Gå til innhold

Hvor mange kaker ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

dere som nå gjør litt narr av de som har mange kaker bør kanskje bli opplyst om en ting. Dette med mye/lite kaker er steds avhengig. Og kankje slektsavhengig for alt jeg vet.

Jeg har oppplevd store forkjeller på bryllup i by og på landet, for å si det slik.

Er du byjente med byforeldre er det større sansynlig at du har færre kaker enn ei jente som har foreldre fra landet.

Selvsagt er ikke denne lille "hypotese" absolutt, men slik jeg har erfart.

I vårt bryllup var det eneste mamma fikk ansvaret for kakene. Og jeg var ikke så opptatt av det, så lenge det var nok til alle og de var gode.

Men jeg viste jo hvordan det kom til å bli, tilsvarende som ved min konfirmasjon.

Jeg overdriver ikke når jeg sier at vi hadde 40 kaker og bryllupskake.

Og ant gjester? 80!

Vilt ja, men det var helt greit, visste det betydde mye for mamma, så hvorfor ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

fruenge: Joda - forstår kanskje til en viss grad hva du mener... Men jeg er nå absolutt fra landet selv jeg, da! Og, for å si det sånn, det der konseptet med bare bryllupskaken hadde nok ikke fungert så godt hos oss.. Men det går da an å 'sette hov på hesten' likevel...! Stresser ikke med de kakene på noen som helst måte, kan du si - er 100% sikker på at det blir mer enn nok, uansett...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Maranna

Så er det vel gjerne sånn at i et selskap med mange kaker og stort utvalg vil folk både smake på flere ting og i tillegg ikke være redde for at de spiser så mye at ikke alle andre får kaker...

Hvis det ser ut som om det er for lite kaker til alle som er der, så er det jo mange som er så høflige at de ikke forsyner seg to ganger selv om de har lyst på litt til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde dette:

-Bryllupskake på 3 etasjer

-Gjærkringle

-Waleskringle

-Svinekamkake

-Suksessterte

-Firkløverkake

-Skumkake

-Kransekake

-Fromasjkake

-Ostekake

-Verdens Beste (Kvæfjordkake)

Det ble sinnsykt mye kaker til 50 personer og vi hadde mye rester, spesielt av bryllupskaken!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helenius

Hmm... innlegg i to kaketråder rett etter hverandre...

Men som representant for dem som skal ha uhorvelig mange kaker, må jeg få si noe:

Det er ganske mange som vil bli skuffet om de ikke får lov til å bake sin spesialitet til brylluper i de miljøer hvor slikt er vanlig.

Scenario 1:

Bestemor forteller gledesstrålende at hun vil lage karamellpudding til bryllupet. "Men... vi har jo en masse kaker allerede. Vi trenger ikke karamellpudding" kan det tenkes at bruden sier. Da vil bestemor tenke at man ikke setter pris på det hun kan bidra med, at karamellpuddingen hennes ikke har falt i smak gjennom alle de årene hun har laget den, og at ingen trenger henne. Ergo: Bestemor føler seg verdiløs.

Scenario 2:

En venn av familien vil gjerne lage to kransekaker. "Men... kanskje det holder med en?" spør brudeparet. Men nei - to kransekaker må det være, for kransekake er sånt som man knekker av en liten bit på og spiser sånn innimellom, så kransekake går det mye av.

Og så må man ha en kake for allergikerne, en kake for barna som helst vil ha streit sjokolade, en kake fra den og en kake fra den, og så kommer det en nabo og vil lage enda en kake...

Dessuten er det jo digg å ha mye å velge blant... (selv om jeg er av den oppfatning at det ikke er vits i å spise andre kaker når sjokoladekake er best!)

Jeg VET at det blir mye kaker til overs...

Men da spiser vi en del på søndag før alle får reist hjem, vi deler ut til naboer som har vært så vennlige å være kirketjenere eller stille sine hus og frysere til disposisjon, og så tar vi med kaker hjem og putter dem i fryseren (hm... det minner meg om at vi er nødt til å spise oss ut av fryseren i løpet av sommeren!) Og så har vi niste til bilturen hjem.

:Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(legger til mitt innlegg også her...)

i underkant av 100gjester, skal vi ha 10 kaker itillegg til bryllupskake som har 4 etasjer. Sammen med kaffen settes også is, potetgull, twist, frukt.... og slikt fram.

av erfaring vet vi at dette holder i massevis!!! og har klart å få stor variasjon i kakene -og regner med å ha mer enn nok til selskap dagen derpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir 70 gjester, og skal ha 7 vanlige kaker, 1 tre-etasjes bryllupskake, 2 tårnkaker + jordbær og fruktsalat. Tror det holder i massevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...