Susannah Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 Nå ble jeg i tvil, er det rødt eller hvitt kjøtt?
aline Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 ja, det regnes det vel for å være, og det er vel stort sett det også, om du steker det så blir det "hvitt" ikke rødt i fargen.
Arkana Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Hvitt kjøtt er kylling og kalkun, men svinekjøtt kan vel også bli regnet som hvitt kjøtt, og uansett kan du få det vel så magert og sunt som hvitt kjøtt, så det er ikke så viktig akkurat hva du kaller det.
Gjest bada Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Det spørs hva man legger i begrepet "hvitt kjøtt". Tradisjonelt (når man snakker fra et helsemessig ståsted) blir kjøtt fra fugl som kylling, kalkun og fasan samt kaninkjøtt regnet som hvitt kjøtt, mens kjøtt fra store pattedyr som gris, okse og sau blir regnet som rødt kjøtt. Hvitt kjøtt regnes som sunnere enn rødt kjøtt. Hvis man bare ser på fargen til kjøttet blir imidlertid også ofte svin og kalv regnet som hvitt kjøtt, og ofte blir betegnelsen "lyst kjøtt" brukt om disse. Når det gjelder vinanbefalinger for eksempel, har nemlig svin og kalv mer til felles med lys fugl enn med okse og sau. Så hvis du spør om svin er "hvitt kjøtt" med betydningen "sunt", er nok svaret dessverre nei.
Susannah Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Så hvis du spør om svin er "hvitt kjøtt" med betydningen "sunt", er nok svaret dessverre nei. ← Grunnen til at jeg spør, er en diskusjon jeg har med en venn som vil gå ned i vekt. Derfor hadde jeg også en tråd om svinekjøttdeig og hvor vidt det er sunt eller ikke. Ordet "sunt" kan jo bety så mangt, men i denne sammenhengen vil jeg si at det tilsier om maten er å anbefale for en person som går ned i vekt. Selv ville jeg heller ha satset på kylling/kalkun, men svinekjøtt skal jo være magert da og i den betydningen sunt for en som vil gå ned i vekt? Men hvis du kunne velge: middag med svinekjøttdeig eller kyllingkjøtt? Personlig ville jeg glatt valgt kyllingkjøttet, men det kan jo hende at jeg ikke har nok ernæringskunnskaper til å vurdere dette. (Og nei, jeg trenger ikke innspill om hvorvidt svin er ekkelt og usunt fordi griser ikke svetter osv. ) Endret 19. februar 2007 av Susannah
Chica Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 Er ikke store forskjellen, Prior kyllingkjøttdeig har ca 136 kcal pr 100g mens Gilde Go og Mager svinekjøttdeig har 158 kcal pr 100g.
Gjest bada Skrevet 19. februar 2007 #7 Skrevet 19. februar 2007 (endret) Ordet "sunt" kan jo bety så mangt, men i denne sammenhengen vil jeg si at det tilsier om maten er å anbefale for en person som går ned i vekt. Selv ville jeg heller ha satset på kylling/kalkun, men svinekjøtt skal jo være magert da og i den betydningen sunt for en som vil gå ned i vekt? Men hvis du kunne velge: middag med svinekjøttdeig eller kyllingkjøtt? Personlig ville jeg glatt valgt kyllingkjøttet, men det kan jo hende at jeg ikke har nok ernæringskunnskaper til å vurdere dette. ← Når det hevdes at rødt kjøtt som okse, svin og får er usunt går det på at det visstnok skal være mer kreftfremkallende enn annet kjøtt. Dessuten har f.eks. kyllingfett en gunstigere sammensetning enn fett fra okse og svin. Hvis man skal gå ned i vekt bør man derimot tenke på hvilket kjøtt som er minst fett. Og da vet jeg ikke, for å være helt ærlig. Det varierer vel også med hvilken del av dyret det dreier seg om. Endret 19. februar 2007 av bada
Arkana Skrevet 19. februar 2007 #8 Skrevet 19. februar 2007 I følge Matvaretabellen er det så godt som ingen forskjeller mellom kyllingfilet (uten skinn) og ytrefilet av svin (altså magert svinekjøtt) både når det gjelder energi, proteiner og fett.
Gjest Elfrida Skrevet 19. februar 2007 #9 Skrevet 19. februar 2007 Svinefilet er jo kjempemagert, skjærer man bort evt synlig fett er vel fettinnholdet rundt 2 %. Svinekjøttdeig er antagelig mye feitere, jeg vet ikke akkurat hva fettinnholdet er, personlig hadde jeg styt unna hvis jeg forsøkte å spise lite fett. Kyllingfilet uten skinn er hakket magrere enn svinefilet, men begge deler er fine proteinkilder med lite fett som er bra hvis man prøver å gå ned i vekt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå