Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

okey jeg teker sunt.. dropper godis og brus i hverdagene, men lurer på hvordan det er med nøtter? er dette usunt? kan det spises/fråtses??

hasselnøtter feks? er nemlig veeeldig godt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først: Jeg vet ikke nok til å være helt sikker, men her synser man og bruker hva en har lest og lært andre steder ;)

Nøtter er sunt! De har sunne fettsyrer, vitaminer og greier, men jeg vet ikke om de er til å fråtse vilt på.

Skrevet

Nøtter inneholder mye fett = mange kalorier, så du kan ikke fråtse. Men fettet er godt fett, det er bra for hjertet, så nøtter er bedre enn potetgull, men som med alle typer kaloririk mat bør det spises med måte.

Skrevet (endret)

Nøtter er veldig sunt - de inneholder en masse vitaminer, mineraler og sunne fettsyrer. De er derimot ganske fetende, så dersom man vil gå ned i vekt bør man passe litt på inntaket.

Endret av bada
Gjest Deception
Skrevet

Nøtter har stort sett like mye kalorier som sjokolade, hvis du er opptatt av det. Men som nevnt er de fulle av sunt fett og har høyt proteininnhold.

Skrevet

da styrer vi unna de nøttene :(

Skrevet

jeg har lært fra usikre kilder at peanøtter visst er ganske bra når man vil gå ned i vekt, det stimulerer visst noe som gjør at man blir tynnere.... men det var de paenøttene uten salt ogsånt og da er de ikke så gode lengre....

Skrevet
jeg har lært fra usikre kilder at peanøtter visst er ganske bra når man vil gå ned i vekt, det stimulerer visst noe som gjør at man blir tynnere.... men det var de paenøttene uten salt ogsånt og da er de ikke så gode lengre....

De kildene ville jeg gjerne ha sett. Uansett er det er jo ganske enkelt.

Velge mellom defiakake og sjokolade => sjokolade

Velge mellom sjokolade og nøtter => nøtter

Velge mellom nøtter og f,eks eple => eple

Velge mellom eple og agurk => agurk

Nøtter er generelt feite greier. Kan godt hende de inneholder sunne stoffer, men feite er de for det, salte eller ikke salte. Alt med måte.

Skrevet (endret)
Nøtter har stort sett like mye kalorier som sjokolade, hvis du er opptatt av det. Men som nevnt er de fulle av sunt fett og har høyt proteininnhold.

Både høyt inntak av proteiner, og bra fett, har en fettforbrennende efekt på kroppen.

Det er ikke maten det er noe galt med... Det er mer livsstilen til de som trykker i trynet.

Endret av Yme
Skrevet
De kildene ville jeg gjerne ha sett. Uansett er det er jo ganske enkelt.

Velge mellom defiakake og sjokolade => sjokolade

Velge mellom sjokolade og nøtter => nøtter

Velge mellom nøtter og f,eks eple => eple

Velge mellom eple og agurk => agurk

Nøtter er generelt feite greier. Kan godt hende de inneholder sunne stoffer, men feite er de for det, salte eller ikke salte. Alt med måte.

Hva slags liste er det her? Agurk vinner jo absolutt ikke over nøtter! På den lista der, er nøtter det beste du kan få i deg.

Gjest Deception
Skrevet
Både høyt inntak av proteiner, og bra fett, har en fettforbrennende efekt på kroppen.

Det er ikke maten det er noe galt med... Det er mer livsstilen til de som trykker i trynet.

Jeg er enig med deg. :klem: Det er derfor jeg stort sett har sluttet å henge i kostholdsforumet. Det ble for mye for meg til slutt. :legrine:

Skrevet
da styrer vi unna de nøttene :(

Neiiiiida, ikke gjør det :) Nøtter er sunt, det står overalt. Men alt med måte, ikke sant? ;)

Skrevet
Hva slags liste er det her? Agurk vinner jo absolutt ikke over nøtter! På den lista der, er nøtter det beste du kan få i deg.

Ikke se linjene i sammenheng. Tenkte på hva man i hovedsak bør velge om man har to valg.

Det er sunt om man ikke spiser nøtter dag ut og dag inn. Det virker som om noen tror at man kan proppe i seg nøtter tidlig og sent "fordi det er så sunt". Det virker også som om mange av disse samtidig ønsker å redusere vekten. Det passer ikke sammen med mye nøttespising. Men for all del, bytter man ut sjokolade med nøtter så er det bra. Spiser man mye nøtter istedenfor et eple er det fort gjort ikke så bra vektmessig. Uansett om det er sunt eller ikke.

Skrevet
Det er sunt om man ikke spiser nøtter dag ut og dag inn. Det virker som om noen tror at man kan proppe i seg nøtter tidlig og sent "fordi det er så sunt".

Jeg er visst en av dem. Jeg spiser nøtter hver dag. Enten mandler, eller valnøtter, eller peanøtter eller solsikkekjerner (litt usikker på om det siste kan regnes som nøtter). Og er i gang med livsstilforandring, og går ned i vekt. Som flere sier oppover i tråden så er nøtter på alle måter bra mat, men skal man gå ned i vekt må man ikke spise for mye av det.

Som alt annet her livet?

Så, jo, kutt ut alt som heter sukker og ta en neve med nøtter i stedet, TS :)

Skrevet
Så, jo, kutt ut alt som heter sukker og ta en neve med nøtter i stedet, TS  :)

Ja, da er nøtter helt klart et bedre alternativ.

Skrevet

Hva er det som er så populært med å gå ned i vekt, uansett? Man burde heller fjerne fett og bygge muskler! Det er da kroppen blir fin, å så lenge man ikke var driiiiit feit da, så går man faktisk opp vekt. Jeg syns det er rart at folk ser på de tallene på vekta å tenker "åj, så fin jeg hadde vært, om det tallet var 5 lavere!"

Gjest Catwoman
Skrevet

Nøtter er veldig sunt og inneholder mye god næring. Fett må man jo ha i seg uansett - så hvorfor ikke la noe av det daglige fettbehovet dekkes av nøtter?

30 gram valnøtter daglig feks. dekker dagsbehover for omega3 . :)

Skrevet
Hva er det som er så populært med å gå ned i vekt, uansett? Man burde heller fjerne fett og bygge muskler! Det er da kroppen blir fin, å så lenge man ikke var driiiiit feit da, så går man faktisk opp vekt. Jeg syns det er rart at folk ser på de tallene på vekta å tenker "åj, så fin jeg hadde vært, om det tallet var 5 lavere!"

Ja, vi kan drømme vi lever i en ideell verden, men det er hyggelig at du som gutt i det minste prøver å bli en motstemme. For det er nå engang sånn at det er et enormt og voldsomt press der ute på BÅDE antall kilo (tenk på hvor stor gjennomslagskraft BMI har fått for eksempel, eller det stående uttrykket: Du legger på deg fem kilo på TV), og på hvordan man ser ut.

Vi kan være enige om det foregår en konkurransen jentene i mellom om tallet på vekta, men noe substans har de fleste av oss likevel opplevd at det er i det. På flybussen her forrige dagen overhørte jeg forøvrig to gutter snakke seg imellom om ei jentes kropp og vekt. Ikke hyggelig å høre i det hele tatt, ikke hyggelig.

Skrevet

Apropos nøtter. Er alle nøtter sunne da? Føler ikke at chilinøtter er like sunt som f.eks peanøtter med skall. Mulig jeg tar feil.

Hva tror dere?

Skrevet
Apropos nøtter. Er alle nøtter sunne da? Føler ikke at chilinøtter er like sunt som f.eks peanøtter med skall. Mulig jeg tar feil.

Hva tror dere?

Chilinøtter er da ikke rene nøtter. Det består av peanøtter som er bakt inn i en slags melblanding med masse salt og krydder og som deretter frityrstekes. Peanøttene som er inni er sunne, men laget utenpå er antakelig usunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...