Gå til innhold

Nattevåk...

Anbefalte innlegg

Gjest Vintersol
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan andre gjør det med nattevåk når de har syke barn, men her i huset er det alltid meg som tar meg av den biten...

Mannen er så vanskelig å vekke, at det er mye lettere å stå opp selv!

Når jeg vekker ham har jeg jo behov for hjelp akkurat da, ikke 5-10 minutter senere når han har fått opp øynene. ;)

Vel, det siste halve året har jeg hatt veldig mange våkenetter, den siste nå i natt.

Det hadde egentlig vært greit nok om han bare hadde stått opp og tatt barna om morgenen, men det har til nå aldri skjedd.

Nå er klokken 10.30, og han viser ingen tegn på å stå opp, til tross for at jeg har purret på ham flere ganger.

Det aller mest slitsomme er at jeg selv er dårlig denne gangen i tillegg!

I går var jeg på legevakten og fikk en antibiotikakur og føler meg temmelig sjaber, datteren ligger på sofaen med høy feber, svimmel, og med kraftig vond hoste, og sønnen behøver også litt oppmerksomhet og omtanke... og mannen ligger og sover. :sur:

"Hvorfor vekker du meg ikke", kommer han til å spørre når han en gang står opp.

"Har du noen gang prøvd å vekke deg selv", kommer jeg til å svare for tusende gang!

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette. Jeg må vel bare få ut noe som har toppet seg for meg akkurat nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres veldig urettferdig og veldig slitsomt ut!

Når våre barn er syke, bytter vi gjerne på å ligge sammen med dem, og har dem da i senga vår. Kanskje han våkner lettere hvis barnet er der sammen med ham, og hvis han vet at du ikke er der for å hjelpe?

Du sier han ikke har stått opp for å hjelpe deg enda det er langt på dag og du selv er syk. Jeg synes ikke det er noen unnskyldning at han er vanskelig å vekke. Han er vel i arbeid? Hvordan kommer han seg opp da? Det virker for meg som han gjør dette litt på pur f.., for å slippe å ta sin del av ansvaret. I så fall kan han ikke ha rare samvittigheten.

Dette trenger dere å ta en skikkelig prat om - sånn skal det ikke være når man bor sammen og har felles barn!

Skrevet

Ærlig talt - forlang at han skal ta sin tørn på lik linje med deg. Og nå som du er dårlig selv, så burde han tatt ansvaret helt selv.

Skrevet
Ærlig talt - forlang at han skal ta sin tørn på lik linje med deg. Og nå som du er dårlig selv, så burde han tatt ansvaret helt selv.

Enig med *Tara*! Vekk hamen gang til og fortell at nå orker du ikke mere, nå MÅ du få hvile. Hører han ikke, så kan du kanskje ringe etter en barnevakt? Det ville vel kanskje få øynene hans opp?

God bedring til både deg og ungen!

Gjest Vintersol
Skrevet
Dette høres veldig urettferdig og veldig slitsomt ut!

Når våre barn er syke, bytter vi gjerne på å ligge sammen med dem, og har dem da i senga vår. Kanskje han våkner lettere hvis barnet er der sammen med ham, og hvis han vet at du ikke er der for å hjelpe?

Du sier han ikke har stått opp for å hjelpe deg enda det er langt på dag og du selv er syk. Jeg synes ikke det er noen unnskyldning at han er vanskelig å vekke. Han er vel i arbeid? Hvordan kommer han seg opp da? Det virker for meg som han gjør dette litt på pur f.., for å slippe å ta sin del av ansvaret. I så fall kan han ikke ha rare samvittigheten.

Dette trenger dere å ta en skikkelig prat om - sånn skal det ikke være når man bor sammen og har felles barn!

Hun lå i dobbeltsenga sammen med oss i natt (vi har stor seng :) ) men han reagerte ikke i det hele tatt når hun hostet, eller når jeg fløy opp og ned som en "ojoj".

Han kommer seg opp når han skal på jobb, men da er han bare på jobb også.

Han jobber rotasjon, så når han er på jobb er han bare på jobb, og når han er hjemme, er han bare hjemme.

Helt enig!

Enig med *Tara*! Vekk hamen gang til og fortell at nå orker du ikke mere, nå MÅ du få hvile. Hører han ikke, så kan du kanskje ringe etter en barnevakt? Det ville vel kanskje få øynene hans opp?

God bedring til både deg og ungen!

Takk!

Kan nok ikke ringe barnevakt siden hun trenger litt "spesialpleie" når hun er syk, men ellers var det en kjempeide!!

P.s: han har ennå ikke stått opp, og jeg har purret ham 3 ganger siden den siste timen. :frustrert:

Skrevet

Har du ikke en vekkerklokke som du kan sette på, da? Så slippe du å mase, ihvertfall?

Gjest Vintersol
Skrevet

Egentlig en veldig god ide, men nå er jeg så irritert at han skal få sove så lenge han bare orker.

På den måten VET jeg at han er uthvilt nok til å ta "nattevakten" i kommende natt... ;)

Skrevet

Jeg blir irritert bare av å sitte her å lese jeg....

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt meg en seriøs prat med mannen om hvordan det er å ha barn, og det høres ut som om han trenger en kraftig påminnelse på at man tross alt er to om å få barn. Jeg er en ganske fleksibel person på mange områder, men den dagen jeg får barn er det ikke snakk om noe annet enn at vi to foreldre og to til å dele ansvaret.

Skrevet

Ærlig talt....dette må du bare ikke finne deg i!! :frustrert: Det er helt urimelig....du bør fortelle mannen din i klar tale at slik kan du bare ikke ha det!!

Ikke for å fornærme deg...men av og til blir jeg helt oppgitt over hva mange kvinner kan finne seg i....hva skal man med en mann hvis han ikke bidrar med noe som helst...satt litt på spissen da.... :forvirret:

Skrevet

Hiv et glass kaldt vann i ansiktet på han. Hvis han ikke våkner da er det nok ikke håp ;)

Gjest Vintersol
Skrevet
Hiv et glass kaldt vann i ansiktet på han. Hvis han ikke våkner da er det nok ikke håp ;)

Det sa svigermor også... :ler:

Eller rettere sagt, hun sa: "det er masse vann i springen, mer enn nok til å få ham våken!" Hun tilbød seg til og med å komme for å tørke opp sølet om jeg kastet en bøtte i hodet på ham. :ler:

Skrevet

Vi har alltid turats om.

En av oss tar första halvan av natten, och den andre den andra halvan. Visserligen måste jag oftast peta mannen rejält i sidan för att han ska vakna men det funkar i alla fall.

Eftersom sonen ibland vaknat väldigt tidigt har vi samma deal på morgonen. Den som går upp får vara uppe i två timmar innan det är skiftbyte. I morse gick jag upp halv sex och i säng igen halv åtta för en extra timmes söm. Då har mannen fått sin sovmorgon.

Nu lyckades vi dessutom planera in en dryg timmes eftermiddags sömn åt honom.

Man måste ge och ta... sömn nu eller sen är en handelsvara i vårt hem ;)

Gjest Mayamor
Skrevet

Legg barnet sammen med pappan i dobbelsengen - legg deg så i barnets seng. Barnet klarer nok å vekke far... :sjarmor:

Skrevet

Dette får opp minner hos meg. Jeg ble alene-mamma fordi faren ikke var tilstede selv om han trodde det selv...

Furstina er svensk?... jeg har hørt at svenske menn er verre enn norske, men du er kanskje gift med en norsk mann som har respekt for andre?

Gjest Dallandra
Skrevet

Jeg har også en mann som sover tungt, og som til tross for gode forsetter sover gjennom alt om nettene. Han står riktignok opp om morgenen, men men.

Jeg har innimellom gjort som det ble foreslått over her: Lagt meg i ungens seng etter at ungen har kommet over i vår seng.

Han har faktisk blitt bedre til å våkne etterhvert som han har blitt "tvunget" til å våkne på dette viset. Jeg har også innimellom ligget og sparket og mast til han har fått opp øya og gått avgårde. :ler: Hender han bjeffer litt akkurat da men jeg har vennet meg til å lukke ørene til det han lirer av seg i halvsøvne :ler:

Skrevet
Furstina er svensk?... jeg har hørt at svenske menn er verre enn norske, men du er kanskje gift med en norsk mann som har respekt for andre?

Hva i all verden er det for noe viss vass da... :overrasket: Litt diskriminerende sagt kanskje :forvirret:

Skrevet
Det sa svigermor også...  :ler:

Eller rettere sagt, hun sa: "det er masse vann i springen, mer enn nok til å få ham våken!"  Hun tilbød seg til og med å komme for å tørke opp sølet om jeg kastet en bøtte i hodet på ham.  :ler:

Utrolig bra at detGvar svigermor som sa dette synes jeg... :klappe: De synes jo noen ganger så synd i sine egne gutter..

her må det byttes på, ingen tvil. Likte mayamor sitt forslag om å legge barnet i senga med pappa'n og selv legge deg i barnets seng... :sjarmor:

Gjest Vintersol
Skrevet

Takk for alle gode råd og gode tanker.

Snakket litt med mannen i sted. Han skjønte at han hadde gjort en tabbe, og han var flau over å ha sovet til klokken 13... Han hadde ingen forklaringer eller unnskyldninger, bare rett og slett at han var tankeløs, og at det ikke skulle ha skjedd!

Det er godt nok for meg...

I natt skal han ligge i datterens seng, så hun får ligge inne hos meg. Hun valgte det selv, fordi hun føler jeg er tryggere når hun er syk. Selv om hun er pappajente når hun er frisk, er hun definitivt mammajente når hun er syk.

Men HAN skal stå opp med barna i morgen, og han skal stelle for henne til jeg står opp tidligst klokken 10.

Nå skal jeg snart legge meg, og sove de minuttene jeg kan før ny medisinering.

Ha en riktig god natt alle sammen! :)

Og til Kipa.

Svigermor er kjempefin, og jeg er veldig glad i henne!

Det er ikke første gangen hun sier slikt til (eller om) sin sønn, og det blir nok ikke siste gangen heller om jeg kjenner henne rett.

Skrevet
Det sa svigermor også...  :ler:

Svigermora din høres fornuftig ut. Jeg synes absolutt du skal følge rådet hennes!! :)

Gjest Vintersol
Skrevet

"Nu går alt så meget bedre" sa Kåre Willock en gang på 80-tallet, og jeg er glad for å si det samme nå.

Datteren krever ikke lenger konstant overvåkning, så nå kan jeg sove 2 timer mellom hver gang jeg sjekker henne, og mannen står opp med en gang jeg vekker ham om morgenen nå, så jeg kan få sove et par timer lengre. :)

Vi har blitt enige om at jeg tar natten, og han tar morgenene, og da er vi begge fornøyde!

Svigermors råd har jeg ikke brukt ennå, men jeg har det i bakhånd! Det kommer sikkert en dag jeg kan få bruk for det... :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...