Gå til innhold

Hormonforandringer

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg lurte på noe.

Før jeg blei gravid med vår datter som nå er 7 måneder tok jeg noen hormonprøver(stoffskifte). Da viste prøven at det var forandringer, så skulle jeg ta prøven måneden etter og da var de fine.

I januar i år tok jeg nye stoffskifte prøver som viste at det var forandret, men nå på onsdag tok jeg nye som jeg i dag fikk beskjed om var helt fine.....

Jeg blir skikkelig forvirret over dette. Har noen andre opplevd sånn at de ikke er normale også er de det, og ikke, også er igjen? Når det varierer sånn så får man jo aldri finni ut av det og fått medisiner om nødvendig..... I jan. tok jeg prøvene på aker sykehus på hormonlabritoriumet, mens nå på onsdag tok jeg dem hos min lege. Har det noe å si?

Jeg har også mange symtomer på det lavt stoffskifte.... Og min søster har lavt stoffskifte.

Hilsen meg som er forvirret....

Endret av Felicity
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stoffskifteproblemer knyttet til svangerskap (under og etter) svangerskap kan framtre slik du skisserer. Noen blir bra av seg selv, andre må ha medisiner livet ut. Hvor blodprøvene er tatt, skal ikke ha så mye å si, både Aker og f.eks. Fürst, som mange fastleger bruker, opererer med samme referanseverdier (dette er ikke prøver som fastlegen analyserer selv, de sendes til et stort laboratorium). Noen leger vil imidlertid behandle om verdiene ligger i nedre referanseområde og det er uttalte symptomer til stede hos pasienten. Jeg ville ha sammenlignet verdiene på de ulike prøvene, og når du tar nye prøver, skriv ned hvordan du har det i den perioden prøven blir tatt, og få legen til å forklare litt mer rundt dette.

Skrevet

Hei.

Takk for svar :)

Skrevet

Du kan poste tallene dine (TSH, ft4, evt. ft3 og antistoffene) borte på Sonjas stoffskifteforum hvis du vil.

http://www.xlpluss.no/thyroforum/index.php

TSH-referanseområdet går jo helt opp til 3,6-4-4,5 og mange har vært hypo lenge når TSH endelig går over grensen.

Normal TSH er velidg tett ved 1.

• 1 år senere...
Gjest not4u
Skrevet

Mine verdier har variert kraftig, men skjønner ikke helt hvorfor.. Er flink å glemme å spise tablettene (2tabletter daglig), men har vært flink den siste måneden. Men idag var jeg hos legen og fikk svar på siste prøve.THS verdiene mine (som har vært på rundt 14 hele tiden) var nå på 22.. Er jeg blitt ressistant på medisinene? Noen andre muligheter enn det?

svar gjerne på brev på nettby.. not4u der også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...