Gå til innhold

å "miste livet" av pilates!

Fremhevede innlegg

Gjest blåkopi
Skrevet

fra wikipedia:

"Another less obvious drawback to Pilates is that while it can tone the rectus and transverse abdominis muscles it can very easily build the external and internal oblique muscles of the abdomen producing a flat stomach with a thick waist especially when practiced improperly or even too often. This is because much of Pilates is practiced through extension with the torso moving in a linear, foward fashion. [5] The natural hip to waist ratio can square off into a six-pack"

noen her som har opplevd å bli firkanta av pilates??

Videoannonse
Annonse
Gjest Kristin_
Skrevet

Jeg lå syk i sengen størsteparten av julen, og det gir gode muligheter til å få med seg det som skal krype og gå av TV-shop, og jeg ramlet over reklamen for "winsor pilates" ellerno, og da jeg så damen som liksom var frontfiguren for hele greien tenkte jeg i mitt stille sinn; "Jeg vil ikke ha kroppen hennes i det hele tatt, hvorfor skal jeg gidde å høre på henne" :D

Hun var for firkantet, formløs og rett etter min smak, og som det kan antydes fra Wikipedia, kan det forekomme om man trener det alt for mye, noe som hun kanskje som instruktør kanskje gjør. Dette er selvsagt min høyst subjektive mening, og jeg tror ikke du trenger å ha pilatesskrekk, det er effektiv og skadevennlig trening. Men som med alle andre ting her i livet, ikke overdriv ;)

Gjest blåkopi
Skrevet

takk for svar!

jeg nettopp begynt med power of pilates, og synes dama der har skikkelig grim mage... :sjenert: men det er vel ingen fare for late meg å bli for trent for fort, jeg får bare bremse i tide om jeg får kasseformtakter. ;)

Skrevet (endret)

Synlige markerte muskler tar årevis med hard målretta trening og riktig kosthold å bygge opp, spesielt for kvinner.

Det er ikke slik at man bare trener littegrann og så popper det ut muskler over alt.

Endret av Cognizance
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg tror ikke det er noe fare for at du bygger muskler av pilates, eller mister formene på noen måte. Det må nok mer hard trening til en som så. Jeg har ikke merket noen ting, og jeg bruker pilates til oppvarming før jeg gjør en eventuelt form for styrketrening eller dans. Den styrker kanskje de innerste musklene, men jeg vil ikke si på noen måte at den definerer noe særlig. (bruker winsor pilates body sculpting)

De fleste instruktører trener jo mye forskjellig de også.

Gjest blåkopi
Skrevet (endret)

nå har jeg funnet dette også:

"Beate anbefaler heller ikke kun å trene pilates:

- Bare pilatestrening gjør at du stivner. Pilates er flott fordi metoden overfører belastning fra skjelett og rygg til musklene. Den bygger skjelettet og gir bedre holdning. Men trener du for mye pilates kan man bli for stram rundt midjen, og i korsryggen. To ganger i uka er mer enn nok for de fleste, kombinert med andre treningsformer, understreker Beate."

jeg skjønner selvsagt at musklene ikke spretter fram, men jeg har faktisk fått litt fastere mage allerede etter cirka femten økter. jeg er veldig tynn fra før, så det skal sikkert ikke så mye til. i og med at resultatene har kommet så fort, er jeg litt skeptisk til å gjøre for mye pilates nå...

(forresten tar det uansett ikke årevis å bygge opp muskler, særlig ikke for menn. men det er klart at det er vanskeligere for kvinner, dessuten kan man ikke ha mye fett på kroppen. for ordens skyld: jeg ser ikke på pilates som "muskelbygging" altså! ;))

Endret av blåkopi
Skrevet

Det er litt som i Supersize Me, vettø. Spiser du bare burgere, eller la oss si bare salat, blir du sjuk.

Ingen har godt av å stå og løfte vektene på samme måte hele tiden. Og ingen har godt av å bare trene på en viss måte.

Heia variasjon ;)

Skrevet
....

Det er ikke slik at man bare trener littegrann og så popper det ut muskler over alt.

Å, søren :grine:;)

nå har jeg funnet dette også:

"Beate anbefaler heller ikke kun å trene pilates:

- Bare pilatestrening gjør at du stivner. Pilates er flott fordi metoden overfører belastning fra skjelett og rygg til musklene. Den bygger skjelettet og gir bedre holdning. Men trener du for mye pilates kan man bli for stram rundt midjen, og i korsryggen. To ganger i uka er mer enn nok for de fleste, kombinert med andre treningsformer, understreker Beate."

jeg skjønner selvsagt at musklene ikke spretter fram, men jeg har faktisk fått litt fastere mage allerede etter cirka femten økter. jeg er veldig tynn fra før, så det skal sikkert ikke så mye til. i og med at resultatene har kommet så fort, er jeg litt skeptisk til å gjøre for mye pilates nå...

(forresten tar det uansett ikke årevis å bygge opp muskler, særlig ikke for menn. men det er klart at det er vanskeligere for kvinner, dessuten kan man ikke ha mye fett på kroppen. for ordens skyld: jeg ser ikke på pilates som "muskelbygging" altså! ;))

...hvem er Beate?.... Hvis ikke jeg tar helt feil, så er Wikipedia et slags frivillig leksikon - antar da at kildekritikk er viktig her.

Hva menes med at man stivner av pilatestrening? Min erfaring er akkurat motsatt - den pilatestreningen jeg har vært med på (Winsor på dvd og m/instruktør i sal) tvinger meg til lå bli mer bevegelig og fleksibel.

Det er fryktelig dumt hvis jenter begynner å unngå pilates av frykt for å få for store kjernemuskler. De fleste av oss er fiskepudding i muskulaturen, og vil ha veldig stort utbytte nettopp av å trene kjernemuskulaturen. Jeg trener i studio, og ser alt for mange jenter som gjør øvelser feil og med for lav belastning. Den lave belastningen er sikkert av frykt for store muskler - men det er altså ikke noe problem for 90 % av oss. Med alderen får vi en viss grad av "muskelsvinn", og vi trenger muskler for å få opp forbrenningen. Fiskebollekvaps forbrenner fryktelig lite!

Min erfaring er at 5-10 treninger med pilates gjør underverker for midjen, særlig hvis jeg spiser fornuftig i samme periode.

Gjest blåkopi
Skrevet

beate er en pilatesinstruktør jeg leste om. burde kanskje sagt det, hihi

tusen takk for svar. jeg har også inntrykk av at jeg blir mykere av pilates. :)

Skrevet
Det er fryktelig dumt hvis jenter begynner å unngå pilates av frykt for å få for store kjernemuskler. De fleste av oss er fiskepudding i muskulaturen, og vil ha veldig stort utbytte nettopp av å trene kjernemuskulaturen. Jeg trener i studio, og ser alt for mange jenter som gjør øvelser feil og med for lav belastning. Den lave belastningen er sikkert av frykt for store muskler - men det er altså ikke noe problem for 90 % av oss. Med alderen får vi en viss grad av "muskelsvinn", og vi trenger muskler for å få opp forbrenningen. Fiskebollekvaps forbrenner fryktelig lite!

Hehehehe jæskla godt sagt!!

Gjest Kristin_
Skrevet

Det var vel ikke akkurat sagt at noen kom til å unngå pilates av den grunn, men at alt er best i moderate mengder :) Det meste blir jo skadelig om man bare overdriver nok.

Skrevet

Helt enig, Kristin.

Hittil har jeg bare oppdaget "faren" med å spise for mye snop. Er ganske sikker på at jeg kan spise veldig mye mer gulrøtter før det blir noe problem..... ;)

Når det gjelder trening, så er vel utfordringen for de fleste av oss å gjøre den variert nok. Det er veldig lett og makelig å gjøre den treningen som er kjent - og som man synes man får til. Jeg skulle ønske jeg kunne vært litt mer som Kari Jaqueson - hun ser ut å å fikse det meste!

Det med muskler er sikkert litt aldersbetinget også. Jeg er over 40, og merker "muskelsvinnet" veldig godt - og har dermed mye større behov for å trene styrke for å holde forbrenniga oppe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...