Gå til innhold

Biltur i Europa


*Bringebær*

Anbefalte innlegg

Vi skal på biltur i Europa i sommer med vår 6 mnd gamle baby. Vi tenkte å kjøre til den franske riviera og ta noen uker der før vi vender snuten nordover igjen.

Det er første gang baby er med på lang biltur, og jeg lurer hvor lange dagsetapper vi kan beregne med en liten en i baksetet?

Jeg hadde også satt stor pris på ruteforslag nedover på kontinentet :)

Vi har relativ god tid, så det hadde vært moro å gjøre litt mer ut av bilturen enn ren transportetappe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå er dte lenge siden jeg var på biltur med mamma og pappa, dog var jeg ikke 6 mnd, men heller i begynnelsen av tenårene, har litt delte erfaringer.. synes det var veldig kjedelig å sitte i bilen så lenge av gangen, men nå tror jeg at en 12 13 åring er litt mer stressa enn en 6 mnd gammel baby, som faktisk sover litt mer. han/hun kan så klart bli sliten også, men på en annen måte. tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette, er bare å tute å kjøre i vei, og se an hvordan det går underveis! hvofor stresse? mange fine steder og stoppe å se på og ta seg pauser og overnatte osv.... da får man også med seg så mye mer :)

jeg husker hvertfall at vi kjørte nedover mot italia, planen var spania, men pga den streiken som var den gangen (lastebiler eller noe slikt) så ble det italia, og da vi endelig kom frem så regna det!!!!! :legrine:

men vi var innom både italia, frankrike, østerrike og sistnevnte var kjempe fint, tilogmed det satte sine spor på meg!

så jeg skal på biltur til europa i fremtiden :)

uansett, god tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjørte nedover europa nå i sommer, dog uten barn i baksetet. Å kjøre i Frankrike og Italia er DYRT. Bomstasjoner overalt, ikke på mer enn 2 euro på annenhver bom, men de kommer ganske hyppig. Vi valgte å kjøre fra frankrike og inn i sveits på vei hjem, siden det er gratis å kjøre på veiene der. selv om det var litt lenger enn å kjøre strake veien gjennom frankrike og opp i tyskland. Siden vi først var i sveits tok vi turen innom lichtenstein og østerrike også. Deretter strake veien opp tyskland. Hele tyskland så vi riktignok på som en transportetappe.

På vei ned kjørte vi norge - danmark - tyskland - polen - tyskland - østerrike - lichtenstein - sveits - italia - frankrike - spania. I Frankrike tok vi turen opp i noen småbyer i Provence, selv om vi hovedsaklig skulle ned mot kysten. Byene der er heelt nydelige, og kan absolutt anbefales et besøk.

Vi reiste i slutten av juni/starten av juli og hadde bortimot 35 varmegrader hver dag, og med aircondition i bilen som spydde ut iskald luft ble vi veldig forkjøla begge to. Gikk fra iskaldt til kjempevarmt flere ganger om dagen i noen uker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...