Gå til innhold

Spiral = abort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hørt om leger som ikke vil sette inn spiral fordi befruktede egg ikke fester seg, og da er en form for abort. Vet ikke om det skyldes en religiøs oppfatning eller om det er en ekstrem form for abortmotstand.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er nok begrunnet i abortmotstand - de som tenker sånn mener at menneskeverd/personhood er tilstede helt fra befruktelsen av (det tar jo en 6 - 7 dager for egget fester seg). Dette er en form for abortmotstand som nok i de fleste tilfellene er religiøst begrunnet, men ikke nødvendigvis.

Hverken kobber- eller hormonspiral hindrer eggløsning, og befruktning kan derfor finne sted. Spiralene forhindrer at det befruktede egget fester seg, hormonspiralen gjør dessuten livmorslimhinnen tynn og "ugjestmild" for et befruktete egg. I tillegg antar man at spiralene i seg selv gjør det vanskeligere for befruktningen å finne sted i det hele tatt.

Skrevet

Stemmer det. Det underlige er at det er lite fokus på at p-piller også fungerer slik.

Skrevet
Stemmer det. Det underlige er at det er lite fokus på at p-piller også fungerer slik.

Ikke i hovedsak nei. P-piller forhindrer eggløsning, det er dét som er virkemåten deres. At de i tillegg kan "ødelegge" for et eventuelt svangerskap som kan forekomme hvis eggløsning allikevel skulle skje(gjerne fordi en har glemt en pille eller hatt diaré/oppkast) er sant. Dette er imidlertid ikke hva de er ment å gjøre, det er en bivirkning. Det er derfor det står på pakningsvedlegget at hvis du mistenker at du kan ha blitt gravid mens du tar piller skal du slutte å ta dem umiddelbart og kontakte lege.

Skrevet
Dette er imidlertid ikke hva de er ment å gjøre, det er en bivirkning.

Nei, de er ment å virke slik. De fleste p-piller står oppført med at de virker på tre forskjellige måter i pakningsvedlegget. Nemlig at de hindrer eggløsning, de gjør det vanskeligere for sædcellene å komme frem til egget, og de hindrer også ett evt befruktet egg i å feste seg. Den siste virkningen vil kun være aktuell dersom de to første tingene har sviktet, og derfor skje sjeldnere enn på spiral.

Skrevet

Gjest, du forveksler minipiller og p-piller. Minipiller inneholder som hormonspiralen bare et hormon, av gestagentypen - som påvirker livmorslimhinnen. P-piller inneholder både hormon av gestagentypen og av østrogentypen, og virker både på eggløsning og slimhinne.

Skrevet
Gjest, du forveksler minipiller og p-piller. Minipiller inneholder som hormonspiralen bare et hormon, av gestagentypen - som påvirker livmorslimhinnen. P-piller inneholder både hormon av gestagentypen og av østrogentypen, og virker både på eggløsning og slimhinne.

Nei, gjest har rett. P-piller kan forhindre at et befruktet egg setter seg fast. Det skjer nok riktignok ekstremt sjeldent vil man tro.

Og gjest har også rett at det er et forbløffende paradoks at det er så lite fokus på det. Jeg har sett noen svorne abort-motstandere som mener at p-piller er greit, fordi "abort" skjer så sjeldent. Skal innrømme at jeg synes det er et nokså merkelig, for å ikke si dobbeltmoralistisk, synspunkt.

Skrevet
Nei, gjest har rett. P-piller kan forhindre at et befruktet egg setter seg fast. Det skjer nok riktignok ekstremt sjeldent vil man tro.

Som du ser av innlegget mitt, virker p-piller på to ulike måter. Jeg forstå gjest dithen av h*n mente de bare virket på liknende måte som hormonspiral (gestagen).

Jeg mååå bare kverulere i dag, altså. ;)

Merneith: Dobbeltmoralistisk og dobbeltmoralistisk - de du sikter til argumenterer vel konsekvensetisk, da - og velger det som gir minst sjanse for "abort".

Skrevet

Var nå spiralen jeg var mest opptatt av, men oki :-)

Takk for svar.

Skrevet

Oki da, jeg skal svare på hva hormonspiralen gjør ;) Dette er sakset fra lommelegen:

Hormonspiralen skiller ut et gestagen, som først og endrer slimet i skjeden så sædcellene sliter med å komme seg gjennom. Hvis de allikevel skulle klare det, er miljøet i livmoren så ugjestmildt at de dør der. I tillegg sørger spiralen for at det skjer færre eggløsninger, og skulle alt dette feile er fremdeles miljøet i livmoren så dårlig at befruktede egg sannsynligvis ikke fester seg allikevel. Ser altså ut som at det blir ganske få aborter hvis en bruker hormonspiral.

Det er imidlertid en del grunner til at en ikke skal bruke hormonspiral, kanskje du oppfyller noen av dem? Sjekk selv: lommelegen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...