Gjest Gjesta Skrevet 16. februar 2007 #21 Skrevet 16. februar 2007 så synes jeg det skal være en veldig høy terskel for når man unnlater å møte på jobb for å ta seg av en syk partner. Det er vel ingen som syns noe annet. Men ville ikke du også syns det var mer ok at barnet ditt ble skikkelig tatt vare på av en frisk person, fremfor at småunger løper alene rundt hjemme mens mor ligger med førti og influensa? Ergo er det ikke snakk om å være hjemme for å ta seg av syk partner, men for å ta seg av barna fordi det ellers ikke er noen andre som er i stand til å gjøre det.
Ugla Skrevet 16. februar 2007 #22 Skrevet 16. februar 2007 (endret) ...så synes jeg det skal være en veldig høy terskel for når man unnlater å møte på jobb for å ta seg av en syk partner. ← Ergo er det ikke snakk om å være hjemme for å ta seg av syk partner, men for å ta seg av barna fordi det ellers ikke er noen andre som er i stand til å gjøre det. ← Ja, det er for å ta seg av barna, "..når barnet eller barnepasser er syk..". Så dersom det er "nabo-dama" som passer barna, og hun blir syk, så slipper man å ta seg av henne... Endret 16. februar 2007 av Ugla
aline Skrevet 16. februar 2007 #23 Skrevet 16. februar 2007 ... så synes jeg det skal være en veldig høy terskel for når man unnlater å møte på jobb for å ta seg av en syk partner.← har ikke lest de andre trådene du snakker om, men er det noen her som snakker om at far skal være hjemme for å ta seg av syk partner da? det er vel sykt barn han skal være hjemme for å ta seg av, fordi mammaen er syk selv og ikke i form til å være der å ta seg av barnet som også er sykt. og jeg er enig med alle at det ikke er umoralsk, og selv om det kan virke som en luksus-mulighet for alenemødre, så synes jeg faktisk ikke det ER det.
prinsessa Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #24 Skrevet 16. februar 2007 Nå er jeg frisk igjen og far er på jobb. Han har som sagt jobbet hjemmefra og vært tilgjengelig så alt er gått bra. Det er ikke meg han har vært hjemme for å passe på men barna. Mitt lukusdrøm hadde nemlig vært å tatt inn på hotell mens jeg var syk, men det går jo ikke med en på 4 uker
Gjest Silmarill Skrevet 16. februar 2007 #25 Skrevet 16. februar 2007 Jeg bare sa at siden jeg har hatt eneansvaretfor flere barn i flere år, har jeg pent måttet ta ansvar også når jeg er syk- og det er utrolig hva man klarer når man må." ----- Ja, det er beundringsverdig, selvfølgelig. Og alle aleneforeldre har min største sympati i de situasjonene. Men at disse klarer det fordi de ikke har noe alternativ betyr jo ikke at mannen kan avskrive seg ansvaret for ungene når mammen er så syk. - Dette er da ikke umoralsk å passe syke unger når barnepasseren er sengeliggende. Kanskje jeg er litt kvinnesjåvinist nå, men, -ville dette vært et tema dersom det var mannen som var syk, og skulle passe på to små...(unntatt ammingen, da) ← Det var dette jeg også prøvde å få frem i mitt første innlegg! Det er vel ingen som syns noe annet. Men ville ikke du også syns det var mer ok at barnet ditt ble skikkelig tatt vare på av en frisk person, fremfor at småunger løper alene rundt hjemme mens mor ligger med førti og influensa? Ergo er det ikke snakk om å være hjemme for å ta seg av syk partner, men for å ta seg av barna fordi det ellers ikke er noen andre som er i stand til å gjøre det. ← -----------"-------------------- Når du står midt oppi en vannskelig situasjon, spesielt når dine barn er involvert, klarer man det meste uansett! De aller, aller fleste står oppreist der andre (mindretallet) ville lagt seg ned for å skrike! Trådstarter klarer også dette, men når alternativet finns der at hun kan få hjelp av barnefaren til å passe de syke barna mens hun hviler ut for å bli frisk – da er det urimelig av far å i det hele tatt nøle med å stille opp i heimen. * Så fint at du er blitt frisk igjen prinsessa Det var da enda godt at barnefar ble hjemme, men det var uansett dårlig av han at du i det hele tatt måtte diskutere og argumentere med han for at han skulle ta den beslutningen! Må legge til at i enkelte yrker der det er meget vannskelig å få fri (sjømann, hjelpearbeider i Afrika osv. (satt på spissen)) så er det forståelig, men når barnefar i ditt tilfelle har muligheten til å jobbe hjemmefra er det rett og slett en selvfølge at han stiller opp uten diskusjon.
Elmat Skrevet 17. februar 2007 #26 Skrevet 17. februar 2007 (endret) [Jeg har da heller aldri sagt at det er umoralsk- tvert imot presisert det motsatte.) Nei, jeg siktet til trådstarters samboer. Endret 17. februar 2007 av Elmat
Lizzee Skrevet 17. februar 2007 #27 Skrevet 17. februar 2007 Hver arbeidstaker med barn under 12 år har rett til fri med lønn når barnet eller den som passer barnet er syk. Dette kalles omsorgspenger. Når bare far er i jobb, gjelder kun mors sykdom. Har en ett eller to barn, har hver av foreldrene rett på lønn i til sammen ti dager per kalenderår. Hvis man har mer enn to barn, har en rett på lønn i 15 dager hver i året. Hvis en er borte fra jobb i mer enn tre dager på rad på grunn av at barn eller barnepasser er syk, kan arbeidsgiveren kreve attest fra lege om sykdommen. Ellers brukes vanligvis egenmelding. Jeg vil ikke kalle det umoralsk men uansvarlig å gå på jobb å la barna (som er så små som barna til TS) være hjemme med en person som er syk. Man har rett til fri med lønn - og man har ansvar for barna sine!!! Så enkelt er et! Når dagmammaen er syk må man være hjemme fra jobb med barna - hvorfor skal det være noe anderledes når det er moren som er syk?
14062003 Skrevet 17. februar 2007 #28 Skrevet 17. februar 2007 Du må jo selv vurdere om du klarer å ta hånd om barna eller ikke. Jeg gjør ikke det med så mye i feber... Jeg er også hjemme, men far må være hjemme med syke barn allikevel. Jeg er frisk i hodet, men er operert og klarer meg så vidt selv, langt mindre syke barn.
Lizzee Skrevet 18. februar 2007 #29 Skrevet 18. februar 2007 Du må jo selv vurdere om du klarer å ta hånd om barna eller ikke. Jeg gjør ikke det med så mye i feber... Jeg er også hjemme, men far må være hjemme med syke barn allikevel. Jeg er frisk i hodet, men er operert og klarer meg så vidt selv, langt mindre syke barn. ← Er mor hjemmeværende har ikke far krav på fri med lønn om barna er syke. Da er det kun når den hjemmeværende moren er syk at far har krav på fri med lønn. Ref mitt innlegg over. I ditt tilfellet så kan jo faren ta fri med lønn fordi du er operert og da må noen andre enn du ta seg av barna.
Gjest *Magica* Skrevet 18. februar 2007 #30 Skrevet 18. februar 2007 Og ja, mannen min skulle vært halvdød dersom jeg skulle tatt ut en fridag for å passe på ham og ungene. ← Barnepasseren min - det være seg dagmammaen eller pappaen - hadde slett ikke trengt å vært halvdød for at jeg skulle vært hjemme. Hvorfor måtte det bli så ille? Jeg har rett til fri ved barnepassers sykdom, så enkelt er det. Har ingen betenkeligheter med å bruke av de dagene ved behov.
Merchedes Skrevet 18. februar 2007 #31 Skrevet 18. februar 2007 Som mangeårig alenemor synes jeg det er en luksus, det må jeg innrømme. Men det blir ikke umoralsk av den grunn. Er reglene sånn, så er de sånn. ← :klø:
Gjest Heloise Skrevet 18. februar 2007 #32 Skrevet 18. februar 2007 Hadde dette vært mannen min så ville jeg blitt forskrekket om han sa det var umoralsk Der er jo dere som har "laget" dere en fin liten familie, og når du er så syk skal du da ikke ta deg av den helt alene... Dere er jo to, tross alt.
Bernina Skrevet 18. februar 2007 #33 Skrevet 18. februar 2007 Nå håper jeg at jeg kan få noen synspunkter her, om det er jeg som er helt på jordet eller om mannen min er på jordet. Saken er slik: Jeg er syk med influensa, 39.2 i feber og sikkelig slapp. Samtidig er sønnen min på 3.5 syk + at jeg har en liten datter som er 4 uker, hun er frisk men har nå økedager og jeg ammer hver annen time hele døgnet. Er det da for mye og forlange at pappa er hjemme fra jobben med sykt barn (3.5 åringen er jo også syk) og hjelper meg og passer på barna våre? Det må også legges til at far har en helt vanlig jobb, han kan jobbe hjemmefra. Og han har en grei sjef. Mannen min mener nemlig det at det er umoralsk !!!! ovenfor jobben og være hjemme. Ønsker mange synspunkter!!!! ← Jeg har i flere år jobbet som personalkonsulent og kan garantere deg at det IKKE er umoralsk overfor jobben å være hjemme i en slik situasjon. Lizzee har i innlegg over fortalt om hva slags regler som gjelder. Det er ikke umoralsk å benytte seg av omsorgspermisjon (som man har krav på i følge arbeidsmiljøloven) nå barnepasser eller den av foreldrene som er hjemmeværende er syk. Dette er helt legitimt fravær og man benytter vanlig egenmelding i inntil 3 dager. Men du må huske at om kun barna er syke - og du fortsatt er hjemmeværende og frisk - så har ikke far krav på fri med lønn fra jobben for å være hjemme med syke barn. Det er kun når du er syk og derfor ikke kan ta deg av barna. Den dagen begge er i jobb igjen kan begge få fri i inntil 10 dager per år for å ta seg av syke barn hjemme. Det er da ikke umoralsk å benytte seg av en rettighet vi har via lovverket....? Er det bare far om føler at han har større forpliktelser overfor jobben enn hva han har overfor familien sin...? Er ikke det i så fall uansvarlig når det dreier seg om sykdom og ansvar for kone og barn?!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå