Gå til innhold

Reise rundt lang finnmarkskysten i sommer!


Myran

Anbefalte innlegg

Har aldri vært langskysten før, men har lyst å ta en rundreise. Karasjok blir utgangspunktet, men da jeg ikke er kjent, er jeg lydhør for forslag til reiserute/steder.

Er ute etter laksefiske og se flotte natur, og bor helst billig i campinghytter.

Glad for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Mehamn kunne kanskje vært et alternativ? du kommer deg dit via hurtigruta i Honningsvåg (som også forresten kan anbefales, nordkapp og hele den greia der)

Tana har da Tanaelva (no kidding! =p) som er flott for laksefiske, samme med Altaelva, men å få bevilgning til å fiske i altaelva kan bli litt tricky og dyrt om du ikke er fra alta kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Tanaelva ligger da i Tana kommune, og deres største bygd heter.....Tana =D

men, veldig pent der...til tider mye mygg, men det gjelder nå hele finnmark egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanaelva ligger da i Tana kommune, og deres største bygd heter.....Tana =D

men, veldig pent der...til tider mye mygg, men det gjelder nå hele finnmark egentlig.

Ja, Kautokeino og Karasjok er helt forferdelig ang mygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vanskelig å få fiske i Altaelva. Så og si umulig. Kanskje det går an å prøve i Repparfjord? Så kan dere ta en tur til Hammerfest også? Fin utsikt fra Turistua. Og hvis dere først er der så må dere bare spise på Odd`s Mat og Vinhus. Helt utrolig fantastisk mat. Finnmarks beste resturant. Jeg synes jeg kjenner rein indrefileet smelte på tunga (fan nå ble jeg sulten...).

Vardø. Besøke Vardøhus festning. I Vardø kan dere gjerne ta med matpakke, for der finnes ingen kulinariske opplevelser :ler: Har spist på hotellet der. Det var skuffende!!

Vadsø. Min fødeby. Men sannelig ikke sikker på om den er verd et besøk :ler:

Nordkapp (selv om det somregel er tåke der) anbefaler jeg et besøk. Men det er dyrt! God mat på Rica hotellet i Honningsvåg.

Alta. Helleristningene og museet i Hjemmeluft. Spis på Han Steike eller Alfa Omega. Begge er på City. Alta er virkelig verd et besøk. Men nå er jeg inhabil siden jeg har bodd der i mange år :)

Øksfjord. Tur på breen. Vet at det ble arrangert turer før. Det blir det sikkert til sommeren også.

Jeg synes Vest Finnmark er finere enn Øst Finnmark. I øst er det flatt og forblåst, mens i vest er det mer frodig. Den forbanna reinen ser du overalt på kysten sommerstid. Den er ikke særlig eksotisk for finnmarkinger. Bare en pest og plage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...