Gå til innhold

Mor syk og har barn hjemme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå håper jeg at jeg kan få noen synspunkter her, om det er jeg som er helt på jordet eller om mannen min er på jordet.

Saken er slik:

Jeg er syk med influensa, 39.2 i feber og sikkelig slapp. Samtidig er sønnen min på 3.5 syk + at jeg har en liten datter som er 4 uker, hun er frisk men har nå økedager og jeg ammer hver annen time hele døgnet.

Er det da for mye og forlange at pappa er hjemme fra jobben med sykt barn (3.5 åringen er jo også syk) og hjelper meg og passer på barna våre?

Det må også legges til at far har en helt vanlig jobb, han kan jobbe hjemmefra. Og han har en grei sjef. Mannen min mener nemlig det at det er umoralsk :overrasket: !!!! ovenfor jobben og være hjemme.

Ønsker mange synspunkter!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville ikke si det er umoralsk av mannen din å være hjemme. Du er jo også syk, så da må jo han hjelpe til å ta seg av barna. Ville heller blitt forundret om han har samvittighet til å forlate deg alene med barna når du er syk. Har akkurat vært igjennom en runde med influensa selv her, og da var jeg ikke akkurat noen god mamma de dagene. Hadde mer enn nok med å ta vare på meg selv. Så jeg ville forlangt at han var hjemme til du ble litt bedre.

Skrevet

Mannen kan være hjemme ved barns sykdom eller ved barnepassers sykdom. Så nå har han da dobbel grunn til og være hjemme.

Gjest Tweetypie
Skrevet

Nix det er overhode ikke umoralsk. Har flere mannlige kolleger som har vært hjemme når kona og ungene er sjuke. Har faktisk gjort det samme her også. God bedring til deg og håper at formen tar seg opp. ER tøft å være syk når man har små også som er syke.

Skrevet

Selvsagt må pappa trå til her!

Skrevet

Selvsagt skal mannen være hjemme, en kan ta av de 10 dagene ved barns og barnepassers sykdom!

Skrevet

jeg synes han er umoralsk! et hvert menneske med vett i panna og empati hadde da for f... blitt hjemme og tatt unga, slik at du ble fortest mulig frisk!!

Skrevet

Ja, reglene er sånn at han kan være hjemme når du er syk og har permisjon.

Jeg hadde samme greia selv, jeg var sjuk en dag (skikkelig dårlig, bare sov og orka bare såvidt å stå opp), da var mannen hjemme og hadde sønnen, jeg bare amma og ellers sov jeg.

Skrevet

Lå selv med influensa for to uker siden, med sykt barn, og hadde ikke svigerinnen min bodd hos meg da og hjulpet meg(mannen var på alpetur), vet jeg ikke hva jeg hadde gjort. Fy fader, har aldri i mitt liv følt meg så dårlig før, og hadde virkelig ikke klart å skifte en bleie engang....

Skrevet

Mannen din bør absolutt være hjemme og passe barna. Du er jo syk og bør holde sengen!

God bedring :)

Skrevet

Helt klart at mannen din bør være hjemme.

Barn eller barnepassers sykdom heter det seg.

Skrevet
Som mangeårig alenemor synes jeg det er en luksus, det må jeg innrømme.

Men det blir ikke umoralsk av den grunn. Er reglene sånn, så er de sånn.

Hvordan i alle dager er dette luksus.....

Det er en selvfølge at pappaen er hjemme....både for din skyld og ikke minst for barnas skyld. Det hadde blitt månelyst her i heimen hvis mannen min ikke hadde vært hjemme i en slik situasjon! :frustrert:

Skrevet

Siden min erfaring er at småbarnsforeldre har mye høyere terskel for å legge seg syk enn oss "slasker" uten barn, så burde mannen din så absolutt vært hjemme, ja. Og dersom han i tillegg har mulighet for å ha hjemmekontor, har han ingen unskyldning. ;)

Skrevet

Hvis jeg er skikkelig syk og har sykt barn i tillegg, så må mannen min pent være hjemme og passe barn(a). Min mann prøvde seg på det samme som din da ungene var mindre og jeg var i permisjon (det er ett år mellom ungene), men han innså at jeg også kunne være skikkelig syk innimellom og trengte da rett og slett hjelp. Hvis jeg var alenemor, så hadde vel det gått på et vis også, - jeg har rimelig høy terskel for å legge meg ned altså! Men om man er to foreldre, så må man da være til hjelp og støtte for hverandre... Og det er slett ikke umoralsk. Det heter at man har rett til å være hjemme ved barns eller barnepassers sykdom. For å snu på flisa... Hva hvis det var mannen din som var syk? Ligger han bare i senga og passer seg selv, eller tar han seg av barna da?

Gjest Silmarill
Skrevet
Som mangeårig alenemor synes jeg det er en luksus, det må jeg innrømme.

Som mangeårig alenemor var jeg også hjemme med sykt barn selvom jeg var syk selv! Det var jo ingen andre alternativer!

Trådstarter bor sammen med barnas far - altså ikke alenemor, og da bør alternativet i trådstarters tilfelle være at far blir hjemme!

Altså er jeg enig med alle som mener at far bør være hjemme, noe annet er dårlig gjort overfor barna og trådstarter! Du har ikke ork til å pleie barna dine etter beste evne da du er syk selv!

Dette er dårlig av far!

God bedring til deg og dine :forkjola::troest:

Skrevet
jeg synes han er umoralsk! et hvert menneske med vett i panna og empati hadde da for f... blitt hjemme og tatt unga, slik at du ble fortest mulig frisk!!

helt enig. men som nigo-san sier, alt går når man må. Jeg var også alene, og var sjuk sjøl og hadde to sjuke unger, hvorav den ene var ut og inn på sjukehus. Hadde pappaen vært der kan jeg garantere at han hadde holdt seg hjemme. Men det var han ikke, og vi greidde oss allikevel.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke umoralskt å være hjemme når barnepasser og barn er syke. Vil nesten heller si det er umoralskt ovenfor partner å ikke være hjemme dersom partneren er veldig syk......

Skrevet

Takk for mange svar, skal vise de til pappaen jeg.

Nå har han jobbet hjemmefra i 3 dager og nå er jeg bedre så i morgen skal han på jobb.

Snakket litt med han og tror han faktisk forsto tilslutt at jeg måtte ha hjelp med barna.

Jeg ville jo ikke tvinge han til å være hjemme men at han skulle være hjemme av egen fri vilje.

Skrevet

Jeg bare sa at siden jeg har hatt eneansvaretfor flere barn i flere år, har jeg pent måttet ta ansvar også når jeg er syk- og det er utrolig hva man klarer når man må." ----- Ja, det er beundringsverdig, selvfølgelig. Og alle aleneforeldre har min største sympati i de situasjonene.

Men at disse klarer det fordi de ikke har noe alternativ betyr jo ikke at mannen kan avskrive seg ansvaret for ungene når mammen er så syk. - Dette er da ikke umoralsk å passe syke unger når barnepasseren er sengeliggende. Kanskje jeg er litt kvinnesjåvinist nå, men, -ville dette vært et tema dersom det var mannen som var syk, og skulle passe på to små...(unntatt ammingen, da)

Skrevet
Jeg bare sa at siden jeg har hatt eneansvaretfor flere barn i flere år, har jeg pent måttet ta ansvar også når jeg er syk- og det er utrolig hva man klarer når man må." ----- Ja, det er beundringsverdig, selvfølgelig. Og alle aleneforeldre har min største sympati i de situasjonene.

Men at disse klarer det fordi de ikke har noe alternativ  betyr jo ikke at mannen kan avskrive seg ansvaret for ungene når mammen er så syk. - Dette er da ikke  umoralsk å passe syke unger når barnepasseren er sengeliggende. Kanskje jeg er litt kvinnesjåvinist nå, men, -ville dette vært et tema dersom det var mannen som var syk, og skulle passe på to små...(unntatt ammingen, da)

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...