Gå til innhold

Får ikke mensen!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en 19 år gammel jente, som ikke har hatt mensen siden 22 desember. Har begyndt å bli veldig bekymret nå, og skal bestille meg legetime mandag om jeg ikke får den innen da. Men er bare så bekymret for hva det kan vere(kreft er jo så klart det jeg frykter mest). Har menssmerter nå, og har hatt det er par dager, men det kommer ikke noe. Er ikke gravid, da jeg er jomfru.

Hadde noen mnd uten mensen når jeg var 14, men tror ikke det har noen samenheng, da jeg nå burde ha mensen mye mer stabil enn da jeg var 14. Har ikke slanket meg noe, men har kanskje stresset litt med skolen. Men kan ikke skjønne at det skal hindre noe mens.

Tenker nå på hva det kan vere hele tiden, huff er så alt for flink til å se for meg det verste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan forresten legge til at jeg var med gynekolog i mai, alt såg helt fint ut da. Tok ultralyd også. Kan (for å tenke det verste så klart) kreft ha utviklet siden da? Tok ikke celleprøver.

Skrevet

Går du på p-piller? I såfall er det å miste mensen en vanlig bivirkning.

Skrevet

Tviler veldig veldig på at det er kreft. Jeg har det noen ganger sånn jeg og at mensen kommer å går litt som den vil. Og kan gå leeeenge uten mens, men så kan det komme mye over lengre tid, kjempe kjipt å ikke ha noe fast så skal nå begynne på p-piller igjen. Men ikke tenk at det er kreft med en gang, det er veldig lett å gjøre det for de fleste, men slapp av, det går helt sikkert bra.

Lykke til

:klem:

Skrevet

Hehe, det gjør ikke noe!

Takk for svar begge to :)

Jeg går ikke på p-piller nei Niomi.

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for utenomsnakk.

vimse-mod

Endret av vimse
Skrevet

Mest vanlige sykdomsårsaken til mensforstyrrelser er vel PCO. Isåfall bør du få time hos gynekolog for å få det utredet ordentlig, og ikke ende opp med en fastlege som setter deg på p-piller el for å få en stabil "syklus".

Men sannsynligvis er det bare et naturens lune som går over av seg selv :)

Skrevet

Har lest litt om det ja. Men hadde de ikke sett det da jeg var på gynekologisk undersøkelse i mai? Eller kan det oppstå på så kort tid? Jeg tok grundig undersøkelse da, med ultralyd.

Har også sett at symptomene på PCO er ekstra hår i ansiktet, som kommer av for mye mannlig østrogen(?). Kan ikke si jeg noen gang har vert plaget med det.

Har enda ikke fått mensen. Men har ordentlige menssmerter. Så jeg skjønner lite. Føler meg frisk sånn ellers, unntatt at jeg har vært litt svimmel. Skal drøye litt før jeg bestiller meg legetime, så får jeg se om det kommer noe.

Gjest Bertine
Skrevet

Hei!

Pco eller pcos er ikke like tydelig på alle. Det finnes i liten og stor grad.

Jeg har heller ikke kraftig behåring eller mye kviser, men jeg har pcos allikevel. Det gynekologen min så på ultralyden var at eggstokkene mine bestod av mange halvmodne egg. Vanligvis modnes ett eller to egg før eggløsninge, mens med pcos modnes mange egg men bare halveis og de slipper ikke.

Med pco dannes det cyster uten på eggstokkene.

Uansett, du bør få time hos legen din igjen. Er det en mild versjon av pcos eller pco, så kan hun finne det ut ved hjelp av blodprøver.

Lykke til :klem:

Skrevet
Har lest litt om det ja. Men hadde de ikke sett det da jeg var på gynekologisk undersøkelse i mai? Eller kan det oppstå på så kort tid? Jeg tok grundig undersøkelse da, med ultralyd.

Har også sett at symptomene på PCO er ekstra hår i ansiktet, som kommer av for mye mannlig østrogen(?). Kan ikke si jeg noen gang har vert plaget med det.

Har enda ikke fått mensen. Men har ordentlige menssmerter. Så jeg skjønner lite. Føler meg frisk sånn ellers, unntatt at jeg har vært litt svimmel. Skal drøye litt før jeg bestiller meg legetime, så får jeg se om det kommer noe.

De KAN oppstå såpass raskt. Et år er ikke så kort tid i slik forstand.

Men om du ellers har rimelig stabil syklus, så hadde jeg ikke fått panikk pga en enkelt treg mens. Kan og være en corpus luteum cyste (ufarlig, kort sagt så går det gule legemet litt amok og forlenger lutealfasen noe enormt) noe som normalt går over av seg selv, eller som du selv sier, eggløsningen som er påvirket av stress.

Har du sett innom ovusoft.com? Veldig grei til å ha som oversikt for å vite hva som skjer når i kroppen :) (Amalie_85: Dette kan kanskje også være aktuelt for deg, uansett om du er utredet for PCO eller ei)

Skrevet

Tror jeg skal få bestilt meg en time i morgen, så får vi se hva legen min sier :) Hun sendte meg på sykehuset forrige gang(hadde en del smerter rundt eggstokkene), men alt så bra ut og han som undersøkte meg mente det bare var sterke eggløsningssmerter.

Men hvor lenge skal det i grunnen gå fra mensslutt til den begynner igjen? Synst alltid min mens har blit forskyvd med minst en uke hver gang, men vet ikke om jeg bare teller feil.

Skrevet
Men hvor lenge skal det i grunnen gå fra mensslutt til den begynner igjen? Synst alltid min mens har blit forskyvd med minst en uke hver gang, men vet ikke om jeg bare teller feil.

Tja, etter gamle lærebøker er det 28 dager (fra 1 blødningsdag til 1 blødningsdag), men alt fra 25 til ca 35 med en og annen avstikker blir egentlig regnet som helt greit.

Skrevet

Det er ikke sikkert det trenger å være noe galt. Har du gått ned i vekt den siste tiden? Før jul? Trener du ganske mye? Dette kan være faktorer som spiller inn. Jeg hadde det omtrent som deg. Mensen forsvant i ca 4 mnd fordi jeg trente for hardt og gikk for raskt ned i vekt. Smerter kom og gikk. Gikk opp et par kilo, og etter en liten stund kom den tilbake. Men uansett er en legesjekk smart for å være på den sikre siden :) Lykke til

Skrevet (endret)

Har ikke gått ned i vekt nei(heller gått opp 1-2 kg :rodme: ), og har ikke trent noe mer enn tidligere. Har stresset litt med skolen da. Jeg gikk derimot ned nesten 10 kg på veldig kort tid i forfjord, da jeg fikk en sykdom i mellomgulvet/spiserøret. Men tror ikke det har noen sammenheng.

Takk :)

(er forresten meg som starter tråden)

Endret av Mary_H
Skrevet

Stress kan utsette mensen. Og om du så stresser for at du ikke får den, kan den bli enda mer forsinket ;) Antagelig er det ingenting galt med deg! :)

Gjest Bertine
Skrevet
Stress kan utsette mensen. Og om du så stresser for at du ikke får den, kan den bli enda mer forsinket ;) Antagelig er det ingenting galt med deg! :)

Stress kan ikke utsette mensen, men det kan utsette eggløsningen ;)

Da kommer mensen litt senere.

Skrevet

Gjett hva som dukket opp i dag?! Joda, der var den. Tror jeg har funnet ut hva det var også. I går når jeg sto opp hadde jeg noen intense smerter i rygg og mageregionen. Det var ca. 20 ganger verre en menssmerter, og jeg holdt på å spy og svime av pga at smertene var så store. Har en liten mistanke om at det var e cyste som sprakk. For etterpå lettet alt og i dag kom altså mensen.

Fikk time 10.mars til lege, og tenkte kanskje på å avbestille den, men kanskje jeg burde ta den? Har en mistanke om at jeg har hatt cyste før også, for ett år siden ble jeg lagt inn på sykehus med mistanke om blindtarmbetennelse, men det var det ikke. Legene sa det kunne vere en cyste som sprakk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...