Gå til innhold

Jævla person biler


Trailer'trash

Anbefalte innlegg

Jo, det er feil. En rundkjøring er ikke ett kryss.

Jo en rundkjøring er et kyss uansett om veien går rundt eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stopplengden på vogntog på glatt føre vil du IKKE vite. At vi ligger i 90 er så sin sak. om det er lov eller ikke spiller ingen rolle sånn sett, men er det 80 og forankjørende kjører i 80 så er det på sin plass og oppføre seg å holde avstand.

Tar sjåførene av disse store, tunge vogntogene hensyn til denne stopplengden før de legger seg på hengerfeste til personbilen foran? Gjør du?? Og fartsgrensene for tunge kjøretøy er lavere enn for småbiler.. dette gjelder faktisk alle biler over 3,5 tonn om jeg ikke husker feil.. er dog ikke skråsikker på akkurat den. Det har jo noe med bremsekapasitet i forhold til vekt å gjøre, og dermed stopplengden.

Mener faktisk at folk som kjører ganske alminnelige SUV'er også kommer under denne regelen.

(At man skal sørge for avstand til bilen foran er en selvfølgelighet. Det lar seg også gjøre i rushtrafikk. Jeg har prøvd, og klarer det alltid. Det hender selvfølgelig at det kommer noen som ikke bryr seg, og som tror de kommer fortere hjem ved å tråkle, og legger seg inn foran meg, men da øker jeg avstanden igjen. Og 3 sekunder er ikke så langt dersom trafikken snegler... )

Å? Det var nytt for meg. jeg har lært at man kun skal blinke ut av rundkjøringer, ikke inn i dem! Jeg synes det er irriterende når folk blinker inn i en rundkjøring...

Jeg tror det er en ny regel nå som sier at man også skal blinke seg inn i en rundkjøring.

Dette tror jeg aldri jeg har gjort, men jeg blinker meg alltid UT. Jeg anser det som viktigere enn å blinke seg inn - jeg mener, kommer du til en rundkjøring så MÅ du faktisk inn i den, med mindre du skal rett ut til høyre igjen. Da blinker jeg meg til høyre før jeg kjører inn, for at de som står og venter skal ha en sjans til å slippe og vente på meg, som tross alt ikke skal forbi dem.

Ellers har man alltid vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, dette er det mange som driter i. Ofte oppleves det som at den som har størst fart, er den som har forkjørsrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar sjåførene av disse store, tunge vogntogene hensyn til denne stopplengden før de legger seg på hengerfeste til personbilen foran? Gjør du?? Og fartsgrensene for tunge kjøretøy er lavere enn for småbiler.. dette gjelder faktisk alle biler over 3,5 tonn om jeg ikke husker feil.. er dog ikke skråsikker på akkurat den. Det har jo noe med bremsekapasitet i forhold til vekt å gjøre, og dermed stopplengden.

Mener faktisk at folk som kjører ganske alminnelige SUV'er også kommer under denne regelen.

(At man skal sørge for avstand til bilen foran er en selvfølgelighet. Det lar seg også gjøre i rushtrafikk. Jeg har prøvd, og klarer det alltid. Det hender selvfølgelig at det kommer noen som ikke bryr seg, og som tror de kommer fortere hjem ved å tråkle, og legger seg inn foran meg, men da øker jeg avstanden igjen. Og 3 sekunder er ikke så langt dersom trafikken snegler... )

Jeg tror det er en ny regel nå som sier at man også skal blinke seg inn i en rundkjøring.

Dette tror jeg aldri jeg har gjort, men jeg blinker meg alltid UT. Jeg anser det som viktigere enn å blinke seg inn - jeg mener, kommer du til en rundkjøring så MÅ du faktisk inn i den, med mindre du skal rett ut til høyre igjen. Da blinker jeg meg til høyre før jeg kjører inn, for at de som står og venter skal ha en sjans til å slippe og vente på meg, som tross alt ikke skal forbi dem.

Ellers har man alltid vikeplikt for de som allerede er i rundkjøringen, dette er det mange som driter i. Ofte oppleves det som at den som har størst fart, er den som har forkjørsrett.

Alle biler som er lastebilsregistrert dvs biler over 3500 kg tot vekt med hvite skilter er fartsgrensen maks 80. på buss/minibuss er det 90, så du har helt rett. I hovedregel når du kjører tyngre kjøretøy bør du holde 5-6 sekunder avstand, i rushtrafikk er dette direkte farlig, da ved innpåkjørsler, eller ved 3 felt eller mer kommer biler å legger seg i blindsonen på høyre hjørne forran på lastebilen. Dette er noe som er for folk med dødsønske. hvis du skal forbi en trailer på innsiden, så sørg for guds skyld at sjåføren ser deg. så stor luke fører også til mye feltskifting, som også resulterer i start å stopp. hadde folk kunne prøvd å ligge i feltet som var mest hensikts messig for hvor de skal i steden for å bytte frem og til bake så hadde gjerne rushtrafikken gått mye bedre. samt at det hadde blitt lettere for ambulanse og brannbil å komme forbi en når biler står på kryss og tvers.

Som tidligere nevnt så ligger jeg skjelden å presser, bortsett fra ved at personbilen har kjørt på en provoserende måte. Vet at det er farlig å bli sint i trafikken, men ei grense har alle.

Har et eksempel på idiot: I sommer foretok jeg forbikjøring av et vogntog på e6 sør for moss. dette tok meg ca 5-600 meter pga hastigheten vår er sperret på 89-90km/t. Da jeg fikk lagt meg inn kom det en blå ganske ny å fin golf som lå på tuta.så la han seg brått inn rett foran meg å bråbremset. Jeg så bare pansertet på bilen før den fant ut at det kanskje var dumt. Gjør man sånn, så har man flaks hvis en overlever. han rakk å gi på igjen før det smalt, men jeg hadde ikke hatt sjangs til å stoppe hvis han ikke hadde gitt på igjen. Ikke en gang om jeg hadde giddet å rørt bremsen og sluppet gassen. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En forbikjøring som tar en halv kilometer kan da umulig være trafikksikker..? Og med den bremselengden dere har selv på tørr asfalt vil jeg kalle slike manøvrer ren idioti, på lik linje med han idioten som la seg inn rett foran deg etter forbikjøringa.

Jeg syns det stort sett er veldig greit å ligge bak tungtrafikk på langkjøring, da dere stort sett kjører meget jevnt. Men jeg skulle så veldig gjerne ønske at dere ikke måtte ta ring 3 mellom halv 8 og halv 9 på morran, for da er det kaotisk nok der som det er. En morgen her lå jeg i venstre fil på vei opp Økern mot Sinsen, da jeg måtte bremse. Og gjett om jeg da ble forbannet på han storbilsjåføren som satte langlysene i speilet mitt da! Det er faktisk ikke min feil at det går i krabbefart på den tiden av døgnet, og trafikken i høyre felt sto bom stille, så dit kunne jeg heller ikke kommet meg. Å stoppe i oppoverbakke er sikkert vanvittig kjipt når man kjører tungtrafikk, men man vet da vitterlig hva man går til når man entrer morgen- eller ettermiddagsrushen i Oslo eller en av de andre byene våre.

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for øvrig hater jeg tungtransportsjåfører som legger seg helt oppi ræva mi. Dette har jeg også opplevd på svingete landevei, hvor jeg lå og balanserte på fartsgrensen (føret tillot ikke høyere hastighet - da forsvant grepet). Å få en trailer i ræva er stressende nok. Og setter han da langlysene i speilet mitt fordi jeg ikke har svingt av og sluppet han frem etter 10 sekunder, blir jeg også forbannet. Og kommer ihvertfall ikke til å svinge av. Og for ordens skyld - jeg kjører meget jevnt, og er ikke spesielt vanskelig å ligge bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sist men ikke minst: SE TIL HELVETE Å LÆR DERE TIL Å BRUKE BLINKLYS NÅR DERE SKAL TIL VENSTRE ELLER HØYRE I RUNDKJØRINGER. ER IKKE OFTE Å SE AT DERE IKKE BRUKER DET NÅR DERE SKAL TIL HØYRE I ET KRYSS!!!!

Takk :frustrert:  :frustrert:  :frustrert:  :sur:

Hvor kommer man når man blinker til venstre i rundkjøringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En forbikjøring som tar en halv kilometer kan da umulig være trafikksikker..? Og med den bremselengden dere har selv på tørr asfalt vil jeg kalle slike manøvrer ren idioti, på lik linje med han idioten som la seg inn rett foran deg etter forbikjøringa.

Jeg syns det stort sett er veldig greit å ligge bak tungtrafikk på langkjøring, da dere stort sett kjører meget jevnt. Men jeg skulle så veldig gjerne ønske at dere ikke måtte ta ring 3 mellom halv 8 og halv 9 på morran, for da er det kaotisk nok der som det er. En morgen her lå jeg i venstre fil på vei opp Økern mot Sinsen, da jeg måtte bremse. Og gjett om jeg da ble forbannet på han storbilsjåføren som satte langlysene i speilet mitt da! Det er faktisk ikke min feil at det går i krabbefart på den tiden av døgnet, og trafikken i høyre felt sto bom stille, så dit kunne jeg heller ikke kommet meg. Å stoppe i oppoverbakke er sikkert vanvittig kjipt når man kjører tungtrafikk, men man vet da vitterlig hva man går til når man entrer morgen- eller ettermiddagsrushen i Oslo eller en av de andre byene våre.

Hvis du hadde lest hvilken vei jeg kjørte og hvor, så hadde du vist at det er en 4-felts motorvei klasse A.

Angående at det er så mye trailertrafikk særlig etter ring 3 i rushen får du ta med samfredselsdepartemanget, for hadde det vært Trailer parkeringer på blant annet økern/Ulven/kongshavn og andre industri områder i oslo hadde vi kunne pakert der vi skal levere kvelden før. Prøver du å pakere i oslo kommer det noen å gir deg parkerings bot i løpet av natten. nermeste utenfor er liksom lier/Berger og Vestby.Vi liker heller ikke å kjøre i rushen, men desverre så må vi ofte det allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer man når man blinker til venstre i rundkjøringen?

Til venstre :reise: . du blinker venstre hvis du skal krysse møtende trafikk. det er vel ingen regel som sier at du må, men det er allikevel ofte til stor hjelp for andre. du blinker jo høyre når du har passert siste arm før du skal av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man krysser jo ingen i rundkjøring. Man kjører bare rundt og rundt. Ved å plassere seg innerst i rundkjøringen, viser jo det andre bilister at du har tenkt deg videre rundt... ? eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på at det var fire-feltsvei, nei... :) Han i den blå Golfen er vel også av de som ikke eier blinklys på bilen, og som bedriver slalomkjøring i rushen, kan jeg tenke meg. For gud bedre, enkelte er virkelig "konger på veien" og helt hensynsløse. :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man krysser jo ingen i rundkjøring. Alle som vil inn i rundkjøring har vikeplikt for den som er inne i rundkjøringen og må vente på tur. Man legger seg til høyre om man skal til høyre i første avkjøring, skal man 3/4 rundt så holder man seg til venstre i rundkjøringen. Da viser man andre at man skal ikke rett over eller til høyre og venter pent på tur. eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man krysser jo ingen i rundkjøring. Man kjører bare rundt og rundt. Ved å plassere seg innerst  i rundkjøringen, viser jo det andre bilister at du har tenkt deg videre rundt... ? eller?

En rundkjøring er uansett et kryss samme hva du sier, men det du sier om plassering er sant, MEN det er så mye rar kjøring i rundkjøringer, så derfor er det veldig fint å gi tegn som i et vanlig kryss. er det en stor rundkjøring med 2 felt rund, så skal jeg være enig med deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rundkjøring er uansett et kryss samme hva du sier, men det du sier om plassering er sant, MEN det er så mye rar kjøring i rundkjøringer, så derfor er det veldig fint å gi tegn som i et vanlig kryss. er det en stor rundkjøring med 2 felt rund, så skal jeg være enig med deg

Ta deg en tur til Fredrikstad, så Skjønner du tegninga med at tegngivning er en fin bil :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om rundkjøring er det samme som kryss, så må vi jo også blinke oss ut av krysset med en gang man har tatt fart over og inn til venstre? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå kjenner jeg en del trailersjåfører deriblandt min far som har kjørt trailer "i alle år", når de sitter i trailerern så er de så forbanna på de idiotene som kjører personbiler. De sitter og banner og sverter så det lyser rundt de.

Men så fort de setter seg i en personbil kjører de akkurat likedann som alle oss andre, da glemmer de alt de irriterer seg over når de sitter i sine store doninger.

Dette har jeg sett mange eksempler på.

Så dere trailersjåfører er ikke noe likere selv, så det så...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg en del trailersjåfører deriblandt min far som har kjørt trailer "i alle år", når de sitter i trailerern så er de så forbanna på de idiotene som kjører personbiler. De sitter og banner og sverter så det lyser rundt de.

Men så fort de setter seg i en personbil kjører de akkurat likedann som alle oss andre, da glemmer de alt de irriterer seg over når de sitter i sine store doninger.

Dette har jeg sett mange eksempler på.

Så dere trailersjåfører er ikke noe likere selv, så det så...........

................................... :reise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Til venstre :reise: . du blinker venstre hvis du skal krysse møtende trafikk. det er vel ingen regel som sier at du må, men det er allikevel ofte til stor hjelp for andre. du blinker jo høyre når du har passert siste arm før du skal av

Det er en annen greie også. Når du kjører til venstre i en rundkjøring, så skifter du faktisk felt. Ved feltskifte skal man benytte seg av blinklys.

Ved å blinke til venstre så hjelper du de som kommer imot deg til å kunne lage litt mer flyt i trafikken, spesielt oss med 50 tonn på hjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...