Gå til innhold

Kroatia


Chelsea

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er litt nysgjerrig på Kroatia. Jeg var i Rovinj på Istrahalvøya da jeg var liten og husker at det var kjempekoselig.

Er Kroatia nå "ødelagt" av charterturisme eller finnes det koselige, mindre turistifiserte steder der? Kysten er jo så lang, er det fine strender?

Hva med prisnivå?

Anbefales det å dra dit i juli/august f.eks?

Må begynne å tenke på hvor man skal på ferie til sommeren....

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, Kroatia anbefales. Som deg, hadde jeg også gode minner fra da jeg var der før krigen, og jeg dro tilbake for halvannet år siden. En del steder var i overkant turistifisert, og da særlig Dubrovnik. Det var mye turister i Split også, men der hadde jeg følelse av at det faktisk bodde mennesker, noe jeg ikke fikk inntrykk av i Dubrovnik, som føltes som en ren kulisseby.

Steder som Korcula by er både vakker og sjarmerende, til tross for at det er en ren turistby (når sesongen er over, dør byen og det er knapt mennesker igjen der.) Men du har også steder som Lastovo, hvor det er lenger mellom turistene og det ikke er hotellene som ruver, men gamle steinbygninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det stadig kommer flere turister til Kroatia, er de tydeligvis veldig bevisste på at de ikke skal ødelegge de små byene med svære charterhoteller og liknende. Jeg var innom Makarska i sommer, og selv om det vel er den delen av kysten hvor det er aller mest turistifisert, har de fortsatt bevart en viss sjarm (HM - jeg var nyforelsket også, da, men, kanskje jeg ikke er 100% objektiv!).

Men jeg vil vel anbefale å reise andre steder langs kysten i stedenfor akkurat dit. Jeg oppholdt meg stort sett mellom Split og Dubrovnik. Det er veldig fint på øyene. På Vis er det vel færrest turister, men der kan det kanskje bli litt stille igjen.

Tror det skal være veldig oppover kysten nord for Split også, bl. a Primosten, f.eks.

Juli/august er jo høysesong, for da har mange av de europeiske landene sommerferie.

Det er ikke så mange sandstrender, men steinstrender. Noen steder er det ganske skarpe klipper. Men utrolig klart vann!

Og mye kråkeboller, så badesko anbefales! Men det selger de også mange steder der nede.

ÅÅ, jeg vil tilbake, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg var i Kroatia.I en litenm landsby Gradaz.Jeg var der under krigen.I Dubrovnik og Split var jeg mange ganger.Split er en stor by.Men fint.

Vannet er klart.Fint som bare det.

Jeg var pa Hvar,utrolig vakkert.Fineste stranden jeg har vart noen gang.Brac og makarska har jeg oxo vert

Jeg har vart i Kroatia 2 ganger.! mnd av gangen.

Jeg var der under krigen.Saa mange bomba hus,busser,kirker,skoler.

Vil absolutt reise tilbake nu og se.Mye som er blitt forandret tenker jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Henter opp igjen denne!

Det er nemlig stor sannsynlighet for at det blir Kroatia på oss i juli/august en gang.

Ser for meg å fly til Pula eller Rijeka og konsentrere meg om Istra-halvøya og så ta båt til Venezia og fly hjem derfra (eller motsatt, Venezia først osv.)

Så mottar gjerne tips om Pula, Rovinj og området der samt om noen har prøvd å ta båt til Venezia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

jeg har ikke erfaring fra Istra, men tilbrakte et par somrer før krigen i Rijeka-regionen (naboregionen til Istra). Første året ferierte vi i Italia med en tur innom Lovran. Vi var der vel en halv uke eller så. Den gangen var jeg bare 12-13 år og syntes byen var heller kjedelig, men foreldrene mine trivdes veldig godt der. Det eneste jeg husker som positivt i Lovran var promendaden. Den gikk langs sjøkanten og strakte seg helt til Opatija.

Året etter tilbrakte vi to uker på Losjin, den litt mindre øya rett sør for Cres. Vi leide leilighet i Veli Losjin gjennom et agencia, og i Veli falt hele familien pladask. Som overalt i Kroatia var vannet krystallklart og sola strålte hver dag. Byen var full av trange smug og smale gater, så det var bilforbud og fred i sentrum.

Jeg har dessverre ikke erfaring med båt til Venezia, for vi kjørte bil over fastlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...