Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Lillegutt (6 uker) vil ha pupp hele tiden. Gjerne sånn at vi ammer nesten hver time. Gjør det noe? Kan han spise for mye? Kan det være at han får for lite melk pr måltid, siden han virker sulten igjen så snart?

Han virker forøvrig frisk, men gråter mye (og vil ha pupp).

Skal prøve å pumpe i et par dager, for å finne ut hvor mye / lite melk jeg faktisk har.

Endret av ost
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lillegutt (6 uker) vil ha pupp hele tiden. Gjerne sånn at vi ammer nesten hver time. Gjør det noe? Kan han spise for mye? Kan det være at han får for lite melk pr måltid, siden han virker sulten igjen så snart?

Skal prøve å pumpe i et par dager, for å finne ut hvor mye / lite melk jeg faktisk har.

når han er seks uker kan han ikke få for mye mat. Men syns du kom medd et bra forslag. Pump deg og se hvor mye melk du har. Kan jo hende at det ikke er nok der for lillegutt.

Skrevet

det kan også være at du har øke dager,jeg ammet min lille en del i begynnelsen,det er perioder der de nærmest henger i puppen,det kan være slitsomt,men over på ett par dager som oftest så er det normalt igjen,

lykke til

Skrevet

(ts igjen... forts.)

Nå er det 1,5-2 timer siden amming (begge puppene), og jeg har nettopp prøvd å pumpe. Fikk ut nesten ingenting på ene siden, og ca 45ml på andre siden. Det er jo lite. Kan det tenkes at jeg har for lite melk?

Hvor mange prosent av kroppsvekta var det et spedbarn skulle spise pr døgn? Må prøve å regne ut hvor mye melk han trenger.

Skrevet

15-18%

Men de kan ikke spise for mye, får de i seg for mye så gulper de det bare opp

Skrevet

du kan ringe helsesøster og få veid baby før og etter måltid...

mange barn som vil ha mat før 3 timer,slitsomt en stund,men håper babyen blir fornøyd etterhvert og amming blir bra.

Skrevet

Å pumpe seg for å finne ut hvor mye melk man har, er ofte ingen god ide. Barnet suger alltid i seg mer enn det man klarer å pumpe ut. Ofte når man pumper for å sjekke melkemengden er man stresset og opphengt i mengden melk og det kan ofte ha en innvirkning også på mengden melk som kommer ut.

Frøkna mi var også sånn de første månedene, jeg hadde knapt fått pakket vekk puppen før hun skulle ha puppen igjen.

Slitsomt, men mitt tips er at de kan ikke få pupp ofte nok i begynnelsen, så gi når barnet vil ha så regulerer mengden seg deretter.

Legger barnet på seg som det skal, har du mer enn nok med melk!

Og en liten 6 ukers baby har ikke så god plass i magen, så den vil bli fort mett og siden morsmelk er lettfordøyelig vil den også bli fort sulten igjen.

Ikke heng deg opp i bøker / tanter / svigermødre / mødre / bestemødre som mener du gir for mye eller for lite. Det er ditt barn, så følg din magefølelse.

Og skulle det være sånn at du blir brukt som smokk fordi sugebehovet er så stort, så prøv med smokk og se om det hjelper.

;)

Skrevet

Babyen kan neppe få for mye morsmelk. Men hvis du er i tvil om barnet får nok, så ville jeg tatt en tur til helsestasjonen og fått barnet veid.

Morsmelkerstatning derimot kan ikke gis i for store mengder - ei heller for ofte. Da jeg gav min eldste MME, så fikk jeg beskjed om at det måtte gå 3-4 timer mellom hvert måltid ...

Skrevet

Har det alltid vært slik, eller bare de siste dagene? Kan det være at han har en økeperiode?

Dersom gutten din tisser bra (flere bleier i døgnet) og går nok opp i vekt, så har du nok melk. Gutten din får ut mer melk enn selv den beste pumpa, så du har helt sikkert mer melk enn det du klarer å pumpe ut.

Dersom du er i tvil om gutten din får nok melk, så anbefaler jeg å ringe en ammehjelper. (du finner telefonnummer på www.ammehjelpen.no )Ammehjelperene har mye kunnskap om dette, og de deler den gjerne.

Skrevet

for meg høres det ut som økedøgn, hvis han da ikke har ligget på puppen siden han ble født. da høres det mer ut som stort sugebehov. (selvsagt bare hvis han legger bra på seg. legger han ikke på seg sier de fra på helsestasjonen, og så hjelper de til med å løse problemet.)

Det er veldig vanlig med økedøgn rundt 6 uker, 3 mnd og 5 mnd, så du er ikke alene om å flagre rundt med puppen ute døgnet rundt :)

Er det økedøgn (eller økeuke som man også kan ha) hjelper det bare å amme. Evt å pumpe innimellom for å øke raskere. Da vil det sannsynligvis letne om noen få dager. Sper du på med mme under økedøgn får du ikke opp produksjonen din, og du må fortsette å spe på med mme.

Er det stort sugebehov er smokk veldig fint :)

Men hva vet jeg - det er du som sitter der med barnet ditt, du må nesten prøve deg fram og se hva som hjelper. Det er kjempebra å amme, men du skal heller ikke slite deg fullstendig ut. Det er lov å supplere med mme hvis det gir deg større overskudd til å ta deg av ham på andre måter. Du er en mor, ikke bare en melkeku!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...