Gå til innhold

Bryllupsplanleggeren

Amadea

Anbefalte innlegg

Takk!

Jeg kan jo også benytte anledningen til å lufte noen tanker jeg har hatt rundt invitasjoner i det siste.

Vi får nå forhåpentligvis ordne med forsiden på invitasjonenene i löpet av helga. Men vi må jo også bestemme oss for innholdet. Deriblandt kleskode. Egentlig vil jeg bare at folk skal ha på seg det de föler se vel og fine i. Men hvis vi ikke opplyser om noen kleskode tror jeg noen av gjestene kan bli litt usikre (har faktisk fått spörsmål om dresscode allerede). Vi tenkte litt på "dress", for da blir det passe formelt / passe uformelt. Men det er jo strengt tatt ingen kleskode. Så da blir kanskje folk enda mere usikre? Jeg vil ikke at vi skal skrive "mörk dress" (pga noen menn antagelig har lyst på å ha på lys, det kan bli litt varmt og det er endel forskjellige stiler hos de inviterte). Men jeg vil heller ikke skrive uformelt / hagefest etc, fordi vi selv skal jo ha på sort dress og brudekjole med langt slep og jeg vet noen av damene har kjöpt inn kjempefine ballkjoler de gleder seg til å bruke.

So, what to do? :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv forstår jeg "kleskoden" "dress" som:

Menn: Jakke og bukse i hvilken farge som helst (dette er jo ganske åpenbart da)

Damer: Kjole (lang eller kort) eller drakt (kanskje mest vanlig med kjole på ettermiddagsbryllup)

Også håper jeg folk forstår de ikke trenger å kjöpe inn dress til småguttene sine (men det gjör vel ikke folk når det står mörk dress, smoking, galla heller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iiiih! Kun et halvt år igjen! :hjerte: :juhu: :hjerte:

Og tar jeg ikke feil er det omtrent et år siden vi forlovet oss også!

Jeg er sliten i dag, men skal jobbe kort dag og så baerer det avgårde til BCN! :reise: Har tatt ut ferie på mandag og tirsdag, så det blir en skikkelig langhelg. :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv forstår jeg "kleskoden" "dress" som:

Menn: Jakke og bukse i hvilken farge som helst (dette er jo ganske åpenbart da)

Damer: Kjole (lang eller kort) eller drakt (kanskje mest vanlig med kjole på ettermiddagsbryllup)

Også håper jeg folk forstår de ikke trenger å kjöpe inn dress til småguttene sine (men det gjör vel ikke folk når det står mörk dress, smoking, galla heller...)

Kan du ikke formulere dette litt kortere og enklere og skrive det på invitasjonen da?

GOD TUR!!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er tilbake fra Barcelonaherligebyen! Litt redusert form har det vaert på oss, men kjaeresten har i hvert fall kjöpt seg dress. Jeg fikk ikke se, men han blir nok veeeldig kjekk i den! :hjerter:

Også var vi innom en hattemaker fordi svigermor skal ha en sånn dings, ja jeg vet ikke hva det heter jeg, men det er sånn som Mette Marit går med i stedet for hatt noen ganger, sånn på siden av hodet. Bare litt enklere enn de MM går med da. Da hattemakeren fant ut at jeg var den kommende bruden måtte hun jo teste litt ut på meg også. Det er utrolig mye fint man kan ha oppe i håret! Tror ikke jeg skal ha noe derfra, men jeg har fått noen ideer i hvert fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva slags papirer som må oversendes fra Norge for å få giftet seg i en katolsk kirke (Spania)? En vanlig dåpsattest eller må kirken i Norge sende noe spesielt? Hvor skal dette sendes?

Hilsen en som også vurderer spansk bryllup...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gifter jeg meg med en spanjol da, så jeg vet ikke om de samme reglene gjelder om dere begge er norske. Men i utgangspunktet så gjelder de samme regler for ekteskapsinngåelse for spanjoler som for utlendinger i Spania. Man må levere födselsattest og hvis man skal gifte seg i kirken, dåpsattest. Jeg er ikke döpt så vi må til biskopen og få et papir (men det skal visst vaere greit). Jeg bestilte födselesattest på flere språk (blant annet spansk) på Oslo folkeregister / likningskontor og fikk den i posten på under en uke. :)

Med disse papirene begynner presten "pairarbiedet". Det må utarbeides en forlovererklaring. Om man gifter seg i kirken skrives denne under på sammen med presten (mulig det også kan gjöres på avstand, har ikke spurt.) En må ha to vitner. De må vaere over 18 år og ikke i naer familie. Disse må kjenne dere godt. Under ekteskapsinngåelsen må minst to vitner skrive under. Disse kan vaere andre enn de to förste vitnene. Disse skal skrive under på at ekteskapsinngvelsen har skjedd. De må også vaere over 18 år og ikke naer familie, men jeg tror ikke de trenger å kjenne dere.

Vi gir alle papirer til presten. Han ordner det. Sist gang vi mötte han sa han det enda var god tid og han trengte ikke papirene enda.

Forresten, man må gjennom et ekteskapskurs. Hör med kirken dere vil gifte dere i for mer informasjon!

Håper det hjalp! Send meg gjenrne PM hvis du vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingse også jo!!!! :klem:

:vinke::klem:

Egentlig vil jeg bare at folk skal ha på seg det de föler se vel og fine i. Men hvis vi ikke opplyser om noen kleskode tror jeg noen av gjestene kan bli litt usikre (har faktisk fått spörsmål om dresscode allerede). Vi tenkte litt på "dress", for da blir det passe formelt / passe uformelt. Men det er jo strengt tatt ingen kleskode. Så da blir kanskje folk enda mere usikre? Jeg vil ikke at vi skal skrive "mörk dress" (pga noen menn antagelig har lyst på å ha på lys, det kan bli litt varmt og det er endel forskjellige stiler hos de inviterte). Men jeg vil heller ikke skrive uformelt / hagefest etc, fordi vi selv skal jo ha på sort dress og brudekjole med langt slep og jeg vet noen av damene har kjöpt inn kjempefine ballkjoler de gleder seg til å bruke.

So, what to do? :forvirra:

Holder det ikke å skrive "Antrekk: pent" ? Det åpner jo for både ballkjoler, lette sommerkjoler, mørk dress og lys dress eller hva nå gjestene måtte ønske. Eller tror du folk er redde for ikke å komme pyntet nok? Hm...

Iiiih! Kun et halvt år igjen! :hjerte: :juhu: :hjerte:

:juhu:

Vi er tilbake fra Barcelonaherligebyen! Litt redusert form har det vaert på oss, men kjaeresten har i hvert fall kjöpt seg dress. Jeg fikk ikke se, men han blir nok veeeldig kjekk i den! :hjerter:

Også var vi innom en hattemaker fordi svigermor skal ha en sånn dings, ja jeg vet ikke hva det heter jeg, men det er sånn som Mette Marit går med i stedet for hatt noen ganger, sånn på siden av hodet. Bare litt enklere enn de MM går med da. Da hattemakeren fant ut at jeg var den kommende bruden måtte hun jo teste litt ut på meg også. Det er utrolig mye fint man kan ha oppe i håret! Tror ikke jeg skal ha noe derfra, men jeg har fått noen ideer i hvert fall. :)

Fine byen :hjerte:

Redusert form? Usj da.. Håper dere er friske og raske nå da :)

Gøy med hatt, hihi :)

Stor klem til søta mi! :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Ja, kan kanskje skrive "pent" da. Tanta prövde å tvinge gjennom "mörk dress". Merker at jeg blir litt irritert når jhun ikke gir seg. "Jo for det måååå jo vaere såååå elegant, blablabla". Tilslutt måtte jeg bare si "NEI, jeg VIL IKKE skrive "mörk dress". Argh! Fikk litt lite stótte fra kjaeresten også. I ettertid viste det seg at han var enig med meg (dvs tror ikke han bryr seg så mye om det egentlig). Men da vi snakket om det begynte han å fortelle om en som hadde kommet i olabukse en gang og det er jo noen som ikke vet å pynte seg og blablabla. Eh? Hva har det med saken å gjöre i forhold til diskusjonen "Mörk dress eller dress / pent"? jaja...

Jeg får skryte litt av kjaeresten også da som ga meg gavekort på SPA i går. :kys_2: Selv disket jeg opp med indrefilet med peppersaus og hjemmelaget sjokoladekake til dessert, så vi hadde en koselig Valentinsdag. :love:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ballerina

Vi har ikke skrevet noenting om antrekk i innbydelsene våre, men satser på at folk kler seg pent ;) Har planer om å skrive opp antrekk "pent" på hjemmesiden vår :)

Heldig du er som får gavekort på SPA! :-D Jeg fikk middag, blomster og nyydelig kort, så jeg skal ikke klage! :) Siste Valentine som ugift! :hoppe: (det er så gøy med alle siste gang som ugift-tingene :juhu: )

Ha en fin fredagskveld!! :-D :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke skrevet noe dresscode på vår inbydelse. Regner med at folk skjønner at de må pynte seg :)

Håper iallefall det :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Spa blir vel bra. Spar det til like før bryllupet kanskje?

Jeg tok det i kveld jeg! Men jeg kan jo dra tilbake flere ganger. :sjarmor:

Det var så deilig! :-D Men jeg var ikke helt forberedt på at jeg skulle få massasje på rompa! :overrasket: Det var deilig da! Dvs, deilig og deilig, massören fant noen vonde punkter, så jeg trengte tydeligvis rumpemassasje. :ler:

Tror jeg skal ta med meg söster og forlover på SPA når de kommer. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke skrevet noe dresscode på vår inbydelse. Regner med at folk skjønner at de må pynte seg :)

Håper iallefall det :fnise:

Skulle vel tru det. Uansett kjenner vel hver enkelt gjestene sine best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har skrevet "pent" når det gjelder antrekk.. Så håper jeg som dere andre at gjestene vet å kle seg pent. Men det er ikke noe problem i slekta vår.. de vet at man kommer ikke i olabukse i bryllup :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...