Gå til innhold

Trenger tips til pasta med kremet/fløtesaus


*Shira*

Anbefalte innlegg

KG's super kokker, jeg trenger hjelp til oppskrift.

Skal ha noen venninner på besøk på fredag og har lyst å lage noe pasta med lys saus, ikke carbonara. Men en fyldig fløtesaus. Har lyst å bruke hvitt kjøtt enten kylling eller svin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen superkokk, men jeg liker pasta med en saus av matfløte og blåmuggost (Norzola eller Normanna). Smak deg frem til hvor mye blåmuggost du vil ha i. Synes det er særlig godt å bruke grønne grønnsaker som aspargestopper, sukkerter og squash i en slik pastarett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg serverer av og til pasta med stekt svinefilet og saus som var laget ved å ta 1/3 liter fløte, kok sakte opp sammen med feddene av en hel hvitløk. La koke på svak varme til sausen er passe tykk og smak til med salt, pepper og gjerne litt urter etter smak. Jeg pleier å ha ørlite buljong i for smaken sin skyld, men hvitløken gir en fantastisk smal i seg selv. Når sausen er passe tykk moses hvitløksfedden (bruk gjern stavmikseren).

Server med tagliatelle, svine- eller kyllingfilet og salat/grønnsaker etter smak. Sukkererter er både godt og dekorativt som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eks'en min pleide å blande matfløte med kremost med urter eller krydder.. pluss litt ekstra krydder i tillegg.. Det ble veldig godt. Men siden vi ikke er på talefot har jeg ikke oppskriften..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker godt denne varianten med svinkjøtt og ostesaus:

Svinefileten rulles i hvitløk, hakket ingefær og chili, og stekes i panne.

Lag ostesaus (f.eks med parmesan eller cheddar), og varm aspargesbønner i sausen. Server pasta og salat til.

Noen ganger synes jeg det er for mektig med ostesaus, så da kutter jeg ostesausen, og spiser det med bare parmesan på pastaen, og dressing på salaten. (Men det var jo ikke det du spurte etter, da... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattblomst

Gyngestols favorittpasta.

4 p.

300 g svinekjøtt i strimler

100 g pepperoni

2 ss olje

1/2 gul paprika

1/2 rød paprika

2 strimlede gulerøtter

1 purre

2 fedd hvitløk

1 beger creme fraiche/rømme fungerer også greit

2 ss finhakket frisk persille

2 dl utblandet buljong vann

salt og pepper etter smak, paprikakrydder og chillipulver er også godt til

Svinekjøtt stekes i olja, på relativt høy varme. Pepperoni tilsettes mot slutten av steketiden. Dette tas av på en talerken.

Grønnsakene strimles og surres, men skal ikke surres helt mykt.(gulerøtter først, deretter paprika etter noen min, og til slutt purre)

Hvitløken tilsettes helt til slutt av stekingen av grønnsakene, (stekes denne mye mister den mye smak).

Begeret med chreme fraich/rømme tilsettes sammen med buljongvann.

Urtene og ekstra krydder tilsettes til sist og alt blandes sammen.

Server med pasta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat på tv med kremet sopp saus

Kylling filet i biter

sopp i biter

Hønsebuljong

salt /pepper

Litt Dijon sennep

litt fløte

serves med pasta som er smaksatt med gressløk og fersk persille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...