Fat Sally Lee Skrevet 21. februar 2007 #1 Del Skrevet 21. februar 2007 Kan noen fortelle meg hvorfor folk uttaler Grand Hotel "Grang"? Er det en slags fornorskning av den franske uttalen? Og hvorfor uttales det slik bare i denne sammenhengen? Det er jo ingen som sier f. eks Grang Prix? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. februar 2007 #2 Del Skrevet 21. februar 2007 Jeg ville også tro det er en fornorsking av fransk. Norsk uttale av franske nasaler er alltid moro å høre på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 21. februar 2007 #3 Del Skrevet 21. februar 2007 Det er jo ingen som sier f. eks Grang Prix? ← Nei de sier "Grammpri" Forøvrig litt snodig at det franske ordet "grand" betyr det motsatte av det norske "grann"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 22. februar 2007 Det høres skikkelig teit ut når folk sier "Grang"... Men hvordan er det riktig å uttale det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 22. februar 2007 #5 Del Skrevet 22. februar 2007 Tja, det er jo ganske vanlig at ord som har nasalvokal i fransk blir uttalt med ng-lyd i norsk: evenement, resonnement, entré, bl.a. Noen ord har til og med fått det inn i stavemåten: sateng, grateng, osv. Jeg synes "grang hotell" er helt i orden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bada Skrevet 22. februar 2007 #6 Del Skrevet 22. februar 2007 Og for øvrig synes jeg det er komisk når nordmenn uttaler "Air France" med engelsk r! Fransk r er som kjent ganske forskjellig fra engelsk r, så da får man heller bruke fransk r dersom man ikke vil bruke norsk r. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 22. februar 2007 #7 Del Skrevet 22. februar 2007 Det er litt morsomt når "fine fruer" skal bestille "entrekå med bærné". Den siste T'en i entrecôte skal jo faktisk uttales, og bearnaise skal sies med s-lyd til slutt. Og vi nordmenn snakker mye om "pommfri" men vi burde egentlig si "påmm fritt". Men rektor på gamleskolen min tar kaka, hun snakket nemlig om "bagéer", det var altså baguetter hun mente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriella Skrevet 23. februar 2007 #8 Del Skrevet 23. februar 2007 Det korrekte på fransk er å uttale vokalen (altså /a/) nasalt, uten noen konsonant bak. Den nasale konsonanten (altså /n/) "smitter" sin nasale kvalitet over til den opprinnelig orale vokalen, men blir selv ikke uttalt i standard fransk. Altså sier man /grã/. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gabriella Skrevet 23. februar 2007 #9 Del Skrevet 23. februar 2007 (endret) Det er litt morsomt når "fine fruer" skal bestille "entrekå med bærné". Den siste T'en i entrecôte skal jo faktisk uttales, og bearnaise skal sies med s-lyd til slutt. Og vi nordmenn snakker mye om "pommfri" men vi burde egentlig si "påmm fritt". Men rektor på gamleskolen min tar kaka, hun snakket nemlig om "bagéer", det var altså baguetter hun mente. ← Ville bare presisere at /s/ i bearnaise skal uttales stemt, altså /z/. Endret 23. februar 2007 av Gabriella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 23. februar 2007 #10 Del Skrevet 23. februar 2007 Altså sier man /grã/. ←Men ikke på norsk. Går du rundt i Oslo og spør etter veien til gra åtell så kan det nok ta litt tid å finne veien... Alle sier grang og til og med ordboka har grang som uttale av grand. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...abet=n&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lurven Skrevet 23. februar 2007 #11 Del Skrevet 23. februar 2007 Og for øvrig synes jeg det er komisk når nordmenn uttaler "Air France" med engelsk r! Fransk r er som kjent ganske forskjellig fra engelsk r, så da får man heller bruke fransk r dersom man ikke vil bruke norsk r. ← det kommer vel av at france skrives likt på engelsk og fransk, så tror de vel at de skal uttales likt også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå