Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I følge jm på svangerskapskurset var det lurt/anbefalt å bruke teppe som man pakker den lille inn i (med armene frie), eller en "babysafe" / grobag i tillegg til pysjamas. Dette for å minske faren for krybbedød ved at den lille kveles av dynen. Det var gjort mye forskning på dette sa hun, og det var veldig viktig at barnet ikke ble for varmt.

Jeg har alltid tenkt at jeg skulle ha dyne (liten, 80x50) fra starten av, mens hun altså mente man burde begynne med dyne når barnet var blitt litt større.

Ble litt i stuss jeg..

Hva tenker dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg brukte jo dyne til datteren min og det gikk bra. Hørte aldri noe om det da.

Har kjøpt dyne til han som er ventet nå og har heller ikke hørt noe om det nå. Så vi kommer nok til og bruke dyne.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Jeg venter med hele babyprosjektet til hjemmekuvøser hvor barnet kan ligge nakent mens alle kroppsfunksjonene blir monitorert og sjekket av spesialsykepleier med 20 års fartstid innen nyfødtintensivmedisin er påbudt som standard for alle, og jeg vil selvsagt ikke drømme om å bosette meg i mer enn 2 minutters gangavstand fra Rikshospitalet, i tilfelle det skulle skje noe...

Dyne vil gå bra for de aller, aller fleste, det vil det også gjøre hos de aller fleste selv om de røyker i sengen med barnet sovende mellom seg i mageleie.

Det er vanskelig å vite hvor man skal sette grensen for hva som er trygt nok når man er usikker og venter barn, og hvor mye man skal sette i verk for å begrense en risiko som i utgangspunktet er liten. Har du andre risikofaktorer for plutselig spedbarnsdød? Dyne er nok noe "alle" foreldre i utgangspunktet har sett for seg at babyen trenger med basis i tradisjon, men teppe kan være et bedre alternativ for dem og da er det greit at foreldre får vite det. Samtidig, de som har størst sjanse for å miste barn i krybbedød, er vel også de foreldrene som ikke går på svangerskapskurs i det hele tatt...

Skrevet
Jeg venter med hele babyprosjektet til hjemmekuvøser hvor barnet kan ligge nakent mens alle kroppsfunksjonene blir monitorert og sjekket av spesialsykepleier med 20 års fartstid innen nyfødtintensivmedisin er påbudt som standard for alle, og jeg vil selvsagt ikke drømme om å bosette meg i mer enn 2 minutters gangavstand fra Rikshospitalet, i tilfelle det skulle skje noe...

Dyne vil gå bra for de aller, aller fleste, det vil det også gjøre hos de aller fleste selv om de røyker i sengen med barnet sovende mellom seg i mageleie.

Det er vanskelig å vite hvor man skal sette grensen for hva som er trygt nok når man er usikker og venter barn, og hvor mye man skal sette i verk for å begrense en risiko som i utgangspunktet er liten. Har du andre risikofaktorer for plutselig spedbarnsdød? Dyne er nok noe "alle" foreldre i utgangspunktet har sett for seg at babyen trenger med basis i tradisjon, men teppe kan være et bedre alternativ for dem og da er det greit at foreldre får vite det. Samtidig, de som har størst sjanse for å miste barn i krybbedød, er vel også de foreldrene som ikke går på svangerskapskurs i det hele tatt...

Men da blir det vel nærme ring3 da, mye skummel eksos og veistøv derfra vet du! :hoho:

Vi bruker dyne, og har ingen problem med det. Snuppa vår må pakkes godt inn for å sove godt, så vi har teppe innerst og dyne rundt. Men det er jo ikke snakk om å stappe dynen godt ned rundt hodet på babyen heller da, man må jo la dem få litt luft også... ;)

Skrevet

Her i landet anbefales det at man bruker en såkalt 1 tog sovepose når det er rundt 18-20 grader i rommet som babyen sover på.

Jeg vet ikke om de bruker "tog" i Norge, men det dreier seg altså om tykkelsen på soveposen. Til vinteren skal vi bruke 2-3 tog soveposer og kanskje et teppe. Vi har kjøpt en temperaturmåler (grobag egg-termostat) og vil prøve å regulere hva knøttet sover i etter hvor varmt det er i rommet :)

Gjest Blondie65
Skrevet

En jeg kjenner i mine foreldres generasjon sa da hun fikk barnebarn og så alle "reglene" og tingene som nå er antatt farlig for barna: Vi visste ikke dette på 60 og 70 tallet - likevel fikk vi barn og det er jo et under at dere overlevde.

Det er selvsagt viktig å anbefale og advare mot ting som kan være farlige for småtrollene men det er en fin grense mellom råd og skremsel.

Skrevet (endret)

Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å være så vanvittig sarkastisk, når man som uerfaren førstegangsmor bare stiller et spørsmål. :forvirret: Mulig du syntes det var hysterisk ==tentacle=, men jeg ble litt overrasket over jordmors anbefaling her, og ville derfor forhøre meg litt om hva andre hadde hørt/gjort. Var ikke på jakt etter et langt og usaklig innlegg om hysteriske førstegangsfødende.. Man vil vel alle bare gjøre det beste for barnet sitt, og da må det være lov å stille slike spørsmål!

Takk for svar og innspill, dere andre :)

Jeg har tenkt å ta mine egne avgjørelser her, og det er godt mulig vi bruker dyne fra starten av uansett. Jeg var bare interessert i å høre hva dere har hørt/gjør, har tross alt aldri hatt en baby i hus før og har desverre ikke så mange kjente jeg kan spørre heller.

Endret av Meredith
Gjest *Just-Me*
Skrevet

Jeg har ikke hørt at man ikke burde bruke dyne. Men at man gjerne kan tulle babyen inn i et teppe også legge over dyna. Men man må passe på for overoppheting.

Vi har det litt kjølig på vårt soverom, snuppa sover i pysjamas og en tynn bomullslue. Og har dyna over seg. Hun er snart 2 mnd og har aldri fått dyna over hodet, selv om hun klarer å vri seg og styre mye i senga. Har aldri tenkt på det som noe farlig eller problem å bruke dyne.... Så jeg ville aldri lagt bort dyna....

Men du finner fort ut selv hva du velger å gjøre. Prøvd deg fram du og følg magefølelsen på hva som er riktig for deg og ditt barn!! :)

Skrevet
Her i landet anbefales det at man bruker en såkalt 1 tog sovepose når det er rundt 18-20 grader i rommet som babyen sover på.

Jeg vet ikke om de bruker "tog" i Norge, men det dreier seg altså om tykkelsen på soveposen. Til vinteren skal vi bruke 2-3 tog soveposer og kanskje et teppe. Vi har kjøpt en temperaturmåler (grobag egg-termostat) og vil prøve å regulere hva knøttet sover i etter hvor varmt det er i rommet :)

:Nikke:

Her i Storbritannia er dette anbefalingen, ja. Det er bare paa Ikea at de selger dyner til spedbarn.

Vi skal bruke soveposer a la Grobag etterhvert, og tepper den helt foerste tiden. Ga en sovepose til min lille nevoe paa 10 maaneder fordi jeg fikk hoere at han sparket av seg dynen og vaaknet kald, men etter at han begynte aa bruke soveposen sover han mye bedre!

Gjest Blondie65
Skrevet
Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å være så vanvittig sarkastisk, når man som uerfaren førstegangsmor bare stiller et spørsmål.  :forvirret: Mulig du syntes det var hysterisk ==tentacle=, men jeg ble litt overrasket over jordmors anbefaling her, og ville derfor forhøre meg litt om hva andre hadde hørt/gjort. Var ikke på jakt etter et langt og usaklig innlegg om hysteriske førstegangsfødende.. Man vil vel alle bare gjøre det beste for barnet sitt, og da må det være lov å stille slike spørsmål!

Takk for svar og innspill, dere andre :)

Jeg har tenkt å ta mine egne avgjørelser her, og det er godt mulig vi bruker dyne fra starten av uansett. Jeg var bare interessert i å høre hva dere har hørt/gjør, har tross alt aldri hatt en baby i hus før og har desverre ikke så mange kjente jeg kan spørre heller.

Jeg oppfattet ikke Tentacles innlegg som sarkastisk overfor deg eller ditt spørsmål. Heller som litt oppgitthet overfor all informasjonen man må forholde seg til om å gjøre ditt og ikke gjøre datt. Jeg skjønner i alle fall veldig godt at du søker hjelp og informasjon her for det kan ikke være lett å orientere seg i jungelen av råd og veilledning.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Skjønner ikke hvorfor det er nødvendig å være så vanvittig sarkastisk, når man som uerfaren førstegangsmor bare stiller et spørsmål.  :forvirret: Mulig du syntes det var hysterisk ==tentacle=, men jeg ble litt overrasket over jordmors anbefaling her, og ville derfor forhøre meg litt om hva andre hadde hørt/gjort. Var ikke på jakt etter et langt og usaklig innlegg om hysteriske førstegangsfødende.. Man vil vel alle bare gjøre det beste for barnet sitt, og da må det være lov å stille slike spørsmål!

Beklager, sarkasmen var ikke ment å ramme deg i det hele tatt, og det skjønner jeg at det likevel har sett ut som for deg. Unnskyld :sjenert: Jeg synes bare det tar litt av i hvilken risikoinformasjon vi hele tiden blir bombandert med fra alle kanter om alt vi må gjøre for å ikke risikere å dø. Nesten alle barn i Norge har inntil nå lagt med dyne, og kan hende er det ikke optimalt og kan hende bør ikke det fortsette, men det blir også litt voldsomt når helsepersonell fremstiller det at mamma og pappa pakker dynen rundt babyen om kvelden som å putte barnet i en dødsfelle. Beklager igjen, det var ikke meningen å latterliggjøre at du vil det beste for barnet ditt, hvor skulle vi vært uten at foreldre tenkte slik? :)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Men da blir det vel nærme ring3 da, mye skummel eksos og veistøv derfra vet du!  :hoho:

:overrasket: Auda! Unnskylder meg med at jeg bor temmelig mange mil fra Rikshospitalet nå, og mangler kunnskap om lokal geografi og trafikkforhold :ler:

Skrevet (endret)

Tja, det har jeg heller aldri hørt. Min gutt på 7-8 uker ligger med dyne. Det var også en liten dyne i alle sengene til nyfødte på Ullevål.

Jeg har funnet ham under dyna et par ganger. Da har han klart å sparke den opp og over hodet sitt. Det har vært litt ekkelt. Han har også klart å sparke dyna helt av seg og ut av kurven en gang. Da våknet jeg av at han gråt og var kald. Jeg ser godt poenget med å ha en slags sovepose til barnet, men har ikke hørt om noen som har brukt en sånn en før nå.

Tror nok det går helt fint med dyne, bare vær litt obs på hvordan du pakker barnet inn i den hvis dyna er lengre en babykurven/senga.

Endret av Caramba
Skrevet (endret)

Her i landet anbefaler de som sagt soveposer, men hvis man skal bruke dyne/teppe så anbefales det at den pakkes under madrassen (sånn at babyen ikke kan få den løs) og at babyen sover med føttene helt nede ved fotenden av senga (sånn at h*n ikke kan vikle seg lenger under dyna) :)

Det står masse lurt her

Endret av Mrs N
Skrevet

Her legger jeg han bestandig med armene over dyna, så jeg har aldri opplevd at han har dyna for langt opp. Han har langarmet pysj på seg, og er ikke kald, selv om soverommet er kjølig.

Skrevet (endret)
En jeg kjenner i mine foreldres generasjon sa da hun fikk barnebarn og så alle "reglene" og tingene som nå er antatt farlig for barna: Vi visste ikke dette på 60 og 70 tallet - likevel fikk vi barn og det er jo et under at dere overlevde.

Det er selvsagt viktig å anbefale og advare mot ting som kan være farlige for småtrollene men det er en fin grense mellom råd og skremsel.

Like "merkelig" som at spedbarnsdødligheten har sunket betraktelig siden den tid...

Måtte bare legge til at jeg er enig i at det er en grense mellom råd og skremsel som noen "glemmer"!

Syns det med dyne hørtes litt rart ut, men man vet jo aldri. Sønnen min sover med dyne hvertfall.

Endret av Cathie
Skrevet

Har aldri hørt om at det ikke er anbefalt med dyne.

Men har hørt at man skal passe på så de små ikke får dyna over ansiktet.

Vi bruker hvertfal dyne til småtten, med han godt pakket inn i et teppe under. Han har hittil ikke sparket av seg dyna, og heller ikke sparket den oppover.

Jeg synes det er veldig greit at han har sin egen dyne, spesielt når han flyttes over i vår seng for amming, og jeg sovner fra amminga.

Da ligger han med sin egen dyne, og ikke under min.

(Han gjorde det siste av og til i begynnelsen, og da ble det veldig varmt under dyna mi, ja! )

Synes egentlig ikke dyna hans lager så mye varme i det hele tatt jeg...

Skrevet

hvis du velger dyne vil jeg anbefale å legge den på tvers når ungen er liten. Hvis du velger sovepose har de noen som visstnok passer til nyfødte hos www.laredoute.no. Jeg har ikke prøvd dem selv. De som selges hos www.going.no er alt for store til babyer. Jenta vår (6mnd) forsvinner fremdeles inni posen når hun har den på. Det er skumlere enn dyne, for hun klarer ikke å sparke den av igjen.

De fleste netter sover hun i min seng under min dyne. Absolutt ikke anbefalt, men det er nok mer fare for min søvn enn for hennes sikkerhet, for jeg våkner utrolig lett når hun ligger der.

Skrevet

Jeg har heller aldri hørt at man ikke skal bruke dyne til spedbarn. Helsesøster på helsestasjonen vår sa at barnet IKKE kunne bli kvalt av en dyne ettersom den slipper gjennom luft.

Jeg har heller ikke lest noe sted at dyne er uheldig. Da jeg var nybakt førstgangsmor leste jeg mye om dette med krybbedød, men så ikke bruk av dyne nevnt noe sted.

Overoppheting må du selvsagt passe på, men det gjelder jo uansett hva du har over babyen.

Vi brukte dyne til gutten vår, og kommer helt sikkert til å gjøre det med nr 2 også.

Skrevet

Du må jo kjøpe en pose som er beregnet til aldersgruppen barnet befinner seg i. De posene jeg har kjøpt (0-3 mnd og 3-6 mnd) sitter jo fast under armene til barnet (som en genser) og det er helt umulig at ungen skal kunne klare å få den over hodet :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...