Susannah Skrevet 11. februar 2007 #1 Skrevet 11. februar 2007 Har en bekjent som har gått over til svinekjøttdeig i stedet for vanlig kjøttdeig, og jeg fikk inntrykk av at hun mente dette var så bra. Er det det? Er det kalorimessig noen forskjell? Skjønner at svin kan være magert, men i en kjøttdeig er vel mye rart kvernet sammen?
Supraspinatus Skrevet 11. februar 2007 #2 Skrevet 11. februar 2007 Det står vel på pakken hvor mange prosent fett det er. Svin, filet ihvertfall, inneholder ganske mye proteiner, så du skal ikke se bort i fra at svinekjøttfarse er et klokere valg. Det smaker imidlertid ikke det samme som kjøttdeig eller karbonade deig, av opplagte årsaker.
Gjest Gjest 1 Skrevet 11. februar 2007 #3 Skrevet 11. februar 2007 Vet ikke om det er sunnere enn kjøttdeig/karbonadedeig. Det er jo proteiner i alt dette enten det er svin eller okse. Uansett er det ekkelt å spise noe som ser stygt ut, som har beveget seg i møkk og har spist møkk. Det er god næring men ekkelt å tenke på og det gjelder både svin og okse...
Supraspinatus Skrevet 11. februar 2007 #4 Skrevet 11. februar 2007 Vet ikke om det er sunnere enn kjøttdeig/karbonadedeig. Det er jo proteiner i alt dette enten det er svin eller okse. Uansett er det ekkelt å spise noe som ser stygt ut, som har beveget seg i møkk og har spist møkk. Det er god næring men ekkelt å tenke på og det gjelder både svin og okse... ← Det er høyere konsentrasjon av proteiner i svinekjøtt enn i biff. Den siste kommentaren er ganske unødvendig. Griser btw er kjent for sin gode hygiene.
Wildy Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Vle, magen min slår like mye krøll på seg uansett om nøffenøffen er i skiver eller oppmalt. Så jeg står over kjøttdeig av svin.
Malama Skrevet 11. februar 2007 #6 Skrevet 11. februar 2007 (endret) Det er i alle fall lavere fettprosent enn i "vanlig" kjøttdeig. Også er den ikke tilsatt vann og salt. (så du må huske å salte selv) Vi bruker også svinekjøttdeig. Mindre fett, mindre salt (vi salter selv, men med seltin og dessuten mindre enn hva industrisalting er) og rimligere. Og personlig synes jeg det e rminst like godt, til mye av det jeg bruker kjøttdeig til i alle fall (kanskje ikke kjøttkaker, men til pizza, taco og kjøttsaus, ja da bruker jeg gjerne svinekjøttdeig. Men, om du regner proteiner, da vet jeg ikke... denslags tenker jeg ikke på, og de fleste tenker vel "sunnere" i form av "mindre fett". Om Gjest 1 synes det er ekkelt å spise noe som ser stygt ut og har beveget seg i møkk, så du om det, men flertallet av oss synes ikke det er noe problem. Og DET har jo ikke noe med tema i denne tråden å gjøre da! Endret 11. februar 2007 av Malama
Saeria Skrevet 11. februar 2007 #7 Skrevet 11. februar 2007 (endret) Her har du næringsinnholdet i Gildes Go' & Mager kjøttdeig av svin. Den er ikke spesielt usunn akkurat. http://www.gilde.no/produktoversikt/vaare_...tdeig,_kvernet/ Jeg synes den er topp å bruke til retter hvor man tilsetter litt krydderier eller annet snask, som f. eks. taco og pizza. I seg selv, smaker ikke deigen så veldig mye. Sånn synes jeg uansett at det er med alt svinekjøtt. Endret 11. februar 2007 av Saeria
Gjest Tanita Skrevet 11. februar 2007 #8 Skrevet 11. februar 2007 Jeg spiser aldri svin, syns det er ekkelt.
Malama Skrevet 11. februar 2007 #9 Skrevet 11. februar 2007 Men har det noe med saken å gjøre? Spørsmålet var vel om svinekjøttdeg ER sunnere enn vanlig, eller ikke. Ikke hvorvidt du liker svin. Jeg liker ikke brokkoli, men har jo ikke noe med om det er sunt eller ei...
Gjest Tanita Skrevet 11. februar 2007 #11 Skrevet 11. februar 2007 Det nytter ikke at jeg sier at det ikke er sunt, og legge ut nok en gang om hvorfor. Derfor sier jeg det enkelt; Jeg syns det er ekkelt - nettopp pga det jeg vet om svinekjøtt. Og nei, det er ikke sunt i det hele tatt.
Merneith Skrevet 11. februar 2007 #12 Skrevet 11. februar 2007 Det nytter ikke at jeg sier at det ikke er sunt, og legge ut nok en gang om hvorfor. Derfor sier jeg det enkelt; Jeg syns det er ekkelt - nettopp pga det jeg vet om svinekjøtt. Og nei, det er ikke sunt i det hele tatt. ← Jeg vil nok påstå at det gjør det.... Tror de fleste foretrekker å vite hvorfor svinekjøtt er usunt... Jeg lurer i hvert fall veldig nå.
Hu i Svingen Skrevet 11. februar 2007 #13 Skrevet 11. februar 2007 Jeg vil nok påstå at det gjør det.... Tror de fleste foretrekker å vite hvorfor svinekjøtt er usunt... Jeg lurer i hvert fall veldig nå. ← Jeg lurer også.
Drua Skrevet 11. februar 2007 #14 Skrevet 11. februar 2007 Er det den greia med at griser ikke svetter som gjør at det er ekkelt?
Gjest sitrus Skrevet 11. februar 2007 #15 Skrevet 11. februar 2007 Det nytter ikke at jeg sier at det ikke er sunt, og legge ut nok en gang om hvorfor. Derfor sier jeg det enkelt; Jeg syns det er ekkelt - nettopp pga det jeg vet om svinekjøtt. Og nei, det er ikke sunt i det hele tatt. ← Jeg mener at svinekjøtt regnes som sunnere og magrere (?) enn storfekjøtt, i tillegg til at det miljø/ressursmessig visstnok er bedre å spise svinekjøtt enn storfe, og da har man jo forsøkt å svare på det som var spørsmålet her. På den annen side kjenner jeg til at endel med reumatiske lidelser med fordel bør kutte ut svin fra menyen, dessuten er det alltids etiske spørsmål knyttet til det å spise industrikjøtt. Men jeg vil også gjerne vite hva du vet om svinekjøtt som gjør det spesielt ekkelt.
Gjest sitrus Skrevet 11. februar 2007 #16 Skrevet 11. februar 2007 Er det den greia med at griser ikke svetter som gjør at det er ekkelt? ← Kyr svetter jo heller ikke?
Gjest Tanita Skrevet 11. februar 2007 #17 Skrevet 11. februar 2007 Jeg har svart i tidligere tråder om akkurat dette, det er bl a pga at kjøttet er fullt av avfallsstoffer og urinsyre. Merket det selv på huden at da jeg før spiste svin i perioder, ble huden dårlig, ble slapp og urinsyre er ikke bra for revmatikere og derfor ikke bra for leddene. Skjønner heller ikke de som vil spise bacon og svor (smelta grisehud) - det er bare ekkelt...
Wildy Skrevet 11. februar 2007 #18 Skrevet 11. februar 2007 Har du en link til dokumentasjon på dette?
Gjest bada Skrevet 11. februar 2007 #19 Skrevet 11. februar 2007 Uansett er det ekkelt å spise noe som ser stygt ut ← Nei!! Griser er nydelige å se på.
Supraspinatus Skrevet 11. februar 2007 #20 Skrevet 11. februar 2007 Hvorfor kan man ikke bare la folk spise kjøtt i fred. Det er min rett til å la være å vite hvor ekkelt et dyr er når det lever. Jeg synes fortsatt det smaker godt. Å prakke på andre sin egen overbevisning er ikke veien å gå. Spørsmålet var enkelt, "er det sunnere?" Svaret er enten JA eller NEI. Evt med en forklaring på hvorfor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå