Angelheart Skrevet 19. februar 2007 #1 Skrevet 19. februar 2007 I det siste nummeret av Kamille kommer jeg over ordet "hvordan" brukt to ganger på en måte jeg mener må være feil. Først, i lederen, skriver redaktøren Gjyri Helen Werp: "...Det viktigste er ikke hvordan kropp vi har, men at vi har en selvsikkerhet i forhold til den." Videre, noen sider lenger ut, skriver interiørekspert Halvor Bakke:"...Hva de jobber med, hvordan møbler har de..." I begge tilfeller ville jeg brukt "hva slags". Bruken av "hvordan" her blir litt for... "fjortis" for meg... Hva er rett??
Gjest Deception Skrevet 19. februar 2007 #2 Skrevet 19. februar 2007 Det er i hvertfall et mer muntlig språk som kanskje ikke passer så godt på trykk.
Gjest gjesta Skrevet 19. februar 2007 #3 Skrevet 19. februar 2007 Det høres helt feil ut for meg også (jeg synes til og med at det er rart muntlig). Hvilken/hvilke eller hva slags hadde passet.
Labella Skrevet 19. februar 2007 #4 Skrevet 19. februar 2007 Enig med deg - "hva slags" evt. "hvilke/hvilken" ville vært riktig her. Korrekturlesing er visst ikke noe det brukes noe særlig ressurser på for tida...
Angelheart Skrevet 19. februar 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2007 Flott, da er det ikke bare meg! Forøvrig syns jeg hvilke/hvilken også blir feil i akkurat disse sammenhengene, men da må man kanskje lese hele teksten for å se det... "Hvilken kropp" ville for meg betydd at man hadde to-tre forskjellige typer å velge mellom... Det samme i setningen om møbler, "hvilke møbler" ville jeg tolket som "har de sofa og bord, eller kun stoler".
Gjest Gjest 1 Skrevet 19. februar 2007 #6 Skrevet 19. februar 2007 I det siste nummeret av Kamille kommer jeg over ordet "hvordan" brukt to ganger på en måte jeg mener må være feil. Først, i lederen, skriver redaktøren Gjyri Helen Werp: "...Det viktigste er ikke hvordan kropp vi har, men at vi har en selvsikkerhet i forhold til den." Videre, noen sider lenger ut, skriver interiørekspert Halvor Bakke:"...Hva de jobber med, hvordan møbler har de..." I begge tilfeller ville jeg brukt "hva slags".Bruken av "hvordan" her blir litt for... "fjortis" for meg... Hva er rett?? ← Enig med deg i det. De eksemplene du referer til blir som å si hvem bil liker du best, eller hvordan type menn liker du. Provoserende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå