Gå til innhold

Karneval i barnehage


Iselilja

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ansvaret for å arrangere karneval i barnehagen jeg jobber i, men trenger ideer. Temaet er eventyr.

Har dere forslag til leker, dekorasjon, hva vi skal spise osv..?

Håper det er noen som er mer kreative enn meg:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

trudde temaet i en barnehage skulle være og kle seg ut, ha det morro som sabeltann, prinsesse osv, ikke at alle måtte kle seg ut etter et tema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal ha tema eller ikke var vel ikke det jeg spurte om?

Håper det er noen kreative sjeler der ute som har noen gode ideer:)

Trenger også tips til musikk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du spurte ikke om det, men kanskje du burde spørre foreldrene om det? Min erfaring er at karneval med tema er mer en belastning enn glede...

Nå var ikke temaet eventyr det dummeste jeg har hørt, men likevel....

Mine barn, gutt og jente, har villet kle seg ut som følgende på karneval: superhelt/sabeltann og prinsesse. De liker godt å kle seg ut og har dermed samlet seg opp en del drakter som de venter i spenning på å få bruke på karneval. Men neida, i barnehagen / skolen skal de ha TEMA, så her får ingen være prinsesse eller superhelt, for de finnes ikke i TEMAET. Og de temaene vi har fått i fanget opp igjennom årene har vært ganske snevre...

Har opplevd det mer enn en gang, og har måttet love dem at de heller skulle få være hjemme neste gang det var karneval hvis det også da skulle være tema. Skjønner at det gjerne er pedagogisk begrunnet og godt tenkt, men...

Man har ørten drakter i huset, likevel må man snekre sammen noe halvgreit som man tvinger på barna. Jeg har opplevd å få høre fra personalet at det bare er å kle på dem " en stillongs og trøye i samme farge og noe ekstra stæsj". Ja, stillongs og trøye betyr virkelig fest og moro!!!

Hva med karneval på barnas premisser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du spurte ikke om det, men kanskje du burde spørre foreldrene om det? Min erfaring er at karneval med tema er mer en belastning enn glede...

Nå var ikke temaet eventyr det dummeste jeg har hørt, men likevel....

Mine barn, gutt og jente, har villet kle seg ut som følgende på karneval: superhelt/sabeltann og prinsesse. De liker godt å kle seg ut og har dermed samlet seg opp en del drakter som de venter i spenning på å få bruke på karneval. Men neida, i barnehagen / skolen skal de ha TEMA, så her får ingen være prinsesse eller superhelt, for de finnes ikke i TEMAET. Og de temaene vi har fått i fanget opp igjennom årene har vært ganske snevre...

Har opplevd det mer enn en gang, og har måttet love dem at de heller skulle få være hjemme neste gang det var karneval hvis det også da skulle være tema. Skjønner at det gjerne er pedagogisk begrunnet og godt tenkt, men...

Man har ørten drakter i huset, likevel må man snekre sammen noe halvgreit som man tvinger på barna. Jeg har opplevd å få høre fra personalet at det bare er å kle på dem " en stillongs og trøye i samme farge og noe ekstra stæsj". Ja, stillongs og trøye betyr virkelig fest og moro!!!

Hva med karneval på barnas premisser?

Kunne ikke væt mer enig :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må iallfall slå katta ut av sekken.

Hva med bevegelseslek/dans etter musikk? Eventyraktig musikk som Dovregubbens hall o.l.?

Dramatisering er moro. Kommer jo litt an på barnas alder, men å dramatisere Bukkene Bruse kan barna selv være med på. Ellers kan de voksne dramatisere Gullhår eller Askeladden som kappåt med trollet?

Barna kan være med på å lage dekorasjoner. Hva med troll av naturmaterialer til bordpynt?

Jeg har servert eventyrgrøt i barnehage; semulegrøt med grønn konditorfarge. Eller hva med trolleboller? Boller med sjokolade inni?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå rundt og rundt i gangen mens dere rister på kastanjetter(lages og pyntes av doruller med ris eller macaroni inni) og hører på Sambaen er løs ;)

Så er det morsomt å lage en pressentasjonssang, en om prinsesser, cowboyer, dyr og pirater!

Om dere har mulighet så kan det være gøy å ha en pinjatta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan ha tema på dekorasjon og mat, men fritt valg på hva barna kan ha på seg?

For å følge opp trollgrøten til Kylling: konditorfarge kan også brukes i pannekaker, potetmos og vafler. Bruk gjerne rød eller gul også. Pannekaker er jo skikkelig eventyrmat.

Og så kan man jo lage trollpinata. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll er et godt utgangspunkt.

Da kan du lage trollkrem, trollgrøt, Pølsetroll (lag et hode i potetstappe med pølser stikkende ut overalt som håret til trollet, Dovregubbnes hall, henge halen på trollet (i stedet for grisen) etc...

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...