Gå til innhold

Tips til steder å besøke i Skottland


Veslejenta

Anbefalte innlegg

Vi skal på rundtur i Skottland en uke om litt under tre uker til.

Kompisen min som bor i London skal kjøre, og vi starter og slutter turen i London.

Vi har bestemt oss for å kjøpe en B&B bok og ta overnattingssted og slikt på sparket, og hvor vi skal kjøre er heller ikke helt bestemt ennå.

Er det noen som har tips til steder vi absolutt bør få med oss i Skottland?

Og gjerne også koselige og rimelige overnattingssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kun vært i Edinburgh, Glasgow og Inverness. Anbefaler Edinburgh, og Inverness. Rundt Inverness så har du f.eks Culloden, Loch Ness og en del gedigne slott å kikke på:)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i alle de nevnte, men vil av disse tre anbefale Glasgow som reisemål nr. 1. Ellers er det veldig fint og historisk rundt Sterling-området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler Isle of Skye, kjempefint!

Der kan man jo også besøke Talisker whiskydestilleri.

Ellers vil jeg anbefale de små kystbyene langs nordøstkysten før Inverness. Du har Pennan som var location i en film så mange turister der men verdt å titte nedom link

Vi likte oss veldig godt i Gardenstown og du har også Crowie

Det som er så fasinerende med disse små landsbyene er at de ligger helt ned til sjøen så du tror at de hvert øyeblikk vil bli skylt på sjøen. Dessverre ikke så mange fastboende der lengre, de fleste husene er ferieboliger for engelskmenn. Men veldig sjarmerende for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere skal kjøre fra London, kan dere sikkert ta veien via Newcastle og nordover. Rett før grensen er det en borg som heter Alwick, og der ble Harry Potter spilt inn. Var der i fjor, og det var ok. Kult for ungene (mine) å kunne si at de har vært der. Der var også oppdratte ørner og ugler som fløy hit og dit på kommando fra "eieren".

Dersom dere kjører helt opp mot/til Inverness får dere en god og laaaang tur, særlig siden dere kjører helt fra London. Dere får se veldig mye trær, innsjøer og forlatte borger. Inverness er bra, altså. Men dere får nok mer igjen for både tiden og reisingen ved å holde dere til sørlige halvdel av landet.

Anbefaler turer til destillerier dersom dere liker whisky. Utrolig mye å velge mellom.

Jada, min mann bruker kilt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal helt klart innom et destilleri eller to. Jeg har en samboer som er veldig glad i whiskey. ;)

Hvor langt nord i Skottland vi reiser kommer nok litt an på hvor mye interessant vi finner i den sørlige delen av Skottland. Og det kan tenkes at det er steder som reisekameraten vår gjerne vil se i den nordlige delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er det bare to dager til vi reiser! :hoppe:

Noen som har noen flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St Andrews skal vist være et pent sted!Da vi var på rundreise i Scottland var vi innom en liten by som het Fort Wiliams,den var kjempe koselig,og det var en restaurant der som serverte utrolig god mat! Husker ikke hva den het,men det var noe med en gris i navnet eller logoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips må bli å ta med gode sko og nistepakke og gå en liten tur eller stoppe for lunsj et sted det ser fint ut -og de er det mange av!!!

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale Isle of Skye. Fenomenal natur. Er dere av det sporty slaget så kan dere jo ta en tur opp på Ben Nevis - i allfall hvis været er bra. Veien/stien opp er bra, men det tar noen timer så dere bør i tilfelle starte litt tidlig på dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St Andrews skal vist være et pent sted!Da vi var på rundreise i Scottland var vi innom en liten by som het Fort Wiliams,den var kjempe koselig,og det var en restaurant der som serverte utrolig god mat! Husker ikke hva den het,men det var noe med en gris i navnet eller logoen...

St Andrews er utrolig vakker, men ganske kjedelig om man drar dit annet enn på dagstur. I nærheten finner man et par veldig vakre kystlandsbyer, Anstruther som har verdens beste fish & chips, og Crail, som er nydelig, men med mange færre fastboende enn Anstruther. I St Andrews finner man forresten en fantastisk fiskerestaurant - The Seafood Resataurant, som anbefales på det varmeste! En av Storbritannias beste indiske restauranter - The Balaka - ligger også i St Andrews.

Edit: lenkeproblemer

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...