Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva spiser man når man jobber natt? Og hvordan (hvor ofte osv)?

Man kan finne side opp og side ned med forslag på meny og tider for "vanlige" folk. Jeg jobber som fast nattevakt, og ønsker ikke gå mer opp i vekt, heller ned!!Noen som har et bra "opplegg" el noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det er viktig å spise måltider til omtrent faste tider uten for lange mellomrom så man holder forbrenningen noenlunde oppe, men ikke småspise gjennom natten (selvom det er veldig lett å gjøre, man blir fysen utpå natta). Jeg la ikke på meg av å jobbe natt regelmessig over en periode, heldigvis. Man må jo spise for å orke å holde seg våken og i stand til å jobbe.

Sånn så mine nattevaktsdager ut:

Stod opp i 15-16-tiden, spiste "frokost" (F.eks 2 brødskiver)

Så spiste jeg igjen i 20-tiden, vanlig middag sammen med samboeren min.

Kom på jobb i 22-tiden, drakk kaffe (+ en frukt)

Første nattemåltid rundt 01 (F.eks 2 brødskiver+ en frukt)

Andre nattemåltid rundt 05-05:30- tiden ( F.eks 1 brødskive eller et knekkebrød)

Hjemme igjen i 08:30 tiden, et lite måltid før jeg la meg fordi jeg hater å legge meg på tom mage (youghurt for eksempel).

Skrevet

Du spiser som alle andre gjør, bare bytter ut tidene..?

Gjest Kristin_
Skrevet

Tips; Kutt ned på karbohydrater i timene før du skal legge deg. Å ta en youghurt før du skal sove vil skyte opp blodsukkeret rett før du legger deg, og det er ikke optimalt, i hvertfall ikke fra et vektmessig synspunkt. En av grunnene til at nattevaktene legger på seg er jo fordi det spises en del mer crap, akkurat hvorfor vet jeg ikke. Så lenge du spiser fornuftig, ikke røyker/snuser eller drikker veldig mye kaffe og ikke pøser på med sukker, er det ingenting som skal tilsi at du skal legge på deg. Pass på å få nok søvn, søvnmangel er visst en kjent "trigger" til overvekt.

Skrevet