Gå til innhold

menssmerter

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hjelp au au au det gjør verre enn før, og jeg syns ikke det er så gøy å sitte her og klage høylytt for meg selv hvor vondt det er, har tatt paracet og det funket ikke ÆSJ

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg en varmeflaske på magen!

Skrevet

Er også plaget med skikkelig sterke menssmerter. Har du prøvd den nye typen smertestillende? Panodil zapp....Den skal visst være skånsom mot magen, samtidig som den virker kjempefort! Ble helt overraska jeg. Men helst skal man jo holde seg unna så mye tabletter og slikt, og da vil jeg anbefale som midnattsol, å legge seg langflat på sofaen med en varmeflaske på magen. (Har du ikke det , så kan du bruke en tom brusflaske med varmt vann i...) Har også hørt at nattlysolje-tabletter skal hjelpe mot menssmerter...Ikke vet jeg, har ikke fått prøvd det ut enda! :wink:

Skrevet

har smerter første dagen, og da tar jeg en paralgin forte og en ibux, og legger meg med en varmeflaske. tar flere piller etter ca tre timer, for da er virkningen over hos meg. hvis det er kveld tar jeg en sovepille også.

heldigvis er resten av dagene nesten smertefrie, slik at jeg slipper å spise så mye smertestillende. ellers kan det hjelpe å bevege seg litt, gå en tur eller danse litt på stuegulvet.

Skrevet

Og mens du ligger der med varmeflaske på magen (og venter på at eventuelle smertestillende skal virke), kan du prøve å puste godt helt ned i magen og få alle musklene til å slappe av. Når du har vondt spenner du deg automatisk, og da blir det enda vondere...

Skrevet

Mine forsvant da jeg begynte med yasmin. Før det gikk det i naproxen, uten at det hjalp nevneverdig... :-?

Skrevet

P-piller hjelper godt, ja. Jeg var særdeles hardt angrepet av menssmerter, men har merket lite eller ingen ting til dem etter at jeg begynte på p-piller. (Hvis jeg slutter kommer de vel tilbake igjen, men den tid, den sorg...)

Skrevet

Ta en stykk paracet og en stykk Ibux. Jeg dansa meg gjennom siste mens :blunke:

Skrevet

Varmeflaskepå magen er Au-Au her når jeg har mensen .... :( varmeflaske på korsryggen er godt.

Det som fungerer så godt som hver gang er å ta to NAPROXEN ved begynnende menssmerter !!!!! Hos meg holder det oftest hele dagen - det hender noen ganger at jeg må ta en til. men da må man ikke vente med å ta de til man er ordentlig dårlig ! er det riktig ille tar jeg en paracett i tillegg.

Har jeg ikke paoroxen blir det å tygge paracett eller ibux eller liknende . Starter med to - og så gir jeg de et par timer - hjelper ikke det så er det ned med en ny - nye to timer ...nå er jeg passe desperat og tar den fjerde (og dette er ikke så bra tror jeg ..men er det vondt nok så greier jeg ikke la være ...har sååååå lav smerteterskel !!)

Men sverger altså til naproxen ! prøv dem - de er spesielt for menssmerter. Bedre å ta noe enn å ha det vondt.

Skrevet

Før jeg begynte med p-piller hadde jeg det forferdelig vondt de første dagene. Men jeg fant etterhvert ut at om jeg tok 3 Naproxen med en gang jeg kjente antydning til at det kom til å gjøre vondt så hadde jeg det ikke vondt i det hele tatt. Men ventet jeg for lenge hadde jeg småvondt hele dagen..

Trenger som regel ikke ta noe etter at jeg begynte med p-pillene, men jeg tror jeg skal gå over til noen som er monofase (Yasmin, Marvelon) og bare skippe hele dritten!

Skrevet

Det som er dumt med smertestillende er at de bare døyver smerten, men fjerner ikke årsaken til at det gjør vondt. Derfor har jeg gått til homeopat med dette her en stund (et par år, er det vel), men jeg er ikke så veldig flink til å ta medisinene mine og holde meg unna mat/drikke som ødelegger virkningen, derfor har det ikke hjulpet. Men dersom du klarer å endre vaner og evt. kosthold slik homeopaten sier, så hjelper det. Moren min ble i hvert fall kvitt sine smerter på den måten, men hun har jernvilje... Det har ikke jeg. :roll:

Skrevet

Som regel har jeg ikke så vondt, men en sjelden gang i bant er første mens-dag så vond at selv det å igge rett ut med kroppen "full" av piler gjør vondt. Har funnet ut at det beste da er å prate med en venn eller noe lenge på telefonen- da glemmer man litt av at det gjør så vondt. Varmeflaske funker delvis, men når det er på det verste er det lite som hjelper for meg :(

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

P-piller har aldri hjulpet på mine smerter. Det som hjelper er:

Ta 1-2 Ledox eller Naproxen ved begynnende menssmerter, og siden 1 tablett ved behov. Vips, smertefri! Disse tablettene tar ikke bare smertene, men også krampene man får, derfor hjelper de mye bedre enn andre tabletter som bare demper smerte (som paracet og Ibux).

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg og har ganske karftige menssmerter de to første dagene.

den lille perioden jeg gikk på p-piller var jeg mye bedre, men jeg ble litt gæærn i hodet av de :ler:

Nå går det i paracet, ibux eller naproxen..Men jeg spiser nok alt for mye..får som regel i meg ett brett med piller om dagen, og det er vel ikke særlig sunt, men jeg har ikke noe valg. :cry:

Skrevet
Jeg og har ganske karftige menssmerter de to første dagene.

den lille perioden jeg gikk på p-piller var jeg mye bedre, men jeg ble litt gæærn i hodet av de :ler:  

Nå går det i paracet, ibux eller naproxen..Men jeg spiser nok alt for mye..får som regel i meg ett brett med piller om dagen, og det er vel ikke særlig sunt, men jeg har ikke noe valg. :cry:

Huff det hørtes ikke bra ut å spise et brett med piller om dagen :o :-? Men er du sikker på at du tar de riktig da?

Naproxen skal tas FØR man blir skikkelig vond - ellers virker de ikke på noen timer (min erfaring).....Drikk mye vann så løser de seg lettere opp og er ikke så sterke for magen. Ikke ta de med mat for det gjør at de virker saktere. Ta to eller tre med det samme, og en til ved behov senere. Man skal ikke ta mer enn fire av de om dagen tror jeg ...

Dersom ikke noe hjelper burde du får noe av legen din - for det er farlig å drive og ta for sterke doser.

Gjest Anonymous
Skrevet

Joda Virgo, jeg gjør som du nevner over. Så fort mensen kommer, tar jeg to tabletter..Men etter et par tre timer, kommer smertene tilbake, så da er det bare å hive innpå igjen.

Har ei veninne av meg som også gjør som meg, bare at hun tar enda flere piller, og det er jo klart at det der ikke er bra i lengden, men hun har gått over på p-piller, så nå slipper hun gudsjelov smertene.

Bør nok ta det opp med legen og få noe sterkere på resept ja :blunke:

Men en ting har jeg ihvertfall lagt merke til og det er at hvis jeg bruker tampong, blir menssmertene enda sterkere.. :x

Skrevet

Varm te, varmepute.

...eller kjøpe deg sånn boksesekk du kan slå løs på, få ut litt sinne samtidig som du får trent, har kroppen bare godt av.

Kanskje et langt varmt bad/dusj.

Smertestillende hjelper en stund..men...hms..ja...og om du ligger deg i fosterstilling, strammer kroppen skikkelig og skriker av fortvilelse.

Usj, mensen er no dritt, ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...