Gå til innhold

Sår som ikke gror

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos legen og legen sa at jeg bare må smøre olje (oliven, sesam, samme hvilken type) på såret som ikke vil gro i nesa...

Legen sa at det er vanskelig for å gro på et sår i nesa, men nå har det gått snart ett år. Noen ganger blør det og jeg er drittlei av å bruke olje fire ganger daglig, og det hender at jeg glemmer det...

Jeg har ikke sniffa pulver og ikke klort meg i nesa. Problemet oppstod da jeg var allergisk mot en katt og tok noen allergitabletter.

Bør jeg be legen min henvise meg til øre-nese-hals-spesialist? Dette er ikke noe gøy mer og jeg hater å gå til leger, men et sår som ikke gror er vel ikke bare en liten bagatell?

Eller må jeg bare være mer konsekvent med bruk av olje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et sår som ennå ikke har grodd etter 1 år burde tas mer alvorlig enn det, synes nå jeg. Har aldri hørt at du skal smøre olje på sår.

Sikkert vanskeligere for et sår å gro når det sitter en plass som det er mye fuktighet, som nesen f.eks.

Tror ikke jeg ville blitt bedt om å bli henvist til en øre-nese-hals-spesialist, men heller en hudlege.

Skrevet

Jeg syns det er rart at legen din ikke har hennvist deg til en spesialist :overrasket:

Enten øre-nese-hals lege eller hudlege!

Skrevet

SE HER: (utdraget er tatt fra Doktor Online)

Sår i nesen

Jeg får innimellom sår i nesen som tar veldig lang tid før det forsvinner.Hva kan det være?

Svar:

Det kan være infeksjoner i nesen som trekker i langdrag. Men sår som ikke gror bør vurderes nærmere, evt. få tatt en vevsprøve av det. Bestill time hos en ØNH- spesialist.

+ sjekk her: http://www.doktoronline.no/section/illness...mentId=31125858

Derfor bør du be om henvisning til Ø-N-H

Gjest Silmarill
Skrevet

Sier som andre her, dette MÅ du få undersøkt av Nese spesialist! Sår som ikke gror i øre og nese kan utvikle seg til å bli riktig ille, så ikke "pell" på det.

Merkelig at legen din ikke automatisk har git deg rekvisisjon til spesialist :overrasket:

Lykke til

Skrevet

Kan det være brennkopper du har? Uansett, krev mer hjelp enn å smøre med olje...

Jeg fikk også beskjed om å bruke olje av legen, men på sår som ikke har grodd på et år så trenger man ordentlig hjelp.

Skrevet

La en spesialist se på det, sår som ikke gror på så lang tid er ikke bra

Skrevet

Takk for svar. Jeg skal bestille time hos legen og kreve å bli henvist videre. Jeg røyker desverre, men jeg har hørt at sår som ikke gror skal undersøkes nærmere og jeg har brukt olje daglig, likvel gror det ikke.

Men jeg har vært inkonsekvent med bruk av olje fordi det ikke alltid er tid til det... Noen ganger virker det som om alt er bra igjen, men bare en dag...så er det tilbake.

Hadde jeg f.eks. brukt kokain eller sniffet pulver ville jeg sagt det til legen, og da hadde jeg jo visst halve svaret (at det var årsaken), men jeg bruker ikke pulver.

Legen anbefalte olje fordi det vil virke på den måten at det unngår at skorpe dannes og at nesehulen blir helt tett. Men nå har jeg slitt med dette så lenge at jeg er lei av å bruke olje og det virker jo ikke heller...

• 4 år senere...
Gjest Gjest
Skrevet

jeg fikk beskjed om å smøre fucidin på... Det hjelper, men sårene kommer alltid tilbake.. jeg har hatt sårene i over et halvt år... Lurer selv på om jeg skal snakke med spesialist...

Skrevet

Hvis du er ved normal helse, er det sannsynligvis snakk om en bakterieoppblomstring. Nesen er et udmerket vekstmedium for diverse bakteriestammer.

Du skal ha henvisning til ØNH-spesialist, som mest sannsynlig vil ta en dyrkningsprøve fra slimhinnene dine. Det er fort gjort, og ikke vondt. Hvis det er snakk om en slik infeksjon, er de fleste veldig enkle å behandle, avhengig av hvilken bakterie som vokser der.

Det kan selvsagt være andre årsaker til at det ikke gror, men det er opp til legen å utrede.

Blør du ofte neseblod, eller er det bare at såret ikke lukker seg skikkelig?

• 1 år senere...
Gjest michelle
Skrevet

Huff da.. hvordan er det gått med neseproblemet ditt? hadde et sår oppe på nesa som grodde raskt men det var jo et mye enkelere sted å ha det på. brukte klorhexidin gikk fint. du kan jo prøve å bruke klorhexidin inne i nesa oxo.. skulle gå bra det. olje ville jeg nok ikke ha brukt selvom legen sa det.. :roll:

Skrevet

Fem år siden ts hadde såret, regner med at det er blitt en ordning på det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...