Helen Skrevet 13. februar 2007 #1 Skrevet 13. februar 2007 Jeg tok pedagogisk barnepleier utdannelse for maaange år siden. Jeg har aldri brukt utdannelsen pga at jeg ble gravid. Så fikk jeg jobb på en fabrikk og der grodde jeg fast, men nå må jeg omskolere meg. Jeg ringte utdanningskontoret i dag for å høre hvor jeg står i forhold til muligheter for vidreutdannelse siden den utdannelsen er avleggs. Fikk beskjed om at teorien jeg hadde da jeg gikk barnepleien blir godkjent på lik linje som barne og undomsarbeider, så for å bli det mangler jeg bare praksisen. Er det noen som vet hva den praksisen egentlig går ut på? Hvor lang den er? Har lest at noen steder er det 2 år mens andre steder står det 36 mnd :klø: Fikk også beskjed om at den praksisen som gjelder barn fra 12-18 år kunne jeg ta i PU- bolig, er det vanlig?? Håper noen kan svare meg så jeg vet litt mer om hva jeg går til. Jeg får antagelig innvilget yrkeksrettet attføring så jeg tror ikke det blir så vanskelig å få praksisplass.
irma Skrevet 23. februar 2007 #2 Skrevet 23. februar 2007 Hvis jeg husker riktig må du ha praksis fra barnehage, skole/sfo og som du sier pu, enten bolig eller spesialklasser som assistent. Jobb som skoleassistent kan være en del av praksisen din. Usikker på om det er 2 eller 3 års praksis,,men det er jo betalt og du er voksen høres det ut som så da er jo ikke lønna den verste heller. Du vil som voksen være attraktiv arbeidstaker! når du forteller at det er en del av utdanningen som barne og ungdomsarbeider. Og, når du er ferdig med det, og hvis du i tilegg har generell studiekompetanse, ja så kan du ta videreutdanning til lærer hvis du vil.(yrkesfaglærer) Så du har mange muligheter. Barne- og ungdomsarbeider er jo en utdanning på videregående skole, så ta en tlf din nærmeste vg og snakk med en rådgiver der, evt ta en tur på besøk, da får du svar på alle disse spm. LYKKE til!
liv Skrevet 23. februar 2007 #3 Skrevet 23. februar 2007 Du mangler to år som lærling, lønna suger men du kan få støtte fra lånekassa. Bl.a borteboerstipend.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå