Gå til innhold

Vanlig hobbykartong


Kvist

Anbefalte innlegg

Har fått en hel masse kartong i diverse farger... av usikker opprinnelse. Er samme type kartong man bruker til å lage barnehagebursdagskroner av.

Men hvordan er egentlig sånn kartong? Blir den fort blek og slapp i fargen? Og er den syrefri? Kan jeg bruke den til scrapping og kortlaging? Er jo så mange fine farger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke regnet med at den var syrefri nei. Ellers er det litt forskjellige kvaliteter, har jeg merket; jeg har noen slike ark som har ligget og slengt på et bord en stund, og sikkert fått endel lys på seg. De har blitt bleket veldig. Andre tåler lys bra/bedre.

(De selger noen ganger papir/kartong i "hobbyfarger" i kunstnermateriellbutikker også, kanskje det går an å få litt hjelp der - at de ansatte vet om papiret er lysekte og syrefritt?)

Ellers har jeg klipt i farget kartong og limt på fotografier selv for noen år siden, og så langt har ikke bildene blitt ødelagt. Hvordan de ser ut om ytterligere noen år vet jeg imidlertid ikke...

Til kortlaging må det jo gå an å bruke kartongen, forresten. Det er vel ingen som regner med at kort skal vare evig?

Endret av sitrus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Finner nok noe å bruke kartongen til jeg. Kort og annet det ikke er så farlig med.

Må jo si jeg lurer litt på hvor krise det egentlig er med syre i papiret inntil foto... Kan det være det som har skjedd med en del bilder fra sent søttitallet som Mamma har? De har blittt helt brunoransje i fargene, som om ikke ting var brunoransje nok på søttitallet :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toro_Jenta

du kan få kjøpt penner som man kan teste på arket md om det tåler syre

jeg tror de har på www.papirloftet.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for link. At jeg ikke tenkte på dette før... er bare noen få dager siden jeg fikk pakke fra papirloftet... Får ta meg en tur innom en scrappebutikk i nærheten her og se om de har sånn der, eller bare satse på at den ikke er syrefri og bruk den deretter.

Men vet noen hva syrepapir egentlig gjør med foto?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :) Finner nok noe å bruke kartongen til jeg. Kort og annet det ikke er så farlig med.

Må jo si jeg lurer litt på hvor krise det egentlig er med syre i papiret inntil foto... Kan det være det som har skjedd med en del bilder fra sent søttitallet som Mamma har? De har blittt helt brunoransje i fargene, som om ikke ting var brunoransje nok på søttitallet  :ler:

Den er neppe syrefri, men jeg ville brukt den alikevel. jeg scrapper selv, og ikke alt er syrefritt. men jeg har da limt inn bilder i mange år før jeg begynte å scrappe, og ingenting er forringet enda, så jeg tar sjansen.

En del av de gamle oransje bildene skyldes en feil hos Kodak på slutten av 60/begynnelsen av 70tallet, har jeg blitt fortalt av en med peiling. Husker ikke om det var feil på fotopapiret eller en feil i laboratoriet, men noe var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn type kartong er ikke syrefri nei. Du kan jo lage kort med dem så lenge du ikke bruker bilder på kortene.

Grunnen til at man skal bruke syrefritt på foto er fordi de arkene som ikke er syrefrie gjør at fotografiene falmer og blekner mye fortere, og gulner litt. Syren i arkene gjør at dette skjer.

Derfor, når man bruker syrefritt så holder fotografiene seg myyyye lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...