Gå til innhold

Trenger litt hjelp til en rett..


dialafc

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal forsøke meg på denne http://www.mat.no/vis_oppskrift.aspx?artid...mnu2id=&mnu3id= og har et par spørsmål som kanskje noen kan hjelpe med :)

1. Når det gjelder hvitløken, så står det "del den uskrelte hvitløken i to". Vil dette si at jeg bare skal dele den i to som jeg får den i butikken og legge den i formen?

2. Timian, skal det være med i ovnen, eller legges over etterpå?

Sikkert idiotiske spørsmål for de fleste, men det jeg er best på er Grandiosa! :)

Takker for alle hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjellsippa

I mange oppskrifter står det at hvitløken kun skal deles i to, og stekes hel sammen med grønnsakene. Det står også i denne oppskriften. Jeg er veldig skeptisk til å ha hel hvitløk sammen med grønnsakene fordi det ofte er litt sand igjen i rotenden av hvitløken. Den vil jeg ikke ha i maten. Det kan også komme skall fra hvitløken, og blande seg i grønnsakene. Det vil jeg helst unngå. Derfor skreller jeg hvitløken selv om det står at det ikke skal gjøres. Jeg synes det er best. Men i følge oppskriften skal du dele en hel hvitløk i to og ha den sammen med grønnsakene i ovnen.

På bildet her det hel timian til pynt. I oppskriften står det at timian skal finhakkes. Rå timian er ganske skarp på smak, og ikke så god. Jeg ville blandet finhakket timian i grønnsakene når jeg satte dem i ovnen. Da blander smaken seg med grønnsakene. Så kan du heller pynte med en kvast timian i tillegg hvis du vil det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville delt hvitløken i 2, eventuelt lagt hele uskrelte båter i formen. Poenget her at hvitløken skal bli helt myk og mør og serveres som tilbehør. Den får en fin og mild søtlig smak. Sand har jeg aldri opplevd som noe problem.

Angående timian, så kommer det an på hva slags type du får tak i. Den du får i potte på butikken er mild og fin, selv stilken som er mk kan fint spises. Jeg ville lagt noen hele stilker sammen med grønnsakene i ovnen og fjernet disse før servering, og pyntet med frisk timian. Det er fort gjort at friske urter mister den delikate smaken og blir brent i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...