lilje20 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #21 Del Skrevet 22. februar 2007 Det er jo egentlig litt dårlig da..for du kan jo ha EL uten å bli gravid da. Så det å bare skulle se om du blir gravid, er jo litt rart. For hvis du ikke blir gravid, kan du jo både hatt EL og ikke hatt EL...og hvis du ikke får EL av pergo, er det jo greit å vite. Sånn at du kan få høyere dose neste gang (hvor mye tar du nå? en eller to piller?) Det er jo liten vits å knaske piller dersom de ikke har noen virkning i det hele tatt da. Tror det er rimelig vanlig å ta en progesteron-blodprøve på da 21-23 i første pergo-syklus da. Hvertfall burde det være det når utg.pkt er manglende EL.. Det er sant som du sier, for det er jo ingen som sier man skal bli gravid når man har EL. Og det er jo ikke så gøy å knaske disse pillene hele tiden heller, hvis de ikke virker. Jeg har spist en pille om dagen, fikk beskjed av legen om å gå opp på doseringen siste kur, hvis det ikke hadde skjedd noe, fik resept på to enkle og en dobbel kur. Du sier det er vanlig å ta en progesteron-blodprøve på dag 21-23 i første pergo syklus. Er første dag i pergo syklus, første dag med pille? Så hvis jeg begynnte med pergo den 14.02.07 betyr det at dag 21-23 er ca 06.03 - 08.03? Må bare spørre, for er ikke helt sikker på dette. Men jeg kan jo bare reise til legen og ta en prøve som jeg da får svar på neste oppfølgingstime.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Capricorn~ Skrevet 22. februar 2007 #22 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg snakker om syklusdager da. dag 1 er første dag i syklusen. Altså første dag med menstruasjon. Så begynner man jo pillene på dag 5. Jeg tok vel blodprøve på dag 21. Dette for å sjekke progesteronnivået i blodet. Da kan man se hvor høyt/lavt nivået er og finne ut om en har eggløsning. Du kan jo ringe legen din og sjekke da. Høre om du ikke skal ta en blodprøve. Jeg fikk med meg rekvisisjon på blodprøve som jeg bare tok med meg til sykehuset på dag 21. Tar liksom 2 sekunder å ta en liten blodprøve, og så får man svaret på om man i det hele tatt fikk EL. Det er jo sløvt av legen din å bruke en graviditet som eneste måling på om man har EL. For selv om du kanskje vil få EL av både enkel og dobbel kur, trenger jo ikke det å bety at du blir gravid likevel.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #23 Del Skrevet 22. februar 2007 Ringte til legen min nå. Hun damen i skranken skjønte ikke helt hva jeg ville tror jeg. Jeg måtte liksom forklare henne hvorfor jeg ønsker blodprøve og at jeg synes det var rart lege ikke hadde sagt at jeg skulle komme til blodprøve. Hun sa det at det bar sto oppsatt en time til innvendig UL for å se om alt sto bra til der. Men hun sa jeg kunne komme innom på dag 21 (02.03.07) for blodprøve... Dette skal jeg ta opp med legen når jeg skal til han neste gang.. hmmm... for dette var noen snodige greier, men men, det er vel kanskje ikke alle som praktisrer likt. Dette er jo også en privatklinikk, så det kan jo hende de har andre måter å praktisere på.. Man må ta tak i ting selv for at det skal ordne seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Capricorn~ Skrevet 22. februar 2007 #24 Del Skrevet 22. februar 2007 Så bra at du får komme inn og ta blodprøve da Jeg vet at det ikke er alle som tar blodprøve selv om de tar pergo da. Men syns det var litt rart at du ikke skulle det når du ikke har fått påvist EL..da bør de jo faktisk sjekke at disse pillene funker da. Så hvis du ikke får EL på den enkle kuren og blir satt på dobbel neste syklus, får du sørge for å få tatt progesteron-blodprøve da og. Sånn for å sjekke om kroppen reagerer på kuren. Jeg tok blodprøve bare i første kuren da. Og gyn sa at dersom alt var ok, så ville jeg ikke høre noe. Så jeg har får EL av kuren da. Men så har jeg jo EL fra før og, så det var liksom ikke noe jeg bekymra meg for. Men har du fått sjekka om egglederne er åpne og? (husker ikke om du har skrevet det..) For det er jo liten vits med eggløsning hvis ikke egget og sædcellene kan møtes... Men ja, man må passe på litt selv og. Kan visst ikke stole kun på legene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #25 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg sluttet på pillen i juni 2004 i håp om at vi skulle klare å få til en liten spire. Etter pilleslutt fikk jeg en del blødningsproblemer som varte og rakk helt frem til desember 2005. Jeg hadde konstante blødninger med opphold 2-3 dager hver andre mnd. Var en del hos fastlege da, og han sa bare at jeg skulle ta det med ro fordi det var vanlig at det tok så lang tid og at jeg måtte vente på at kroppen skulle komme i laget igjen etter mange år på piller. Hadde da ca normale sykluser fra desember 2005 frem til juli 2006 da det stoppet helt opp. Da trodde jo selvfølgelig jeg at jeg var gravid, men det var jeg jo ikke. I september 2006 dro jeg til gynekolog (privatklinikk) fordi jeg da ikke hadde hatt mens siden ca 15 juli. Han tok da noen prøver som viste at prolaktin nivået var høyt, etter en del prøver (fasting) ble jeg satt på parlodel i oktober, dette gikk jeg på til januar i år, hvor legen tok prøver og sa at prolaktinnivået hadde gått ned. Tok da en blodprøve som viste at jeg alikevel ikke hadde fått EL selv om nivået hadde gått ned. Prolaktin hindrer EL sa legen... Ble da satt på Provera for å få igang mens og så Pergoen da som jeg akkurat er ferdig med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 22. februar 2007 #26 Del Skrevet 22. februar 2007 Tror det er rimelig vanlig å ta en progesteron-blodprøve på da 21-23 i første pergo-syklus da. Hvertfall burde det være det når utg.pkt er manglende EL.. ← Jeg har akkurat fått resept på dobbel pergo-kur, skal begynne dag 4 og ta blodprøve dag 25. Hvorfor får jeg fire dager etter dere tro? Men enig med ~Capricorn~ jeg da, må jo sjekke om man faktisk får EL av pillene, ellers er det jo liten vits. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 22. februar 2007 Forfatter #27 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg har akkurat fått resept på dobbel pergo-kur, skal begynne dag 4 og ta blodprøve dag 25. Hvorfor får jeg fire dager etter dere tro? Men enig med ~Capricorn~ jeg da, må jo sjekke om man faktisk får EL av pillene, ellers er det jo liten vits. Som sagt så tror jeg det har litt med at vi alle bruker forskjellige leger som jobber på forskjellige måter og har forskjellige syn på ting. Har egentlig ikke noe annet fornuftig svar på det.. Du får ha lykke til i prøvingen Lisee! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Capricorn~ Skrevet 22. februar 2007 #28 Del Skrevet 22. februar 2007 Jeg har akkurat fått resept på dobbel pergo-kur, skal begynne dag 4 og ta blodprøve dag 25. Hvorfor får jeg fire dager etter dere tro? ← Du begynner jo en dag før oss da. Jeg er ikke sikker på hvilken virkning det har. Men mener å ha lest noe om at siden man blir stimulert tidligere, så får man med egg som til vanlig ville vært for små til å slippe ved EL... :klø: Så ved å begynne med pergo en dag eller to tidligere så blir de litt mindre eggene stimulert tidligere og rekker å bli store nok. Men hvorfor du skal ta blodprøve dag 25 aner jeg ikke. Men det skal vel være et visst antall dager etter EL..det vanlige er vel rundt dag 21-23 tror jeg. Men kommer nok an på legen og da..og hva de pleier gjøre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #29 Del Skrevet 23. februar 2007 En liten ting jeg lurte på ang dette med dagbok. Er det mulig å bytte navn på dagboka eller må man da opprette en ny dagbok?? Er ganske ny og ikke så dreven på dette her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 23. februar 2007 #30 Del Skrevet 23. februar 2007 innom og ønsker deg en flott helg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 23. februar 2007 #31 Del Skrevet 23. februar 2007 Bare gå inn i det første innlegget ditt i boka og endre det der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #32 Del Skrevet 26. februar 2007 Bare gå inn i det første innlegget ditt i boka og endre det der. ← Hvordan kommer jeg inn på det innlegget for å endre dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasha Skrevet 26. februar 2007 #33 Del Skrevet 26. februar 2007 Du går nn på første side i boka di. og trykker ENDRE på det første innlegget dit. Da kan du endre overskriften Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 26. februar 2007 Forfatter #34 Del Skrevet 26. februar 2007 Du går nn på første side i boka di. og trykker ENDRE på det første innlegget dit. Da kan du endre overskriften ← Tusen takk for hjelpen! Da vet jeg hvordag jeg gjør det også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 27. februar 2007 Forfatter #35 Del Skrevet 27. februar 2007 Hei alle sammen! Ikke så mye å oppdatere med enda gitt. Nå er det 6 dager siden pergo stopp. Har ikke merket noe til noen EL smerter enda... hmmm... men tror ikke jeg har hatt det tidl heller, men det kan jo hende at jeg har hatt det uten å tenke over det. Vet jo ikke hva jeg liksom skal kjenne etter.. Jeg venter og venter på eventuelle symptomer, men det kommer inge, kanskje like greit, for kjenner jo til de som får symptomer når man snakker om hvilke symptomer som er vanlige... men men, vi får vel vente til IKM før det evt testes, hvis ikke TR har kommet da.. Det har man jo liksom aldri noen garanti for. Kjente savnet i dag. Vi har ei her på jobben som er , rett og slett helt sprekkeferdig. Hun har termin den 10.03.07, og var på jobb i dag for første gang på 14 dager pga sykdom. Hun var ikke her lenge før gubben hentet henne fordi hun hadde sterke smerter i magen... Hun vet jo ikke hva hun skal kjenne etter (førstegangsfødende) så hun ville reise til lege for å sjekke opp litt. Som hun sier så kan jo fødselen sette i gang når som helst nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 2. mars 2007 Forfatter #36 Del Skrevet 2. mars 2007 Da var det fredag og blodprøven er tatt. Da jeg kom på legekontoret sa jeg at jeg kom for å ta en blodprøve, damen så rart på meg og lurte på hvorfor. Jeg fortalte henne da at jeg hadde gått på pergo og at jeg hadde hørt det var vanlig å ta en plodprøve dag 21 til 23 i syklusen. Jeg sa også til henne at jeg hadde ringt og fått beksjed om å komme innom. Hun lurte på hva salgs hormon jeg skulle måle, da sa jeg at det var progesteron nivået fordi jeg skulle sjekke om jeg har hatt EL. Det er snodig å lite de som sitter i skranken på kontoret egentlig vet , det gjelder ikke alle, men enkelte.. Det virker som om jobben ikke lenger gjøres fordi du liker det og fordi du synes det er interessant, men fordi du må han en jobb.. Men skal ikke dra alle under en kam, det jobber jo fler der som er utrolig hyggelige . SÅ da blir det spennende å se på onsdag når jeg skal tilbake til lege, hva han evt sier om prøve resultatene.. Glede - gruer meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 2. mars 2007 #37 Del Skrevet 2. mars 2007 Kjenner igjen sånne legekontordamer ja Men mange av dem er veldig dyktige og hyggelige, vi får fokusere på dem og ikke på de som bare "er der" for å ha en jobb. Krysser fingrene for at pergoen har gitt deg EL. Har selv siste pergodag i morra, så jeg er to uker "bak" deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliannae Skrevet 2. mars 2007 #38 Del Skrevet 2. mars 2007 god helg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogmusa Skrevet 2. mars 2007 #39 Del Skrevet 2. mars 2007 Litt sent ute men, Gratulerer med dagbok.Spennende lesing det her. LYKKE,LYKKE,LYKKE TIL.Titter nok innom igjen jeg. God helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilje20 Skrevet 5. mars 2007 Forfatter #40 Del Skrevet 5. mars 2007 Hei folkens! Denne helgen har vært strålende.. Jeg og sambo har pussa opp stua! Vi malte veggene i "lys toscana", det ble kjempe fint. Er veldig fornøyd, selv om det så mørkt ut etter første strøk... Ble stiv og støl av denne ajaberingen jeg.. Ellers så har jeg begynnt å merke litt på kroppen. Har fått ømme bryster, det kan jo både være positivt og negativt. (kan jo bare være TR som er på vei... ikke vet jeg) Blir spennende å se om TR kommer før den 10 mars. Krysser fingrene for at hun ikke skal komme, håper på en liten spire.. Lisee - krysser fingrene jeg også, for at EL kommer som den skal. Håper ting ordner seg for deg også, at du slipper mange behandlinger før det klaffer.. juliannae - helgen har vært strålende, håper du har hatt en fin helg du også! skogmusa - bedre sent enn aldri! Takk takk for gode tanker, håper du har hatt en fin helg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå