Gå til innhold

Foreningsmat


lulle

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Pai og en god salat er supert.

Salat med skalldyr (forutsatt at ingen er allergiske).

Hva med lasagne?

En god salat har du her:

Riv et hode issalat og en pakke ruccola og dander det på et stort fat. Legg utover cherrytomater delt i to, og en rødløk i tynne ringer. Stek masse skivet champignon og baconterninger og ha det over sammen med en fetaost i terninger og hvitløkskrutonger (disse kan du lage selv av loffterninger som du steker i smør og hvitløk, eller kjøpe ferdige). Lag en dressing av balsamico, olivenolje og oregano og stenk salaten med denne. Salaten er best når den serveres mens soppen og baconet fremdeles er lune.

Bruschetta:

Rist store, gode skiver av landbrød og gni dem inn med en overskåret hvitløksbåt. Lag en røre av klasetomater i terninger, hakket sjalott- eller rødløk, hakket ruccola og evt. avocado. Bland i en god olivenolje og evt. friske urter. Røren helles over brødskivene. Dette er basis for ulike varianter av pålegg, f.eks. brie og spekeskinke, brie og chorizo eller pepperoni, spekeskinke og parmesan.... mulighetene er mange. Du kan lage klar brødet, røren og pålegget på forhånd, og legge på tomatrøren og pålegget når gjestene kommer. Står det for lenge før det blir spist, blir det bløtt. Beregn 2 skiver pr. person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pai er helt supert når du skal lage noe enkelt til mange. Kan serveres varm eller kald og krever mye oppvask og ubegrenset plass ved et bord. Quiche liker vel de fleste og det er ganske enkelt å lage. Server litt brød og salat ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terteskjell fylt med hvit saus med fløtepudding(fisk), masse grønnsaker og reker og asparges på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terteskjell fylt med hvit saus med fløtepudding(fisk), masse grønnsaker og reker og asparges på toppen.

:Nikke:

Dette brukte mormoren min å servere til venninner og ved sånne foreningsgreier. Trodde det var en utdøende rett, men kanskje ikke? Det er jo bare såå godt med fiskeboller i hvit saus og grønnsaker(ikke kødd altså!), skjellene har jeg ikke smakt da. Og så delikat! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg vet da om de som lager den retten fremdeles.

Jeg bruker å lage en god hvit saus. Oppi den har jeg enten fløtepudding som jeg kutter i små terninger eller små suppefiskeboller. Jeg bruker forskjellige grønnsaker, men gulrot, erter og blomkål må være med. Skal man gjøre det lettvint kan man bruke en pose fra frysedisken. Terteskjellene varmes og serveres med stuingen oppi. Pynt med reker og asparges, evt blåskjell. Det er veldig godt, men ganske mektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...