messy Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Så har det seg slik at jeg og samboeren min er studenter, og dermed har vi relativt lite matbudsjett, altså på rundt 130 kr dagen for to personer. Og vi er forferdelig dårlige til å få disse pengene til å strekke til til sunn og god mat. Så da, ærbødige medsøstre, henvender jeg meg til dere. Har dere noen forslag til billig mat, som i tillegg er passe sunn som holder seg til budsjetter vårt (rundt 40- 75 kroner)?Helst med et overslag? Hadde vært godt å ha en slik tråd å gå til, og plir veldig takknemlig hvis noen tar seg bryet med å svare...
Gjest Blanca Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Ha det i tankene at du ikke må ha kjøtt eller fisk til alle måltider. Stekte grønnsaker med nudler og ris er godt. Stek grønnsakene sammen med soyasaus, søt chilisaus og andre krydder du ønsker (fersk chili, ingefær, limeskall osv). Grøt er også billig mat, men jeg synes av en eller annen grunn at det ikke er middag Lapskaus med rotgrønnsaker (alltid billig ) er både sunt og godt. Kan lages med bare grønnsaker eller billig kjøtt/pølser. Vær obs på diverse tilbud. Laksefileter kan du f.eks få fersk ned til 50 kr kiloen. Billig og sunt.
Gjest Fruktfat Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 handle på rema og bruk fryser. lapskaus av en pose lapskausgrønnsaker (10/11kr) og pølser er billig, godt og sunt. fiskeblokk (sei og torsk) koster 20 kr. 4pk med laksefileter med skinn koster under 40 kr på rema. posegrønnsaker er billig.
liv Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Rema har 4pakk med Snitzler for 22kr,veldig godt med ris til. Rema har også 500g kjøttdeig for 25, det blir billige hjemmelagde kjøttkaker av den kjøttdeigen! Ellers så spiser vi ofte spagetti, taco, gryteretter, bruker da ca 400g av kjøttdeigen og legger en liten bit i frysen. Så når jeg har tre-fire biter så lager jeg pizza av de! Til gryteretter så er det jo godt med f.eks rundstykker og salat da!
Gjest Gjest 1 Skrevet 12. februar 2007 #5 Skrevet 12. februar 2007 (endret) Handle gjerne i Sverige, kjøp inn større mengder/sekker med fullkornsris, pasta, tomatbokser, karbonadedeig, kyllingfilet og annen mengdevare som er billig og sunn i hverdagsmat. Frys ned det som kan fryses. Hvis en har de grunnleggende basisvarene i store mengder på lager blir det enklere å handle inn tilbehøret/det lille ekstra. Hvis en alltid har egg, poteter, pasta, ris, eggnudler, krydder, tomatbokser, bokser med tomatbønner, kokosmelk, soyasaus, linser, bønner, fisk og kjøtt (i fryseren) er det enkelt å kjøpe inn grønnsaker og annet når en trenger det for dagen eller uken. Hvis en alltid har speltmel og annet mel, tørrgjær og melk kan en jo bake brød - og sunn pizzadeigbunn. Har du kjøttdeig i fryseren og tomatbokser/tomatpurè i skapene er det jo bare å kjøpe inn ost og annet sunt til pizzafyll. Pålegg kan være makrell i tomat eller peppermakrell som holder seg lenge i vakumpakke: det er jo veldig sunt med fisk på flerkorns/fullkornsbrød dersom en ikke lager så mye fisk ellers til middag. Har du basisvarene kan du lage paier, pizza, hverdagsmat, festmat, selskapsmat, helgemat alt etter behov. Stangselleri, paprika, tomat, broccoli, blomkål osv. kan wokes io kort tid på høy varme slik at næringsstoffene bevares, og en kan f.eks. ha i kylling eller fisk, kokosmelk, creme fraiche, soya saus eller en krydret woksaus. Det er mange bra oppskrifter på nettet: www.spise.no www.peppernet.no www.aperitif.no www.slankenett.no www.matoppskrift.no www.stash.no http://www.nigella.com/recipes/index.asp (Nigellas kjøkken) http://www2.nrk.no/redskap/bildegalleri/25806.html (Tinas kjøkken) Endret 12. februar 2007 av Gjest 1
messy Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #6 Skrevet 18. februar 2007 Takk takk folkens. Mye av dette skal prøves ut. Vi har en rema et stykke fra oss- og en prix rett ved siden av, vi har ikke bil- så det blir vanskelig å "storhandle". Men har i det siste vært veldig flinke og gått på rema på vei hjem fra skolen.. Mye billig der gitt...
Gjenglemt sykkellås Skrevet 18. februar 2007 #7 Skrevet 18. februar 2007 Man sparer faktisk mye bare på å handle i de billigste butikkjedene. (Kiwi og Rema om jeg ikke tar helt feil.) "En krone her, og en krone der". Og man sparer også på sånne småting som nevnt over her, f. eks kutte av en liten bit av kjøttdeigen og legg biten i fryseren. Pass på å få brukt opp restene - enkelt eksempel: Taco på lørdag, pizza med rester fra tacoen på søndag. (For øvrig fikk jeg en reklame i hodet da jeg så tittelen på tråden. "Om lyd og damer" )
Gjest Mayamor Skrevet 18. februar 2007 #8 Skrevet 18. februar 2007 Går du forbi en butikk med et supertilbud/lokkepris: Ikke gå forbi: gå innom og kjøp KUN det.
messy Skrevet 18. februar 2007 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2007 Det er det vi har prøvd, men vi har en fryser der det er plass til max fem grandis, så er vanskelig å hamstre inn mye som skal fryses. Pleier å slå til på sånne tilbud og fylle opp den lille plassen vi har. -tilbud er ganialt
Gjest Gjesta Skrevet 20. februar 2007 #10 Skrevet 20. februar 2007 Dere har likt budsjett som oss og vi har et romslig matbudsjett. vi bruker ca 4000 kr i mnd på alt av husholdningsartikler og mat, middager ute og utstyr til leiligheten dekkes også av dette. Vi er ikke spesielt sparsomme når vi handler, men vi tenker pris. Kjøper alltid den billigste varianten og handler mye på tilbud. Vi tar også en svensketur nå og da og fyller fryseren med pålegg og kjøtt. Vi spiser veldig sjelden biff og slike dyre matvarer, men det savner jeg heller ikke fordi man kan lage uffattelig mye god mat av kylling, kjøttdeig og svin Når det gjelder fryserplass, så dropp grandisene, og pakk om alt du kjøper. Kjøttdeig og kjøtt pakker jeg om i plastposer og presser så flatt som mulig. Da tiner det fort i tillegg til at det tar lite plass i fryseren. Vi hadde en liten fryser med to skuffer i den gamle leiligheten men det var utrolig hvor mye mat man fikk plass til hvis man stablet bra!
Gjest Blondie65 Skrevet 20. februar 2007 #11 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Kjøp storpakninger med koteletter, kyllingfilet, laks etc på tilbud. Pakk om i porsjonspakninger til fryseren. Har dere for liten fryser så ville jeg investert i en større. Jeg har levd uten fryser og med - selv på min lille hybel den gangen valgte jeg å anskaffe et kombiskap slik at jeg kunne ha en fryser med plass til storshopping. Jeg har aldri hatt bil - bruker buss. Jeg klarer likevel å "storshoppe" på Rema/Rimi en gang i mellom. Dere er to og burde også kunne klare det. Jeg prøver å unngå ferdigmat da dette riktignok er lettvint - men dyrere enn å lage det selv. Isteden lager jeg gjerne gryterett av en hel pakke og så fryser jeg det jeg ikke spiser den dagen i fryseren i porsjonspakker. Dermed har jeg flere "bare kok ris/pasta" middager klare. Endret 20. februar 2007 av Blondie65
Fakse Skrevet 20. februar 2007 #12 Skrevet 20. februar 2007 Ser at det allerede er sagt, så jeg vil bare fremhev at om man ønsker å spise sunt så er rotgrønnsaker tingen. Kjøp frosent midt på vinteren (lapskausblanding, kan brukes til mye mer enn lapskaus og frosen spinat er genialt), eller det som er i sesong og er spesielt billig på andre tider av året. Bønner og erter er også billig, og siden det er mye prodeiner kan det erstatte noe av det dyre kjøttet. Billig kjøtt er ikke like sunt fordi det ofte er mye fett i det. Kjøp store poser med tørkede bønner, erter og kikerter i innvandrerbutikk og legg det du trenger i blødt over natta. Når smaken i utgangspunktet er såpass nøytral kan du lage mange forskjellige rett ved hjelp av krydder og enkle tilsettingsstoffer, og man kan tilsette bare litt kjøtt i stede for mye å spare penger på det. Jeg bruker disse triksene og lager ofte ulike supper, rotmos som tilbehør, sauterte grønnsaksblandinger, kikertkaker osv. Bruker karri den ene dagen, hvitløk og shili den neste og timian dagen etter det igjen. Variasjon er viktig selv om basisen er den samme Prix har forresten noen ganger store poser med singelfrosen kyllingfilet, er vel omtrent det eneste billige OG sunne kjøttet du kan kjøpe.
Gjest gjesta Skrevet 20. februar 2007 #13 Skrevet 20. februar 2007 (endret) Du har jo fått gode råd her alt, men jeg er veldig enig i det med fryser - om dere har mulighet, så invester i en større fryser. Når jeg sammenlikner hva jeg har brukt på mat i perioder med og uten fryser er det ikke tvil om at det koster å bare ha ferskvarer (merket forskjell selv da jeg bodde i et land med matpriser på ca 1/2-1/3 av her, på norsk studielån). Også enig i det med rotgrønnsaker, de holder seg i ukesvis og kan brukes til veldig mye forskjellig; supper, ovnsbakt med eller uten rømme eller fløte, til kjøtt, fisk og kylling. Dropp rent storfekjøtt, det er dyrt (tror _aldri_ jeg spiste biff mens jeg var student, hehe). Kjøp frosne seifileter, laksefileter og torsk, og tunfisk på boks. Ha noen frosne grønnsaker som broccoli eller en grønnsaksblanding om man liker det (urk, jeg hater sånne erter-blomkål-rifla-gulrøtter...). Sørg for å ha et lager av tørrvarer som pasta, mel, hermetikk o.l (hermetiske tomater, gjerne med basilikum så den kan brukes som pastasaus, mais, bønner/erter, fiskeboller o.l), så kan dere lage god mat selv om dere ikke har råd til å gå i butikken, og prøv å unngå daglig handling. Er vant med dårlig økonomi selv, men skal innrømme at jeg også liker å få mye ut av pengene Samboern min sa, etter at jeg hadde lagd potetsuppe (med poteter fra hagen), at jeg ville klart meg bra under trange kår Samtidig føler jeg ikke at vi lever dårlig eller må spare når det gjelder matbudsjettet, vi kjøper stort sett det vi har lyst på... Endret 20. februar 2007 av liteteita
Gjest Gjest 1 Skrevet 20. februar 2007 #14 Skrevet 20. februar 2007 Det er ikke dumt å være både kvalitetsbevisst, ernæringsbevisst, smaksbevisst og prisbevisst. Alt på en gang!
messy Skrevet 20. februar 2007 Forfatter #15 Skrevet 20. februar 2007 Dropp rent storfekjøtt, det er dyrt (tror _aldri_ jeg spiste biff mens jeg var student, hehe). ← Vi spiser faktisk biff!! Men det er når de går ut på dato dagen etterpå og er satt ned med 50-70%. . Ser alt dere sier her- og prøver å leve etter det så godt som mulig. Spiser lite grandis, (og ferdigmat generelt- var bare for å illustrere størrelsen på fryseren), og prøver å hamstre når vi kan. (skal absolutt prøve å ta ut ting av emballasjen og se om jeg får bedre plass). Har desverre ikke noen mulighet overhode å skaffe større fryser/kjøleskap pga, at leiligheten er leid møblert, plassering av dører og stikkontakter (og liten leilighet). Har et kjøleskap på størrelse med en minibar, der en liten del er fryser- så det er vanskelig. Skal ta dere opp på alle råd dere har gitt. Tusen takk.
Gjest Gjest_student_* Skrevet 4. april 2009 #16 Skrevet 4. april 2009 Jeg søkte etter matbudsjett student, og havnet her. Alle sier det "er så lett hvis du bare vil". Men uten bil, og med en lang, tung bakke mellom bussholdeplassen og leiligheten er det svært vanskelig for oss studenter å handle stort. Da må vi frem og tilbake til butikken hele tiden... Jeg tror det er ganske annerledes å være borteboerstudent uten en bil å låne i ny og ne... Det meste som har blitt nevnt her, er noe jeg og min samboer bruker til middager i hverdagen. Men det blir såå kjedelig etterhvert. Hermetikk, pose, pasta, frosne grønnsaker, FirstPrice produkter, jeg blir så LEI... De må sette opp stipend og lån til studenter, og det fort..! Er oftest oss som ikke har så mange i nærheten som sliter mest. Vi går ALDRI ut og spiser (kun på årsdagen, men det skulle bare mangle). Likevel blir det dyrt.. Synes hver butikk har sine "dyre" produkter (evt. mangel på billig-varianter). Da blir det ikke så lett uten bil. Dessuten pleier jeg å handle flere middager samtidig, slik at jeg slipper butikken hver dag. Én positiv ting: jeg har fått DIGRE armmuskler etter all posebæringen (i ca. 60% bakke)!!
epsilon Skrevet 5. april 2009 #17 Skrevet 5. april 2009 (endret) Én positiv ting: jeg har fått DIGRE armmuskler etter all posebæringen (i ca. 60% bakke)!! Kan forstå du sliter. 60% helning tilsvarer jo omtrent en hoppbakke... Ok, spøk til side. Spis bønner og lær å elsk karbohydrater. Potet, ris og pasta er våre venner. Fedon Lindberg er satan. Av juridiske hensyn vil jeg påpeke at han er en fin fyr allikevel. Og btw, enda et godt tips: IKKE KAST MAT! Hver gang du kaster mat har du tapt og du er en fiasko. Hver gang du kaster mat må du tenke over hvor håpløst menneske du egentlig er. Utover det - ha en fin dag :D Endret 5. april 2009 av epsilon
Gjest Gjest_appelsin_* Skrevet 5. april 2009 #18 Skrevet 5. april 2009 Dra på innvandrerbutikker og kjøp masse billig grønt og bønner/linser. Lag gode grønnsakssupper m krydder f eks. Bruk potet også, er ikke så ille som mange skal ha det til. Kjøp også inn diverse krydder og urter, da får du variasjon i maten til en billig penge. Spis mye havregrøt. First Price rugbrød er billig og sunt. Samme er FP kyllingfileter. Se på det som en utfordring å handle billig, men å "trylle" frem deilige matretter. Men jeg er enig at man fort kan havne i dyrt=sunt fella!
Gjest Juju_ Skrevet 6. april 2009 #19 Skrevet 6. april 2009 Kan spare masse penger på kiwi sine helgetilbud! Der får du kyllingfileter, laks, entrecote, ytre/indre fileter til 15 kr. per stykk;)
Gjest Tor Erik Skrevet 6. april 2009 #20 Skrevet 6. april 2009 (endret) Jeg støtter opp om dem over, men anbefaler at dere fokuserer energien(handlingen) i økter. Kjøp fire kjøttdeig/karbonadedeig på rema og lag burgere (da har du 10-12 burgere) som du enkelt-fryser. 5 middager for to, og det tar ikke særlig plass i frysen. Det er lett å lage noen ekstra når du først er i siget. Du skjønner hvor jeg vil. I tillegg kan dere bake brød, forsøk å google "artisan bread in 5 minutes" for en snedig oppskrift som lar deg bake ofte og raskt. Hjemmebakt brød koster ingen penger. Lykke til, lager du maten fra bunn burde studentilværelsen være overkommelig. Innlegget er endret iht KGs regler mrs_bond, mod Endret 21. april 2009 av mrs_bond
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå