen av leiligheten: det skulle vært lagt inn en klausul om at eventuell verdiøkning skulle deles mellom søskenene - evt. skjevdeles slik at trådstarter fikk igjen det beløpet hun gav søsteren i gave for salg til under markedspris.

Men kanskje det er din tur til å være sleip trådstarter? En liten tur til dine foreldre der du klager din inderlige nød over oppussingsprosjektet og hvordan du trenger <putt inn f.eks halvparten av verdiøkningen på leiligheten her> og hvordan dere kanskje må selge pga at du egentlig ikke hadde råd til å selge leiligheten så billig den gangen.

For å være litt seriøs: Det ER på sin plass å nevne for dine foreldre at det ikke er rimelig at søsteren skal selge leiligheten etter kort tid med fortjeneste på den måten. At det er et brudd på forutsetningene. Se hvordan de reagerer på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes helt sykt ut, stakkars deg!! Familiepress kan være vanskelig å stå i mot!

Du har ingen rettslige muligheter til å få del i pengene nå lenger, som du sikkert selv og vet, og så lenge dere ikke hadde avtalefestet noe om at overskudd skulle deles, så kommer du dessverre ingen vei.

Det er vel heller lite trolig at det fungerer å snakke med familien din om dette, men var jeg deg ville jeg sterkt vurdert å gå til de og si at du føler deg rundlurt av din egen familie og forlange pengene tilbake eller be de ryke og reise. Leiligheten var DIN investering i DITT fremtidige liv. Over 300 000 i fortjeneste kan utgjøre mye dersom man har en normal lønn; det vil jo hjelpe deg med mindre lån i disse dager da renta er på vei opp, eller som du sa kan det gå til oppussing.

At du har leid ut med 2000 i tap hver måned er også helt uakseptabelt. Jeg forstår du føler deg presset og tenker at du kan ofre litt penger for å bevare familiefreden, men nå har du jo din egen familie med mann og barn, så da kan du kanskje klare deg uten kontakt med de andre dersom de ikke vil gi tilbake noe til deg frivillig?!

Din søster høres forresten ut som en rimelig virkelighetsfjern person.... Tenk å skryte av fortjeneste etter å ha fått furtet seg til en leilighet til underpris :overrasket:

Poor you!! :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg kommer til å gjøre i denne saken.. Men mange av dere har de samme meningene som meg. Har på en måte lyst til å forlange penger mot vennskap, selv om det er en dårlig ting å gjøre. Vet at jeg har vært fryktelig dum her, kall meg gjerne naiv.. Har jo ingenting å stille opp med. Føler meg sviktet.

Søsteren min har overhode ingen handikapp, hun er vel bare bortskjemt. Hun er vel bare vant til at ting detter rett i hendene hennes, mens andre må jobbe for det de har.

Det jeg gjorde, gjorde jeg for å hjelp henne i en startfase, med press fra øverste hold.

Trodde at når man er snill og hjelpsom mot andre, så kunne man kanskje forvente litt tilbake. Men den gang ei.

UTAKK ER VERDENS LØNN…

Har lært nå!! Men fortvilelsen er der..

Det å føle seg lurt av en selger eller en venn er en ting.. men når man føler seg lurt av sine nærmeste som min familie.. så sårer det utrolig mye! Det er som et åpent sår som ikke vil gro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

"Det å føle seg lurt av en selger eller en venn er en ting.. men når man føler seg lurt av sine nærmeste som min familie.. så sårer det utrolig mye! Det er som et åpent sår som ikke vil gro."

Venner eller selgere kan man kutte ut når de sårer og lurer en. Det er ikke fullt så enkelt med familie. I tillegg kommer selvsagt at man forventer mer og da er det jo naturlig nok enda lettere å bli såret.

Det med penger mot vennskap vet jeg ikke helt. Søsteren din hadde jeg bare gitt opp - for henne er det en økonomisk interesse av å ikke bry seg om hvordan det går med deg. Ren egoisme.

Men foreldrene dine skal jo i utgangspunktet være like glad i dere begge og dermed like opptatt av at det går bra. Det var de jeg ville apellert til først og fremst - sett om det var rom for dem å forstå hva de har vært med på og hvordan du føler det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjip familie du har, desverre kan man ikke velge familien sin, men man kan velge hvor mye kontakt man vil ha med familien.

virker som om problemet her er at foreldrene dine forskjellsbehandler deg og søsteren din, og søsteren din har blitt egoistisk pga av det.

det er ikke lett å kutte kontakt med familien sin. men det synes jeg du bør gjøre, jeg synes ikke det er noe poeng i å kaste bort tid på en familie som behandler deg slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvert fall spurt dem om hvorfor de mener din søster skal tjene på leiligheten og ikke du. Se hva de svarer på det. (Om de har et svar da....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars deg. Har opplevd mye familie tragedie selv, men det du forteller tar prisen. Høres nesten ut som du har gjordt en feil en gang, som familien din mener du skal betale dyrt for. Men noen er vel bare sånn. Desverre. jeg syntes du skal ta en prat med dem, og hvis det ikke funker så gi faen i dem, iallefall for en stund. den dagen det begynner å komme barnebarn( hvis du ikke allerede har barn da) så kan det nok hende at pipen får en annen lyd. Hvis de da ikke prøver å kanskje være hjelpsomme og forståelses fulle så fortjener de vel ingen familie annet enn seg selv. Maken til egoisme og favorisering tror jeg det er langt i mellom! Men du fortjener helt klart en unskyldning. Det er vel ikke mye forlangt, men det er i allefall en begynnelse. :sur::sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...