Varsia Skrevet 21. februar 2007 #1 Skrevet 21. februar 2007 Når dette folkehøyskoleåret, som sliter hardt på kontoen, er over i midten av mai, har jeg planer om å jobbe fram til neste år. Men, ikke er jeg særlig kjent i denne byen jeg skal bli i, og ikke har jeg særlig erfaring fra å søke jobb heller (tidligere sommerjobber har jeg fått via kontakter osv). Så da oppstår noen enkle spørsmål... Når bør jeg f.eks begynne å søke? Mange har anbefalt meg å begynne nå, men "problemet" er at om et par uker reiser jeg utenlands og blir borte en måned - ergo vanskelig å følge opp søknadene. Gjør det noe? Skal jeg nevne det i søknaden, at jeg er utilgjengelig en periode? Og jeg blir så klart å søke på utlyste stillinger. Men hva med å søke i bedrifter som ikke har noen utlyste stillinger - er det bare å skrive en søknad og stikke bortom de med den, i tilfelle de plutselig skulle få noe ledig? Hva i all verden skriver man i søknaden da, når man ikke helt vet hva nøyaktig man søker på? Eller holder det kanskje å etterlate seg en CV? Og til sist; hvilke plasser er det lurt å jobbe, når hensikten er å tjene penger? Jeg vil dog ha en grei jobb også, gjerne med litt tempo, slik at jeg ikke sitter på en stol i 3 timer og betjener 2 kunder om dagen. Jeg har foreløpig bare sett på stillinger som butikkmedarbeider, men det er kanskje noe annet lurt der ute også? Kanskje dette er spørsmål jeg burde hatt svaret på selv, men det har jeg da altså ikke.. Spør her fordi jeg vet mange av dere er flinke til å gi gode råd, og gjerne til å få en til å tenke i litt nye retninger. Jeg trenger desperat en jobb så snart skolen er ferdig, så jeg er takknemlig for alt av råd jeg kan få...
Gjest gjesta Skrevet 22. februar 2007 #2 Skrevet 22. februar 2007 Jeg tjente nesten 10 000 mer enn ei som jobbet like mange dager som meg i løpet av en sommer, der jeg var i helsesektoren og hun i en butikk. Jeg hadde ofte en eller to timer lenge arbeidsdager, men når man først er på jobb så der det greit.. De timene var som regel på morgenen, at jeg begynte 7 og hun 9. Det er tilleggene man tjener mest på, men jeg har jobba der i 3 år nå, og da har jeg økt fra 196000 til 211500.. I påska er siste gangen jeg jobber, siden jeg har fått jobb der jeg studerer, også i helsektoren, men der har jeg plutselig fått 224500 i årslønn, så jeg kommer til å jobbe der i sommer... Og i helsesektoren er det ikke vanskelig å få ekstravakter.. Min venninne fikk ei 12 % stilling, med to helger i løpet av 8 uker.. Og hun fikk nok ekstravakter, så hun jobbet 100% hele veien.. Så hvis du melder deg hos flere avdelinger på et sykehjem så tror jeg du skal greie å få en rimelig god stillingsbrøk med ekstravakter selv om du ikke har noe fast.. Begynn å søke nå, skriv at du blir borte en stund, og skriv når du kan begynne med opplæring..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå