Gå til innhold

Fest for en 40-åring...


Thomasine

Anbefalte innlegg

Gubben blir 40, og i den forbindelse vil jeg lage en fest for ham.

Hadde tenkt en uten barna og uten foreldre, tanter og onkler... ;)

Det gjorde vi til bryllupet...;)

Hva gjorde dere til denne eller andre "runde" fester?

Leker?

Sanger?

Hva slags mat?

...vet at dette forumet normalt brukes til triste innlegg,

men finner ikke et annet sted å putte denne...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nettopp vært i en 40-års dag, og kan jo fortelle litt om den, så kanskje du får noen ideer.

Festen ble holdt i et samfunnshus. De hadde satt ut småbord rundt omkring og holdt midten av gulvet tomt til dansing. Musikken var stereoanlegg, og de hadde alliert seg med en bekjent med litt peiling, så han styrte musikk og lyd.

Da vi kom fikk vi en velkomstdrink. Så fikk vi vin eller øl til maten, og konjakk eller likør til kaffen. Øvrige drikkevarer hadde vi med oss selv. Mat var koldtbord med røkelaks, gravlaks, roastbiff, kokt skinke, oppskåren kalkun, spekemat, eggerøre, potetsalat, waldorfsalat, grønn salat, pastasalat, gryterett og ris. Mye av dette er greit å lage til selv på forhånd, ellers er gode venner kjekt å ha!

På kakebordet litt senere var det marsipankake, sjokoladekake, fromasjkake, verdens beste og enda noen sorter til.

I denne bursdagen var det kun èn tale, og den var det jubilantens kone som ga. Det var en liten oppsummering av deres samliv så langt, om oppturer og nedturer med en litt morsom vri. Det var også en selskapslek, men den var såpass omfattende at jeg ikke husker alt... Sanger var det ikke, men hvis du er flink til å dikte er det jo artig med noe hjemmelaget.

Festen varte ut i de små timer, og alle var enige om at det var utrolig trivelig :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært i en 40-års dag, og kan jo fortelle litt om den, så kanskje du får noen ideer.

Festen ble holdt i et samfunnshus. De hadde satt ut småbord rundt omkring og holdt midten av gulvet tomt til dansing. Musikken var stereoanlegg, og de hadde alliert seg med en bekjent med litt peiling, så han styrte musikk og lyd.

Da vi kom fikk vi en velkomstdrink. Så fikk vi vin eller øl til maten, og konjakk eller likør til kaffen. Øvrige drikkevarer hadde vi med oss selv. Mat var koldtbord med røkelaks, gravlaks, roastbiff, kokt skinke, oppskåren kalkun, spekemat, eggerøre, potetsalat, waldorfsalat, grønn salat, pastasalat, gryterett og ris. Mye av dette er greit å lage til selv på forhånd, ellers er gode venner kjekt å ha!

På kakebordet litt senere var det marsipankake, sjokoladekake, fromasjkake, verdens beste og enda noen sorter til.

I denne bursdagen var det kun èn tale, og den var det jubilantens kone som ga. Det var en liten oppsummering av deres samliv så langt, om oppturer og nedturer med en litt morsom vri. Det var også en selskapslek, men den var såpass omfattende at jeg ikke husker alt... Sanger var det ikke, men hvis du er flink til å dikte er det jo artig med noe hjemmelaget.

Festen varte ut i de små timer, og alle var enige om at det var utrolig trivelig :) .

:Nikke:

Ja, det hørtes hyggelig ut...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke leker!!  Det er i beste fall kun morsomt for de som arrangerer.

;) Nei, hvorfor det...? :)

På den andre siden er noen av oss mere lekne enn andre i den alderen...;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget en opplevelsestur i nærområdet for alle gjestene. Bør ikke være så veldig dyrt hvis du uans skal ha fest med lokale, mat osv. :) Kommer selvfølgelig helt an på hvor du bor i forhold til hvilke opplevelser man kan lage, men generelt så er det vel bare fantasien som setter grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være en idé å invitere karmeratene til gubben til gutte ting før selve festen begynner? Tenker da på en runde på paintball banen / gokart eller tilsvarene. Som en overraskelse for mannene din selvsagt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en idé å invitere karmeratene til gubben til gutte ting før selve festen begynner? Tenker da på en runde på paintball banen / gokart eller tilsvarene. Som en overraskelse for mannene din selvsagt. ;)

Som mann som begynner å nærme seg samme festen, bifaller jeg denne. Om ikke paintball eller gokart faller i smak, så gjør i hvert fall noe mannen din liker, ikke noe du ville like at mannen din liker ;) Andre forslag: skidag, båttur, sykkeltur, rafting, fisketur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Don Giovanni

Plassèr unger hos besteforeldre, dropp festen og ta ham med på en opplevelsesreise. Finn reisemål som dere begge setter pris på, slik at dere begge får en begivenhetsrik opplevelse. Så lever dere på minnene til 50 - årsdagen :) med kortere repriseinnslag under veis ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plassèr unger hos besteforeldre, dropp festen og ta ham med på en opplevelsesreise. Finn reisemål som dere begge setter pris på, slik at dere begge får en begivenhetsrik opplevelse. Så lever dere på minnene til 50 - årsdagen  :) med kortere repriseinnslag under veis  ;)

:Nikke:

Ja, det var det jeg ville...:)

Men da vi skal reise på sommerferie 1 mnd etter, har han ymtet at han vil ha en fest...;)

Vet hva jeg vil på min 40-årsdag!!! ;)

Ellers tror jeg ikke jeg vil sende ham ut på noe bare med "gutta", det gjorde han på utdrikningslaget sitt...;)

Skal ikke ta helt av heller...;)

Stor fest med mat og hygge, eller

reise for to, kanskje med et godt vennepar...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mann som begynner å nærme seg samme festen, bifaller jeg denne.  Om ikke paintball eller gokart faller i smak, så gjør i hvert fall noe mannen din liker, ikke noe du ville like at mannen din liker ;)  Andre forslag: skidag, båttur, sykkeltur, rafting, fisketur...

By the way, mann som nærmer seg aktuelle alder, hva ønsker du deg til selve dagen? :klø: :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

By the way, mann som nærmer seg aktuelle alder, hva ønsker du deg til selve dagen? :klø: :)

Som sagt ville jeg aller helst ønsket meg en aktivitet, f. eks. en weekend på en hytte til fjells eller ved sjøen. Men nå som du har satt premissene om at det skal være en fest, ville jeg foretrukket å ikke vite hva som skulle skje.

Noen små overraskelser spredt utover kvelden er morsomt. Helt nye retter/drinker, blandet med det hun visste jeg likte best viser omtanke. Treffe igjen mennesker jeg ikke hadde sett på mange år hadde vært fint. Kanskje talen kan bli supplert med noen få utvalgte lysbilder/videoklipp eller lignende? Gaver er jeg ikke så opptatt av. Som mange 40-åringer har jeg det meste av det de vil ha av dingser og slikt.

Man føler seg veldig verdsatt hvis partneren har klart å få med andre til å lage festen. Ikke det at partneren ikke er nok, men det blir bedre stemning når en eller flere av gjestene deltar i arrangementet.

Men det er bare meg...

I vår venneflokk har vi kommet til at vi i stedet for å holde et dusin 40-årslag, skal vi slå oss sammen og få til en stor greie først for alle gutta (vil ikke si hva det er her ;)), og på et senere tidspunkt holder vi en stor fest med alle damene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt ville jeg aller helst ønsket meg en aktivitet, f. eks. en weekend på en hytte til fjells eller ved sjøen.  Men nå som du har satt premissene om at det skal være en fest, ville jeg foretrukket å ikke vite hva som skulle skje.

Noen små overraskelser spredt utover kvelden er morsomt.  Helt nye retter/drinker, blandet med det hun visste jeg likte best viser omtanke.  Treffe igjen mennesker jeg ikke hadde sett på mange år hadde vært fint.  Kanskje talen kan bli supplert med noen få utvalgte lysbilder/videoklipp eller lignende?  Gaver er jeg ikke så opptatt av.  Som mange 40-åringer har jeg det meste av det de vil ha av dingser og slikt.

Man føler seg veldig verdsatt hvis partneren har klart å få med andre til å lage festen.  Ikke det at partneren ikke er nok, men det blir bedre stemning når en eller flere av gjestene deltar i arrangementet.

Men det er bare meg...

I vår venneflokk har vi kommet til at vi i stedet for å holde et dusin 40-årslag, skal vi slå oss sammen og få til en stor greie først for alle gutta (vil ikke si hva det er her ;)), og på et senere tidspunkt holder vi en stor fest med alle damene.

:Nikke:

Høres bra ut! :)

Ja, blir det fest blir det uten hans viten...;)

Har allerede min bror og hans 2 søstre på "tråden"...:)

Men hvis jeg kunne velge ville det det blitt en reise et sted, kanskje Island igjen..., uten barn... :Nikke: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

;)  Nei, hvorfor det...? :)

På den andre siden er noen av oss mere lekne enn andre i den alderen...;)  :ler:

Som sagt: de soma rrangerer lekene synes nok det er hysterisk morsomt og mener selv de er svært så lekne. Vi andre som deltar sukker tungt når lekene dras i gang, vi veksler oppgitte blikk, setter på oss et smil og forteller at "joda, siden du spør (og nesten truer oss til å svare) så var det selvfølgelig veldig hyggelig med lekene - de løste opp og skapte en fin atmosfære" - alt mens vi tenker tilbake på de hyggelige festene vi har vært på uten leker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: de soma rrangerer lekene synes nok det er hysterisk morsomt og mener selv de er svært så lekne.  Vi andre som deltar sukker tungt når lekene dras i gang, vi veksler oppgitte blikk, setter på oss et smil og forteller at "joda, siden du spør (og nesten truer oss til å svare) så var det selvfølgelig veldig hyggelig med lekene - de løste opp og skapte en fin atmosfære" - alt mens vi tenker tilbake på de hyggelige festene vi har vært på uten leker.

Enig .. og i verste fall er det en del av oss som faktisk takker nei til selskapet når vi vet at det er noen veldig veldig aktive lekere. Både fordi vi får såpass klare beskjeder om at vi er så kjedelige som ikke vil leke - og fordi det ikke alltid er like morsomt å ta på oss "vi morer oss krampaktig fordi vi må"-minen.

Riktignok er vi oftest med - smiler krampaktig og prøver å "ha det skrekkelig morsomt"

I min omgangskrest tror jeg faktisk kun det er en som er skrekkelig leken - og hun klarer stort sett å "ødelegge" alle selskapene hun får mulighet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrest tror jeg faktisk kun det er en som er skrekkelig leken - og hun klarer stort sett å "ødelegge" alle selskapene hun får mulighet til.

Nettopp!! :ler: Men det er selvfølgelig alle oss andre kjedelige menneskene det er feil med - vi ødelegger jo moroa :roll:

Jeg har ved noen anledninger overhørt "å nei, ikke nå igjen - at hun aldri lærer" når disse utrolig lekne og hysterisk morsomme menneskene drar i gang nye leker. Og selvfølgelig skal da all annen moro folk måtte ha opphøre omgående.

Og hvorfor er det bestandig damer som skal arrangere leker?

Vi liker ikke leker - kan ikke folk få det inn i hodet en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uffda... :overrasket:

Jeg liker heller ikke stolleken eller andre leker hvor man kanskje må

utlevere seg selv veldig.

Men f.eks en konkurranse hvor hvert bord er et lag?

Kanskje med spørsmål som er relatert på en eller annen måte til hovedpersonen...???

Er det så ille da...? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lage quis med jubilanten som tema, og en artig premie. Har du tenkt å ha levende musikk kan du jo la de gjestene som ønsker bidra, pleier å være veldig populært, men må kanskje avtales med de som skal spille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest qiuz-elsker

JA, en qiuz rundt bordene med jubilanten som tema kan være veldig moro.

Men det betinger selvsagt at spm er gode. Jeg har vært med på tre slike de siste årene, og det fenger i hvertfall de av oss som setter mer pris på å få utfordret intellektet, nysgjerrigheten og den lille kunnskapen vi har, enn f.eks fysikken ved å springe rundt med en banan mellom bena...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...