Gå til innhold

For "feit" for landslaget


:-) anna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mueller er nok en liten råtass som gjerne ikke tenker før han sier noe. Jeg kjenner til flere i skøytemiljøet som føler seg urettferdig behandlet - han har noen "englebarn" som han prioriterer om og om igjen.

Det skal jo også nevnes at Mari Hemmer per dags dato ikke er god nok til å hevde seg i verdenstoppen selv om hun vant NM. MEN hun kommer ikke til å bli bedre heller dersom hun ikke blir satset på!

Jeg har selv vært en lovende skøyteløper som valgte å gi meg da jeg ikke ble satset på - og det gjorde også flesteparten av de andre meget talentfulle jentene jeg gikk sammen med.

Det jeg syns er rart, er at noen av gutta som representerer oss på verdensbasis ikke presterer bedre resultater enn det Mari Hemmer ville gjort. Dette er dessverre en trend som har vært der i mange år, og jeg tviler på at det blir bedre. Det klages over at det er for få jenter i Norge som er villige til å satse på skøyter. Det er ikke rart når de får den behandlingen de får. Å skulle trene så hardt som man må for å nå verdenstoppen uten å bli satset på av forbundet er utrolig demotiverende.

At Mari Hemmer er feit er en vits. Om det er sprint hun vil satse på, så er det ingen stor fordel å være syltynn. Se på Edel Therese Høiseth - hun var jo rett og slett diger. Og Cindy Klassen er et annet eksempel. I forhold til Mari Hemmer er disse kolosser. Men som sagt: Mari Hemmer er ikke feit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er brevet fra Mari Hemmer til Skøyteforbundet som startet det hele.

http://pub.tv2.no/nettavisen/sport/vinter/article901895.ece

Om man leser det ser man at dette handler om mye mer enn ordet "fat". Det handler om å føle seg forskjellsbehandlet i negativ retning over lengre tid. Man trenger ikke gå lengre tilbake enn EM-uttaket der Norgesmester-Hemmer ikke ble tatt ut på tross av at det var plass til henne. (Man valgte å sende en av en kvote på tre, men Mueller-avgjørelsen ble omgjort på grunn av at mange reagerte på urettferdigheten)

Legg merke til at Hemmer faktisk skryter av resultatene Mueller har oppnådd.

For øvrig så må jeg si at han som har skrevet kommentaren i Aftenposten er rimelig ensidig og spekulerer ganske mye. Det Mueller har gjort og sagt blir glatta over og bagatellisert. Mueller blir kalt "fargeklatt, mens Hemmer er del av en konspirasjon? Så vidt jeg ser er det eneste Hemmer har gjort å sende et velformulert og saklig brev til Skøyteforbundet. Og brevet er skrevet under av henne selv og kun henne. Skøyteforbundet har også valgt å ta brevet på alvor. Antagelig fordi de kjenner til hele prosessen som, har vært i forkant. (Urettferdig behandlig av Hemmer har skapt sterke reaksjoner på forumet på skøyteforbundet sine nettsider de siste månedene)

Jeg reagerer når han som har skrevet kronikken bagatelliserer Mueller på denne måten:

"Og muligens har han brukt det lite smigrende ordet "fat". Men inntil noen stikker hodet opp av sanden og sier "ja, jeg har hørt Peter Mueller kalle Mari Hemmer feit" lar vi den ligge."

Det er tross alt snakk om en landslagstrener og en ung skøyteløper her.

Sårri altså, men jeg synes ikke det er mest synd på Mueller. Han har valgt en utsatt jobb. Han ER stor i kjeften og han er en omdiskutert person.

(I kronikken brukes ordene: "Mueller er ikke A4, det vet alle. Han er røff i kjeften, sprer om seg med amerikanske slangord og er en smule eksotisk sett med norske briller.")

Når man legger seg på en slik stil så får han faktisk regne med at han kan få ting tilbake.

I kronikken skives det "Nå sitter Peter Mueller fortvilet og stresset på høydeleir i Park City, lei av konfrontasjoner med Team Furumo og funderende på om han gidder mer. "

Jeg greier ikke å synes mest synd på han, så lenge det faktisk sitter en ung skøyteløper på et annet hotellrom og lurer på om hun er i ferd med å bli skvisa ut av den idretten hun har brukt hver ledig stund på de siste 10 - 15 årene. Ikke på grunn av prestasjoner, e, ller på grunn av manglende potensialemen fordi hun ikke er lærerens favorittelev.

(Og bare så det er sagt Hemmer bekreftet i et annet intervju at Mueller ikke har sagt ordet fat til henne. For han snakker nemlig ikke til henne. Det er voksent av en landslagstrener :overrasket: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentaren er jo minst to år gammal om den har kommet... Og han prioriterer de som har holdninger _og_ talent. Det HAr vært en lang heksejakt fra de rundt Hemmer. Når hun sier hun ikke ante konsekvensene av å komme med disse beskyldningene så er hun i beste fall naiv.

Om ikke jentene takler han så kanskje de kan få en egen landslagstrener? Ingen kan erstatte han for gutta iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommentaren er jo minst to år gammal om den har kommet... Og han prioriterer de som har holdninger _og_ talent. Det HAr vært en lang heksejakt fra de rundt Hemmer. Når hun sier hun ikke ante konsekvensene av å komme med disse beskyldningene så er hun i beste fall naiv.

Om ikke jentene takler han så kanskje de kan få en egen landslagstrener? Ingen kan erstatte han for gutta iallefall.

Men tror du ikke det har vært en heksejakt for henne da? Det er jo DET som er utgangspunktet for brevet som startet det hele. Og det er vel ikke tvil om at jenta har talent, hun ble Norgesmester i år.

Skøytemiljøet i Norge er ikke stort, og at det er flere som reagerer på Muellers oppførsel er ikke en hemmelighet. Og jeg hadde jo blitt forundret om ikke samboeren hennes og svigerfaren hennes støttet henne i dette. Men å kalle dette en konspirasjon blir jo helt merkelig. Det vil jo være det samme som å kalle det en konspirasjon at andre går ut og støtter Mueller. For at noe skal være en konspirasjon må det være snakk om en rekke av handlinger som er del av en skjult plan. I dette tilfellet er det snakk om et brev som er sendt til skøyteforbundet, der det blir vist til konkrete tilfeller av opplevd urettferdighet

Hva mener du jenta skulle gjøre da når hun opplever at hun gang på gang blir urettferdig behandlet/ ikke får muligheten til å vise hva hun duger til/utvikle evnen sine?

Skulle hun bare godta det, selv om hun opplevde det blodig urettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper
Jeg har selv vært en lovende skøyteløper som valgte å gi meg da jeg ikke ble satset på - og det gjorde også flesteparten av de andre meget talentfulle jentene jeg gikk sammen med.

Det jeg syns er rart, er at noen av gutta som representerer oss på verdensbasis ikke presterer bedre resultater enn det Mari Hemmer ville gjort. Dette er dessverre en trend som har vært der i mange år, og jeg tviler på at det blir bedre. Det klages over at det er for få jenter i Norge som er villige til å satse på skøyter. Det er ikke rart når de får den behandlingen de får. Å skulle trene så hardt som man må for å nå verdenstoppen uten å bli satset på av forbundet er utrolig demotiverende.

Hvis dette du sier er tilfelle Minien, så er det veldig trist. De har tydeligvis mye å jobbe med. Saker som dette provoserer meg til de grader på lik linje med hopp-jentene. Det er veldig synd at det skal være sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 1
For øvrig så må jeg si at han som har skrevet kommentaren i Aftenposten er rimelig ensidig og spekulerer ganske mye.

Ja, men han er jo sportsjournalist...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke det har vært en heksejakt for henne da? Det er jo DET som er utgangspunktet for brevet som startet det hele. Og det er vel ikke tvil om at jenta har talent, hun ble Norgesmester i år.

Hva mener du jenta skulle gjøre da når hun opplever at hun gang på gang blir urettferdig behandlet/ ikke får muligheten til å vise hva hun duger til/utvikle evnen sine?

Skulle hun bare godta det, selv om hun opplevde det blodig urettferdig?

De rundt henne har lenge lenge baktalt og motarbeidet Muller.

I _alle_ idretter er det slik at nasjonale ikke automatisk resultater kvalifiserer en for internasjonale stevner.

Hun burde bite tenna sammen og gjøre seg umulig å gå rundt. Det er slik veldig mange av gutta gjør det. Tren og bli så god at du ikke kan ses bort fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...