Gå til innhold

garam masala


treningsjenta

Anbefalte innlegg

skal lage kebab, og i kjøttdeigen skal det være en halv teskje med garam masala. var i butikken i stad og ga opp, jeg fant det ikke. visste ikke helt hvor jeg skulle begynne å lete heller. men de jeg spurte, de visste heller ikke..

så jeg har ikke garam masala.. hva annet kan jeg bruke? hvilken hensikt har dette produktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en indisk krydderblanding som ofte inneholder kanel, pepper, spisskummen, nellik, kardemomme og lignende krydder.

Det selges i innvandrerbutikker, samt i enkelte store supermarkeder.

edit: Så du kan jo bruke bittelitt av krydderne garam masala består av hvis du ikke får tak i?

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får du ihvertfall en oversikt over innholdet :) :

Garam masala is best made fresh just before you begin cooking, but if you haven’t got the patience (like me!), make a batch ahead and store for several months in an air-tight container in a cool, dark place.

INGREDIENTS:

4 tbsps coriander seeds

1 tbsp cumin seeds

1 tbsp black peppercorns

1 ½ tsps black cumin seeds (shahjeera)

1 ½ tsps dry ginger

¾ tsp black cardamom

¾ tsp cloves

¾ tsp cinnamon (2 X 1” pieces)

¾ tsp crushed bay leaves

PREPARATION:

Heat a heavy skillet on a medium flame and gently roast all ingredients except the dry ginger, till they turn a few shades darker. Stir occasionally. Do not be tempted to speed up the process by turning up the heat as the spices will burn on the outside and remain raw on the inside.

When the spices are roasted turn of the flame and allow them to cool.

Once cooled grind them to a fine powder in a clean, dry coffee grinder.

Store in an air-tight container in a cool, dark place.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid kjøpt Garam Masala på Meny. Black Boy har G M, både en mild utgave og en sterkere. Det er som Succubus sier i "karri-genren", og iallefall den milde er ganske karriaktig. Jeg synes G M er litt friskere enn karri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm.. Den jeg har hjemme smaker ihvertfall langt fra karri... Men mulig jeg har en spesiell type?

GM er det samme som karri, men karri inneholder i tillegg bukkhornsfrø og gurkemeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GM er det samme som karri, men karri inneholder i tillegg bukkhornsfrø og gurkemeie.

Ok, sjekket det nå.

Garam Masalaen her i huset har i tillegg sort pepper, kardemomme, kanel og muskatnøtt.

Vanlig norsk karri har i tillegg bukkehornskløver, gurkemeie, salt, fennikel, anisfrø og cayennepepper. Så litt forskjell er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, sjekket det nå.

Garam Masalaen her i huset har i tillegg sort pepper, kardemomme, kanel og muskatnøtt.

Vanlig norsk karri har i tillegg bukkehornskløver, gurkemeie, salt, fennikel, anisfrø og cayennepepper. Så litt forskjell er det nok.

Jeg har kokeboka "Grønn gourmet" av kjøkkensjef Bente Westergård som kilde. Det var her jeg fant den informasjonen. :)

Endret av Succubus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Garam Masala betyr noe sånt som 'hett krydder', selv om det ofte ikke er spesielt sterkt. Det er forskjellig kryddere som inngår i forskjellige deler av India. Currypulver og Garam Masala brukes litt om hverandre, men det er egentlig forskjellige kryddere (og noen like) som brukes i dem.

Den beste Garam Masalaen blander man selv av hele krydder og støter i en morter rett før man skal lage maten. Syns jeg da. Ferdig pulver er uendelig mye enklere så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den jeg har ja :)

Jeg også, uten tvil de beste kryddermixene man kan få tak i her i Norge. Har sett de blitt brukt av kokker som Jamie Oliver, Nigella Lawson, Gary Rhodes etc. på BBC Food. Anbefaler også de andre krydderne i serien, veldig gode, og holder lenge pga. de lufttette boksene de kommer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min lager Garam Masala hjemme. Garam Masala og Karri er to forkjellige krydder som brukes på forkjellig måte. Jeg hadde aldri erstattet garam masala med karri....

Hilsen

India ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...