Gjest Vintersol Skrevet 12. februar 2007 #1 Skrevet 12. februar 2007 Nå er jeg Kjørte datteren på skolen i dag, noe som jeg gjør hver eneste vinter dersom det er mer enn 5 effektive kuldegrader. Vi har prøvd med skjerf foran nese og munn, og "jonas varmemaske", men det fungerer ikke tilfredsstillende, og den beste løsningen er da at hun blir kjørt og hentet. Hun får ikke astmaanfall i den betydning at hun mister pusten helt, men hun puster dårligere, blir slapp og veldig fort sliten i to-tre dager etter at hun har vært utsatt for kaldt vær. Ellers prøver jeg å la henne leve som vanlig, men det hender at jeg må bremse henne når jeg ser at hun presser seg for mye. Hun elsker å være aktiv, og hun gir seg ikke før hun står der og hiver etter pusten mens venninner må hjelpe henne med akuttmedisinen. I dag ble jeg stoppet av noen foreldre som ønsket å "konfrontere" meg angående dette. De hadde observert flere barn som ble kjørt på skolen, og funnet ut at jeg overbeskyttet min datter, og at jeg gjorde henne en bjørnetjeneste ved å kjøre henne. "Jeg har astma selv" sa den ene forelderen, "og det er ingenting som tilsier at hun må kjøres til skolen nå. Det er bare å dekke til munn og nese, og da kan hun gå sammen med de andre barna." Jeg ble målløs! Sa han virkelig at fordi han ikke plages av kulde, er det ingen andre som plages av kald luft? Etter å ha forklart at vi kjørte henne etter legens anbefalinger, at hun gikk på maksimal medisindose (forebyggende OG akuttmedisin) gjennom hele vinteren p.g.a hennes reaksjon på kulde, mente han fremdeles at dette bare var tull, og at vi overbeskyttet henne. Han gikk så langt som å true med å gå til skolens ledelse for å hindre barn (ikke bare datteren) å bli unødig kjørt til skolen. Jeg har selv tatt kontakt med rektor om dette, og han skulle ordne opp, men jeg er fremdeles like irritert! Hva er det med slike mennesker som tror at de kjenner alle barns behov bedre enn foreldrene gjør?
Holly Hobbie Skrevet 12. februar 2007 #2 Skrevet 12. februar 2007 Vedkommende som sa det til deg virker usannsynlig frekk! Ikke bry deg om ham, DU kjenner tydeligvis datteren din best i dette tilfellet! Gaar vel uansett ikke an aa forby foreldre aa kjoere sine barn til skolen?
Gjest baby-E Skrevet 12. februar 2007 #3 Skrevet 12. februar 2007 Noen mennesker skal alltid blande seg i hva andre gjør. Og noen tror at de er selve fasiten på en sykdom. Fordi de ikke plages kan da virkelig ingen andre gjøre det heller. Et råd: Blås i hva denne mannen sier, og hev deg over han.
Helen Skrevet 12. februar 2007 #4 Skrevet 12. februar 2007 Er det mulig Det er da ingen som har noe med om man kjører ungene til skolen!!! Jeg kjører ungene mine til skolen hver dag, det er det også mange andre foreldre som gjør. Det er hverfall ingen som har noe med om jeg kjører ungene mine hverken andre foreldre, lærere eller rektor. Der er enkelte som skal bry seg med alt andre gjør, men de er det bare å gi f... i.
Kaffeavtalen Skrevet 12. februar 2007 #5 Skrevet 12. februar 2007 Hæææ! *vantro* Hvorvidt du kjører din datter på skolen eller ikke er vel DIN, og ikke andres sak. Og det er uansett om barnet er sykt eller ikke. Håper skolen tar tak i dette!
Aeriana Skrevet 12. februar 2007 #6 Skrevet 12. februar 2007 Det er helt utrolig hva folk kan finne på å si i dag! Jeg blir like overrasket hver gang jeg Prøv bare og hev deg over det, og blås en lang mars i hva andre måtte mene og tenke. Det finnes alltid noen bedrevitere som bare må komme med sure oppgulp og såkalte "gode" velmenende råd til oss stakkars uvitende mennesker
Gjest Vintersol Skrevet 12. februar 2007 #7 Skrevet 12. februar 2007 Jeg kan ikke si at jeg lar det gå så veldig inn på meg, men irritert er jeg i dag likevel! Jeg kan heller ikke la være å spekulere på hva det neste de skal blande seg opp i skal bli... De har jo allerede overprøvd legens råd til meg om hvordan jeg skal behandle datteren. Hva blir det neste? I morgen begynner de sikkert å patruljere gymtimene for å sjekke at de som er fritatt for gym har "gyldig grunn" sett med deres øyne.. Eller kanskje de vil starte med å sjekke barnas matpakker for å undersøke om de er næringsrike og sunne nok i deres øyne... Som dere sier, dette er bedrevitere som alltid må fortelle andre hvordan de skal leve sine liv, men irriterende er de!
tuji Skrevet 12. februar 2007 #8 Skrevet 12. februar 2007 For en frekkas! Hva er det egentlig som irriterer ham sånn med at barn blir kjørt til skolen at han ikke klarer å holde munn? Det skjønner jeg ikke. Han får gjøre som han vil med sine barn, og la det være med det. Hvis andre har lyst å "gjøre barna sine en bjørnetjeneste", som han kaller det, har vel ikke han noe med å legge nesa si bort i det!
Far til 2 Skrevet 12. februar 2007 #9 Skrevet 12. februar 2007 Jeg tror jeg først hadde blitt stum og deretter fly forbannet over denne mannens påstander. Jeg håper imidlertid at disse andre foreldrene så galskapen i det som ble sagt til dere. Om dette er "en organisert aksjon" håper jeg denne mannen får klar beskjed om at han ikke har, - og aldri vil få, full oversikt over hvert enkelt individ på skolen og at aksjonen kun kan benyttes som en forsiktig forklaring til foreldrene om at BARN FLEST vil ha godt av å gå til skolen selv. Noen foreldre må dessverre ha det inn med teskje at deres løsning ikke er egnet for alle.
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2007 #10 Skrevet 12. februar 2007 Er vel gjerne de som har sykdommen selv som er verst. De er jo gjerne EKSPERTENE!!! Nei, enig med de over. Gi F*** i denne mannen, han er ikke verdt å irritere seg over.
c",) Skrevet 12. februar 2007 #11 Skrevet 12. februar 2007 Nå er jeg Kjørte datteren på skolen i dag, noe som jeg gjør hver eneste vinter dersom det er mer enn 5 effektive kuldegrader. Vi har prøvd med skjerf foran nese og munn, og "jonas varmemaske", men det fungerer ikke tilfredsstillende, og den beste løsningen er da at hun blir kjørt og hentet. Hun får ikke astmaanfall i den betydning at hun mister pusten helt, men hun puster dårligere, blir slapp og veldig fort sliten i to-tre dager etter at hun har vært utsatt for kaldt vær. Ellers prøver jeg å la henne leve som vanlig, men det hender at jeg må bremse henne når jeg ser at hun presser seg for mye. Hun elsker å være aktiv, og hun gir seg ikke før hun står der og hiver etter pusten mens venninner må hjelpe henne med akuttmedisinen. I dag ble jeg stoppet av noen foreldre som ønsket å "konfrontere" meg angående dette. De hadde observert flere barn som ble kjørt på skolen, og funnet ut at jeg overbeskyttet min datter, og at jeg gjorde henne en bjørnetjeneste ved å kjøre henne. "Jeg har astma selv" sa den ene forelderen, "og det er ingenting som tilsier at hun må kjøres til skolen nå. Det er bare å dekke til munn og nese, og da kan hun gå sammen med de andre barna." Jeg ble målløs! Sa han virkelig at fordi han ikke plages av kulde, er det ingen andre som plages av kald luft? Etter å ha forklart at vi kjørte henne etter legens anbefalinger, at hun gikk på maksimal medisindose (forebyggende OG akuttmedisin) gjennom hele vinteren p.g.a hennes reaksjon på kulde, mente han fremdeles at dette bare var tull, og at vi overbeskyttet henne. Han gikk så langt som å true med å gå til skolens ledelse for å hindre barn (ikke bare datteren) å bli unødig kjørt til skolen. Jeg har selv tatt kontakt med rektor om dette, og han skulle ordne opp, men jeg er fremdeles like irritert! Hva er det med slike mennesker som tror at de kjenner alle barns behov bedre enn foreldrene gjør? ← Først og fremst så må jeg si at jeg er forundret over hva andre kan tillate seg å blande seg oppi. Jeg lurer også på om de foreldrene som stoppet deg kom gående til skolen på ski eller bena, for jeg regner med at de ikke kom kjørende.
Gjest =tentacle= Skrevet 12. februar 2007 #12 Skrevet 12. februar 2007 Hva er det med slike mennesker som tror at de kjenner alle barns behov bedre enn foreldrene gjør? ← Ja, for asthma er jo ikke en sykdom som kommer i flere alvorlighetsgrader... Du trenger ikke å bruke tid og sløse med godt humør på å forklare andre foreldre at ditt barn har andre behov enn de tror. De har ikke noe med det. Det spiller ikke engang noen rolle om din og legens vurdering hadde vært uriktig, det er faktisk tillatt å unødig kjøre sitt barn til skolen også, etter eget forgodtbefinnende.
:-) anna Skrevet 12. februar 2007 #13 Skrevet 12. februar 2007 Å kjære så forbanna jeg hadde blitt!! Tror jeg hadde svart ham at jeg handla etter legens anbefalinger, og at jeg stolte mer på legens kompetanse på feltet, enn på en tilfeldig far som trodde han var ekspert fordi han hadde et snev av astma selv.
Gjest Vintersol Skrevet 12. februar 2007 #14 Skrevet 12. februar 2007 Jeg lurer også på om de foreldrene som stoppet deg kom gående til skolen på ski eller bena, for jeg regner med at de ikke kom kjørende. ← Disse foreldrene følger barna sine til skolen hver dag, til fots selvsagt. Ja, for asthma er jo ikke en sykdom som kommer i flere alvorlighetsgrader... ← Selvsagt ikke... Akkurat som alle som får hjerteinfarkt dør, og alle barn med ADHD er feildiagnostiserte, er også astma en sykdom som alle opplever likt... Jeg var visst ikke den eneste som har fått skjennepreken i dag, rektor har visst hatt en travel dag på jobben. "Anklagene" har gått på alt fra urettferdig at noen blir kjørt mens andre må gå, at vi gjør barna en bjørnetjeneste, at barna blir feite og late av å bli kjørt osv... Men en beklagelse er visst på trappene, en mann hadde visst fått en unnskylding i beste "Valla-stil": ("jeg beklager hvis noen har følt seg krenket..." ).
Gjest Gjesta Skrevet 12. februar 2007 #15 Skrevet 12. februar 2007 Hæææ! *vantro* Hvorvidt du kjører din datter på skolen eller ikke er vel DIN, og ikke andres sak. Og det er uansett om barnet er sykt eller ikke. Håper skolen tar tak i dette! ← Enig med Kaffe. Alvorlig talt!
Gjest Vintersol Skrevet 12. februar 2007 #16 Skrevet 12. februar 2007 Å kjære så forbanna jeg hadde blitt!! Tror jeg hadde svart ham at jeg handla etter legens anbefalinger, og at jeg stolte mer på legens kompetanse på feltet, enn på en tilfeldig far som trodde han var ekspert fordi han hadde et snev av astma selv. ← Det var vel noe i det ordelaget jeg kom med da han sa at jeg snakket tull, og at jeg overbeskyttet henne...
Gjest Vintersol Skrevet 12. februar 2007 #17 Skrevet 12. februar 2007 Enig med Kaffe. Alvorlig talt! ← Rektor har tatt tak i dette, og det er visst innkalt til møte mellom "gruppelederen" og administrasjonen i kveld.
Rosenrød Skrevet 12. februar 2007 #19 Skrevet 12. februar 2007 Jeg er helt enig i at det trådstarter opplevde høres helt forkastelig ut. MEN, jeg er også enig i at det er altfor mange foreldre som gjør barna sine en bjørnetjeneste ved å kjøre dem rundt, både til skole og alle slags fritidsaktiviteter. Jeg underviser selv en 10. klasse i kroppøving, og gymtimene foregår kanskje 1-1,5 km eller så fra skolen. Elevene starter dagen her, og det er også satt av tid slik at de kan gå eller sykle tilbake til skolen og fremdeles rekke neste time. Allikevel er det flere foreldre som ikke bare kjører elevene til gymtimene, de henter dem igjen etter timene også, for å kjøre dem tilbake til skolen. Dette er elever som det ikke er noe i veien med fysisk, de er ikke plaget av astma eller andre sykdommer, de gidder bare ikke gå/sykle den lille veien frem og tilbake til skolen. Og foreldrene gir etter (flere av dem sier at de gir etter fordi det er det enkleste). Det er vel kanskje ikke nødvendig å si at endel av disse barna er i ufattelig dårlig form.....
Gjest Tweetypie Skrevet 12. februar 2007 #20 Skrevet 12. februar 2007 For en frekk type. Siden han har astma selv burde han vite at det er flere former for astma da. Dustemikkel, men godt at rektor har tatt tak i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå