Gå til innhold

Amerikanske sko vaner


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesten

I alle amerikanske serier og filmer kan man se at sko brukes inne. Er det virkelig slik på andre siden av dammen, at man ikke tar av seg skoene inne??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

ja, det er helt vanlig. Synes det er ganske motbydelig, tenk på all den møkka man drar med seg inn. Men så slipper man lukten av sure sokker, da :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
ja' date=' det er helt vanlig. Synes det er ganske motbydelig, tenk på all den møkka man drar med seg inn. Men så slipper man lukten av sure sokker, da :hoho:[/quote']

Sure sokker motvirkes da vel lett ved nettop å ta av seg på beina når man er inne!!

Skjønner ikke at noen orker å gå rundt med sko på beina inne :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Sure sokker motvirkes da vel lett ved nettop å ta av seg på beina når man er inne!!

Skjønner ikke at noen orker å gå rundt med sko på beina inne :-?

Det har tydeligvis ikke falt deg inn at de gjør det for at de vil se best mulig ut foran kamera?

Av alle dumme sprøsmål :roll:

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn med mange av de norske seriene også da (i den grad at det finnes mange norske serier), at de ikke tar av seg skoene når de går inn....

Eller er det bare meg som ikke har lagt merke til at de har gjort det??

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette har nok IKKE noe spesielt med kamera og filming aa gjore. Her i USA er det helt vanlig aa bruke sko inne. Da jeg flyttet hit for 3 aar siden, ble jeg helt paff. Jeg kunne gaa inn i hus, ta av meg skoa i gangen....deretter tusle inn i stua hvor hele familien sitter med joggesko og ser paa TV. Ja, det er ogsaa helt vanlig aa ligge i senga og se paa TV- MED skoa paa!!!

Naar de aller fleste amerikanske hjem har vegg-til-vegg teppe, sier det seg vel selv at det blir litt rot.

Heldigvis har jeg naa overbevist min samboer at det er beste er aa ta av seg skoa naar han kommer inn. Likevel finner jeg sko over hele huset... :hoho:

Men hvorfor de bruker sko inne?? Jeg har egentlig aldri faatt noe skikkelig svar paa det, selv om jeg har spurt nesten alle jeg kjenner. :)

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I norske serier er det da vanlig å ta av seg skoene?

Se f.eks på Mot i brøstet... der sparker de jo skoa i veggen når de kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birthe; det skulle ikke forundre meg det! Hehe....

Vil bare tilfoye en liten detalj: Her er det ogsaa veldig vanlig (i mange leiligheter/mindre hus) at man kommer utenfra og rett inn i stua. Dvs, rett inn paa teppegulvet.

Man har altsaa ikke en gang/vindfang/entre. Saa ofte har man ikke noe annet valg enn aa tasse inn i stua med skoene paa! Ikke saerlig praktisk nei!

Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bekrefte det Ellen sier. Slik er det her på Vestkysten også!

I tillegg så er vegg-til-vegg teppene både lyse og langhårede, så jeg grøsser med tanke på hvilken dritt som gjemmer seg der! :o

Heldigvis er det slik at man ofte skifter tepper her. I vårt hus ble alle tepper skiftet da vi flyttet inn. Og så har vi et lite teppe (oppå gulvteppet) like ved døren hvor vi setter fra oss våre sko. Gjestene derimot tråkker rundt overalt.

Heldigvis er det ikke så ofte sølevær her! :ler:

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innlegg til om saken.

Ellen, du lurer på hvorfor amerikanerne går med sko inne. Min teori er fordi det ofte er gulvkaldt! Spesielt nå på "vinteren". Selv om de har tepper så er jo husene så lite tette at det kommer kalde gufs hele tiden.

Har noen venner med marmorgulv i huset sitt. Der er det så kaldt at tærne kan brekkes av!

Men hvorfor har de ikke tøffler, er mitt spørsmål.

:briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, de burde fått en opplæring i begrepet "innesko" og "utesko"? Men, med så iskalde gulv, så burde de hatt et lass med "innesko" til sine gjester også da?

Huff, nei, slike vaner er jeg glad vi ikke har her. Tross alt, i Bergen er det OFTE sølevær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Det har tydeligvis ikke falt deg inn at de gjør det for at de vil se best mulig ut foran kamera?

Av alle dumme sprøsmål :roll:

Milla

Joda lille venn, jeg har tenkt på det også. Det var nettopp derfor jeg spurte: "Er det virkelig slik på andre siden av dammen, at man ikke tar av seg skoene inne??"

Kanskje du burde lære deg å lese hele spørsmålet får du kommer med dine sure komentarer, men du har vel vansker med å se skjermen siden du har nesa så høyt i sky hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De tar ikke av seg skoene i England heller. Besøkte venner ser om vinteren, og selv om det var sølevær gikk de rett inn med sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bekreftet, i USA går man inne med sko!! :ler: (og noen plasser gjør de det kanskje ikke siden Milla aldri har sett det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Da er det bekreftet' date=' i USA går man inne med sko!! :ler: (og noen plasser gjør de det kanskje ikke siden Milla aldri har sett det)[/quote']

Jeg kan ikke huske at folk gikk inn til oss med sko på da jeg bodde i Chicago. Hjemme brukte vi alltid tøfler.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Var det jeg mente. Kan hende at det er vanlig noen steder, og noen steder ikke. Må si at tøfler høres da mye mer fornuftig ut en å tasse rundt å skitne sko inne... :ler2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milla- kanskje det er annerledes oppe i Nord, det vet jeg ikke. Men her nede i Sor bruker "alle" sko inne....

Heldigvis tar mine gjester av seg skoa naar de kommer hit da de ser at jeg ikke bruker sko inne.. :)

Ellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som noen nevnte her før meg er det også vanlig å gå med sko inne i England.. og de har tepper absolutt overalt.. til og med på bad og toalett..

Hvis man følger med på interiørprogrammer på BBC ser man hvordan teppene blir seende ut.. grusomt..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...