Mettem Skrevet 10. februar 2007 #1 Skrevet 10. februar 2007 Er det sånn at man begynner sammen med 3. års allmenn studenter, eller er det en egen "linje" for de som f.eks har gått 2 år medier og kommunikasjon, 2 år salg og service osv? Håper dere skjønner hva jeg mener... Og hvilke fag er det? Kan man ta realfag? Er det BARE allmennfag?
Ueland Skrevet 10. februar 2007 #2 Skrevet 10. februar 2007 De som ikke har fagbrev har et fullt påbyggsår med allmennfag og valgfag. De som har fagbrev o.l har "bare" ~20 timer i uken, og da er det bare allmennfag, hvorav halvparten er norsk.
Gjest joje Skrevet 10. februar 2007 #3 Skrevet 10. februar 2007 De som går yrkesfag på vgs, kan etter fullført VK1 (etter den gamle reformen?) velge om de vil fortsette med å ta fagbrev eller ta allmennfaglig påbygning. Velger man påbygning vil man begynne i en klasse sammen med andre som har gått yrkesfaglig. Du har 35 timer i uken. 10t norsk, 2 eller 3 t matematikk (1Y), 4t historie, 2t gym, 2 eller 3 t naturfag og 4t engelsk. De resterende timene går til valgfag som f.eks kan være reiseliv, engelsk, kjemi osv. Det er også noen skoler som har påbygningslinjer med realfag. Da tar man 1,2 og 3MX (10t) og 2FY (5t) i løpet av et år. Dette er i steden for valgfag.
Mettem Skrevet 11. februar 2007 Forfatter #4 Skrevet 11. februar 2007 Så jeg fortsetter på den skolen jeg har gått 2 yrkesfaglige år på?
Saeria Skrevet 11. februar 2007 #5 Skrevet 11. februar 2007 Ikke alle gjør det. I Haugesund, hvor jeg gikk allmenn, var det en egen påbyggingsklasse for de som hadde gått på yrkesskolen. Yrkesskolen lå rett over veien. Men det kan nok hende at en del skoler som tilbyr yrkesfag også tilbyr påbygging. Det må en nesten høre med sin skole om.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå