Gå til innhold

Dyrt på Kypros?


Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Vi skal til kypros i april og hører alle si at det er så dyrt der. Men hvor dyrt er det egentlig? Sammenlignet med f.eks Kreta? Er det noe som er spesielt dyrt slik at vi bør unngå det? Er det noe som er billig?

Vi har bestilt leilighet uten måltider, regner med å lage frokost og kanskje lunsj i leiligheten og spise middag ute.

Noen som vet om det kan være billigere når det ike er høysesong der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest 1

På Kypros opereres det med to sett av priser i de fleste butikker. I klesbutikker kan det stå prislapper som viser "Sale" og de plakatene står der året rundt...

Det kan f.eks. stå 70% sale ut fra en opprinnelig pris som ligger langt over hva vi er vant til i Norge - noe som taler for seg selv. Dermed blir prisen uansett ikke billig selv for en fra Norge.

I sko- og klesbutikker skjer det ofte at de har høye priser for turister og rimelig priser for innfødte som snakker språket. Det kan oppleves som urettferdig av turistene, som trodde de kom til et land med billige priser.

Resturantbransjen lever av turistene. Jeg vil si (subjektiv mening) at det verken er god mat eller vin på Kypros - og all vin er varm i tillegg til å være dårlig.

Prisene er svært høye, vil jeg si - for turister.

Mange av de fastboende innfødte tjener veldig lite og det er også en del fattigdom rundt omkring på Kypros. En del er lykkejegere overfor turister og lurer på hvordan de kan få jobb i Norge, som de har hørt er så rikt og flott.

Er man kvinne og har lyst til å gå en tur alene dukker det opp menn overalt som ikke vil la en være i fred. Det er en del støy på turistifiserte Kypros og det største og flotteste de kan gjøre der er å cruise rundt i blankpolerte biler der de kjører rundt i striper med vinduene åpne og "musikken" på høyeste volum. De unge bruker altså de få pengene de har på bil. Som turist kjeder jeg meg etter 2 dager.

Det er mine erfaringer og jeg ser ingen grunn til å se mer av Kypros eller innbyggerne der. Kanskje noen andre vil gi deg mer hyggelig og positive svar om god vin og rimelig priser.

Endret av Gjest 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Det er mine erfaringer og jeg ser ingen grunn til å se mer av Kypros eller innbyggerne der. Kanskje noen andre vil gi deg mer hyggelig og positive svar om god vin og rimelig priser.

:overrasket: Jeg håper da virkelig det....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vært i kypros så mange ganger at jeg knapt kan telle på fingrene. og ja, det er dyrt! det har blitt dyrere de siste årene, og derfor har jeg falt over på andre steder. kypros er vakkert! hvor skal du???? kypros har alt!!! nydelige strender, blått hav, fine hotell, bra uteliv, super mat, og hyggelige folk!! men det er altfor dyrt, for min lommebok hvertfal!!!

du sparer masse på å spise frokost på rommet, kanskje også lunsjen!!! middag må man nesten unne seg, men jeg de siste gangene jeg har vært der har sett etter de rimeligste rettene, for det er rimelig dyrt der! det blir som å gå ut å spise i Norge, og 7 ganger i løpet av en uke kan da fort bli dyrt, for det er jo en del av sjarmen å gå ut å spise på restaurant!!! men bortsett fra prisen vild ere få en knall ferie!!! det kan jeg garantere deg! og de er såå flinke og snille med barn der!! du får all den hjelp du kan trenge, ser de deg med barnevogn ved en fortauskant kommer de fort og skal hjelpe deg!!

neia, dyrt er det, men det er fortsatt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Kypros opereres det med to sett av priser i de fleste butikker. I klesbutikker kan det stå prislapper som viser "Sale" og de plakatene står der året rundt...

Det kan f.eks. stå 70% sale ut fra en opprinnelig pris som ligger langt over hva vi er vant til i Norge - noe som taler for seg selv. Dermed blir prisen uansett ikke billig selv for en fra Norge.

I sko- og klesbutikker skjer det ofte at de har høye priser for turister og rimelig priser for innfødte som snakker språket. Det kan oppleves som urettferdig av turistene, som trodde de kom til et land med billige priser.

Resturantbransjen lever av turistene. Jeg vil si (subjektiv mening) at det verken er god mat eller vin på Kypros - og all vin er varm i tillegg til å være dårlig.

Prisene er svært høye, vil jeg si - for turister.

Mange av de fastboende innfødte tjener veldig lite og det er også en del fattigdom rundt omkring på Kypros. En del er lykkejegere overfor turister og lurer på hvordan de kan få jobb i Norge, som de har hørt er så rikt og flott.

Er man kvinne og har lyst til å gå en tur alene dukker det opp menn overalt som ikke vil la en være i fred. Det er en del støy på turistifiserte Kypros og det største og flotteste de kan gjøre der er å cruise rundt i blankpolerte biler der de kjører rundt i striper med vinduene åpne og "musikken" på høyeste volum. De unge bruker altså de få pengene de har på bil. Som turist kjeder jeg meg etter 2 dager.

Det er mine erfaringer og jeg ser ingen grunn til å se mer av Kypros eller innbyggerne der. Kanskje noen andre vil gi deg mer hyggelig og positive svar om god vin og rimelig priser.

Jeg sier amen til det som er skrevet her jeg.. Nøyaktig de samme erfaringene vi sitter med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor stort sett i kypros hele sesongen.Og jeg har vart her pa ferie mange ganger oxo.

Jeg er enig i noe av hva pinnestol sier,men det er ting som er pa alle typiske feriemal.At lokale er innpaslitne, er typisk hvor enn du reiser.

Hvis du reiser til Protaras som er litt roligere. eller agia napa som er et partysted.

Kypros lever pa turister,og nar sesongen apner,er det stor konkuranse mellom barer til barer og resturanter til resturanter.

Men er pa ingen mate snakk om en stor fattigdom,men en lite grad..Kanskje inne i turiststeder der dere ser,og ikke utenom.De eneste som bor der er gamle.Og bor i sma hus.

Det er billigere a spise ute i kypros enn i norge.Drikke pa barer er billigere.Men ikke sa stor forskjell.Hvis du skal pa shopping,kan jeg si,ikke shopp i agia napa,eller protaras.De setter opp prisene.

Dra til laranca eller nicosia.Sistnevnte er mye billigere enn de typiske turiststeder.Dette var bare litt av det jeg hadde a si...

Kypros er et veldig flott feriemal :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten er veldig god.Og kan nevne mine store favoritter......:)

De har mange lokale viner,og mange internationale viner oxo.Bade kald & varm til deres onske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...