Gå til innhold

påbudt refleksvester i bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

stemmer det at det er påbudt med refleksvester i bil?

hører nå at skolene selger dem for 60 kr stk for å spare til en skoletur...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra 1 mars er det påbudt å ha en refleksvest liggende i bilen. I tilfelle du får motorstopp, så har du nå å ha på når du står uten for bilen, er ikke bestandig like lett å legge merke til menneskene ved en mørklagt bil.

Gjest *Magica*
Skrevet

Ja, det stemmer. Påbudet har kommet for å unngå at folk blir kjørt ihjel i forbindelse med motorstopp og ulykker, noe som faktisk har skjedd.

Skrevet
Fra 1 mars er det påbudt å ha en refleksvest liggende i bilen. I tilfelle du får motorstopp, så har du nå å ha på når du står uten for bilen, er ikke bestandig like lett å legge merke til menneskene ved en mørklagt bil.

Det stemmer, og i tillegg er det påbudt at den skal ligge i nærheten av førersetet, slik at man får tak i den fra sittende stilling. Tror de fleste legger den i døra på førersiden.

Skrevet

ok tusen takk for svar... trodde først at man måtte sitte i bilen med disse refleksvestene på å skjønte ikke helt hvorfor....

men nå skjønner jeg når de skal brukes....

takk for hjelp.....

Skrevet
ok tusen takk for svar... trodde først at man måtte sitte i bilen med disse refleksvestene på å skjønte ikke helt hvorfor....

:ler: Det hadde vært litt av et syn ;)

Skrevet
:ler: Det hadde vært litt av et syn  ;)

:ler: tenkte det samme :ler: Men jammen ikke godå å forstå alle forskrifter før de forklares, heller.

Skrevet

Problemet med dette påbudet er at det er mangel på vester.

pga av at romania (trur jeg det var) også innfører et lignede påbud.

men i følge politet skal de ikke bøtelegge folk med engang dersom de mangler vest fra 1mars.. bare infomere om påbudet.

Det har også vært snakk om at det skal være påbudt med 2 vester i bilen, men om dette stemmer vet jeg ikke helt.

Skrevet (endret)

Jeg har sett slike vester bli solgt for ned til 34,- + mva, så da betaler skolen mer enn nødvendig. Mulig de er enda rimeligere hos importørene.

Det er knallhard konkuranse om å selge slike vester i disse dager.

OBS! Så ikke at skolen solgte dem med fortjeneste for å spare til skoletur.

Endret av Far til 2
Skrevet

Jeg kjøpte en til 69 kr hos Falck, og den kommer i kjekk oppbevaringspose, i samme kledelige gule stoffet som selve vesten. Praktisk med sånn oppbevaringspose, syns jeg.

Skrevet

min kommer i en liten pose med påtrykt telefon nr til politi, lege og brann, samt et par arbeidshansker.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Mitt (det jeg bruker) forsikringsselskap deler ut gratis refleksvester så langt lageret rekker! (IF)

Bestillte nå nettopp faktisk :)

Måtte gjøre det pr.tlf. 02400 innen 27 febr.

(hvis det ikke er lov å legge ut tlf.nr.kan modd.fjerne det)

Her er tlf på link http://www.if.no/web/no/private.nsf/nofram...1256C5500486976

Endret av Silmarill
Skrevet

Jeg har forresten lest at det er bedre å vente med å kjøpe ordentlige vester til de kommer på markedet enn hva det er å kjøpe dårlige før mars!

Skrevet
Jeg har forresten lest at det er bedre å vente med å kjøpe ordentlige vester til de kommer på markedet enn hva det er å kjøpe dårlige før mars!

Hvor god kvalitet trenger man egentlig på en slik vest da? Bare den er stor nok til at den passer utenpå en ytterjakke, også på vinterstid, og at den er gul og har masse reflekser så er vel det alt man trenger?

Skrevet

Vel, det ryktes at den må være EU-godkjent, og at en av dagens EU-godkjente er godkjent ved en feil.

Så dette skal bli lett.

Skrevet
Vel, det ryktes at den må være EU-godkjent, og at en av dagens EU-godkjente er godkjent ved en feil.

Så dette skal bli lett.

Ok takk for svaret. Blir lettere oppgitt over at alt skal være eu godkjent når vi ikke er med i EU, men om det er slik loven er så får jeg sjekke det ut når det er avklart. Jeg kjøpte forresten på et apotek, så den er kanskje bra nok?

Skrevet

Det er to typer vester som er godkjent

471 er det vel og en annen en..

ellers må vesten være merket med antall ganger den kan vaskes og være ce merket.

var en sak om dette på vg for et par dager siden

Skrevet

Så lærte jeg noe nytt i dag også.

Jeg HAR en refleksvest i bilen, men jeg aner ikke om den er godkjent etter de rette forskrifter. Men ettersom jeg nå har fått en utdelt av min arbeidsgiver, som jeg har sjekka, ER godkjent etter de rette forelle regler, så kan jeg altså trygt legge den i bilen, og bruke den andre mens jeg går tur (hvilket sånnsett er litt ironsik, dersom den ikke er godkjent, for den BRUKER jeg jo regelmessig... Men egentlig tror jeg den også er godkjent altså (fikk to stykker på blodbanken) og den lyser opp som bare det. (JEG bruker den når jeg går tur, det er i praksis min forlvoede som nå også får en på seg når vi går tur (for "hans" har blitt lagt i bilen, ettersom han uansett går med sekk og derfor mente jeg burde bruke vesten (når han går alene bruker selvsagt han den)

Det nærmer seg mars, har alle fått en sånn på plass?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...