Fibi Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 La oss si at en mann blir dømt for overgrep, og offeret blir tilkjent erstatning. Får offeret utbetalt erstatningen md en gang, eller må man vente til gjerningsmannen finner det for godt å betale. Hva hvis han nekter/ikke har økonomi til det, forskutterer staten evnt forsikringselskap erstatningen? Hvis det har noen betydning kan jeg si at beløpet ligger på rundt 30 000.
Nilde Skrevet 20. februar 2007 #2 Skrevet 20. februar 2007 Jeg har fått tilkjent erstatning fordi en tidligere ansatt svindlet meg. Må pent vente til statens innkrevningssentral får inn penger fra lønna hans. Men jeg vet at de ikke kommer til å slippe saken til han har betalt alt. Dette er snakk om underkant av 40 000... Svindelet skjedde i juni 2006. Det kan være forskjell fra svindel og overgrep. Mener det var et program på nyhetene hvor det var et voldtektsoffer som selv måtte følge opp saken og finne ut av om gjerningsmannen jobbet evt byttet jobb... Hun hadde krav på 1 mill. Noen andre som så programmet og kan komme utfyllende svar?
Gjest Camma Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Jeg har og fått en liten erstatning etter et tyveri av lommebok. Det var en knapp tusenlapp og kom i to omganger en eeeevighet etterpå. Du må nok belage deg på at det tar tid. Det er statens innkrevingssentral som står for slik normalt tror jeg, og da kan det ta lang tid om de skal tvangstrekke litt fra lønna hans hver mnd....
Salial Skrevet 23. februar 2007 #4 Skrevet 23. februar 2007 Offeret kan søke om voldsoffererstatning fra staten. Sjekk www.voldsoffererstatning.no.
Trailer'trash Skrevet 23. februar 2007 #5 Skrevet 23. februar 2007 Etter hva jeg har hørt, få man ingenting før den som er dømt til å betale faktisk gidder å betale, eller statens inkrevningsentral trekker vedkommende fra lønn. går vedkommende på trygd vet jeg ikke om de kan trekke noe. Dette gjaldt herverk. pengene har fortsatt ikke kommet, dette er 10 år siden. dette var en fillesak i byretten. og et beløp på bare 4000kr, men allikevel!
Salial Skrevet 23. februar 2007 #6 Skrevet 23. februar 2007 Staten forskutterer erstatning for personskade som følge av en forsettlig legemskrenking eller annen straffbar handling som har preg av vold eller tvang. Dette følger av voldsoffererstatningsloven. Seksuelle overgrep faller inn under denne definisjonen. Staten forskutterer ikke erstatning på tingsskader.
Glitnir Skrevet 23. februar 2007 #7 Skrevet 23. februar 2007 Staten forskutterer erstatning for personskade som følge av en forsettlig legemskrenking eller annen straffbar handling som har preg av vold eller tvang. Dette følger av voldsoffererstatningsloven. Seksuelle overgrep faller inn under denne definisjonen. Staten forskutterer ikke erstatning på tingsskader. ← Det er ingen automatikk i at voldsoffererstatningen forskutterer et tilkjent erstatningsbeløp. Kontoret foretar sin egen vurdering, og kan både tilkjenne erstatning der for eksempel rettssaken er henlagt, og avslå en søknad der erstatning er tilkjent i rettssak. Det vanligste ved saker der gjerningsmannen er dømt har jeg fått inntrykk av at er at voldsoffererstatningen utbetaler en mindre andel av dette. I så fall overtar staten skadelidtes krav mot skadevolder for den andelen av erstatningsbeløpet som er utbetalt, og skadelidte må skaffe resten av beløpet fra skadevolder selv.
Salial Skrevet 24. februar 2007 #8 Skrevet 24. februar 2007 Glitnir, det er riktig som du skriver at Kontoret for voldsoffererstatning ikke er bundet av rettens utmåling. Det er også riktig at KfV kan utbetale erstatning selv om straffesaken er henlagt. (For øvrig henlegges ikke rettssaker, men straffesaker....) Dette følger av at beviskravet for å fastslå erstatningsansvar er noe lavere enn beviskravet for å domfelle noen i en straffesak. Imidlertid legger KfV stor vekt på rettens utmåling av erstatning i saker hvor det foreleigger rettskraftig dom på erstatning for de postene som også dekkes av voldsoffererstatningsloven. Jeg er litt nysgjerrig på hva som er bakgrunnen for at du mener KfV vanligvis betaler mindre erstatning enn hva domstolene utmåler? Har du noe belegg for å hevde dette?
Glitnir Skrevet 26. februar 2007 #9 Skrevet 26. februar 2007 Jeg er litt nysgjerrig på hva som er bakgrunnen for at du mener KfV vanligvis betaler mindre erstatning enn hva domstolene utmåler? Har du noe belegg for å hevde dette? ← Vel, som jeg skrev helt tydelig i mitt innlegg så er dette mitt inntrykk. Altså har jeg ikke påberopt meg noe som helst videre belegg for det. Dette inntrykket har jeg fra saker jeg har sett referert i media, og jeg har da heller på ingen måte gitt inntrykk av å presentere noen allmenn sannhet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå