Gå til innhold

Bruk av ordet "hvordan".


Angelheart

Anbefalte innlegg

I det siste nummeret av Kamille kommer jeg over ordet "hvordan" brukt to ganger på en måte jeg mener må være feil.

Først, i lederen, skriver redaktøren Gjyri Helen Werp: "...Det viktigste er ikke hvordan kropp vi har, men at vi har en selvsikkerhet i forhold til den."

Videre, noen sider lenger ut, skriver interiørekspert Halvor Bakke:"...Hva de jobber med, hvordan møbler har de..."

I begge tilfeller ville jeg brukt "hva slags".

Bruken av "hvordan" her blir litt for... "fjortis" for meg...

Hva er rett??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres helt feil ut for meg også (jeg synes til og med at det er rart muntlig). Hvilken/hvilke eller hva slags hadde passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg - "hva slags" evt. "hvilke/hvilken" ville vært riktig her. Korrekturlesing er visst ikke noe det brukes noe særlig ressurser på for tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, da er det ikke bare meg!

Forøvrig syns jeg hvilke/hvilken også blir feil i akkurat disse sammenhengene, men da må man kanskje lese hele teksten for å se det...

"Hvilken kropp" ville for meg betydd at man hadde to-tre forskjellige typer å velge mellom...

Det samme i setningen om møbler, "hvilke møbler" ville jeg tolket som "har de sofa og bord, eller kun stoler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
I det siste nummeret av Kamille kommer jeg over ordet "hvordan" brukt to ganger på en måte jeg mener må være feil.

Først, i lederen, skriver redaktøren Gjyri Helen Werp: "...Det viktigste er ikke hvordan kropp vi har, men at vi har en selvsikkerhet i forhold til den."

Videre, noen sider lenger ut, skriver interiørekspert Halvor Bakke:"...Hva de jobber med, hvordan møbler har de..."

I begge tilfeller ville jeg brukt "hva slags".Bruken av "hvordan" her blir litt for... "fjortis" for meg...

Hva er rett??

Enig med deg i det.

De eksemplene du referer til blir som å si hvem bil liker du best, eller hvordan type menn liker du. Provoserende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...