Gå til innhold

Blodtrykket...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det forskjell i blodtrykket når man sitter og når man står oppreist? Eller skal det ligge jevnt? Sikkert dumt spørsmål, men jeg tenkte siden pulsen går opp så fort man reiser seg som regel, så kanskje blodtrykket gjør det også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Blodtrykket sier jo noe om hvor mye blod som går inn og ut av hjertet. Om man har 120/90 sier 120 (systoliske trykket) noe om hvor mye som går ut av hjertet/når hjertet trekker seg sammen, og 90 (diastoliske trykket) noe om hvor mye som kommer tilbake/mellom sammentrekningene (når hjertet hviler) . Om jeg ikke tenker feil nå.

Vanligvis har man lavere blodtrykk når man hviler, og høyere når man er i aktivitet.

Men helt sikker er jeg ikke. Noen som vet dette sikkert?

Her står det litt om blodtrykk.

Endret av Navnløs
Skrevet

Helt riktig det du forklarte over her :)

Når vi måler blodtrykk ber vi pasienten slappe av så godt som mulig, for å få mest mulig korrekt blodtrykk. Blodtrykket kan øke av forskjellige ting, bl.a. stress og fysisk aktivitet.

Skrevet

Eller, helt riktig var det vel ikke når jeg tenker meg om.

Det systoliske, det høyeste trykket, er trykket i hovedpulsåren (aorta) når hjertet trekker seg sammen. Det diastoliske, det laveste trykket, er det trykket som måles når hjertet er i hvilefasen mellom sammentrekningene. Disse trykkene forplanter seg utover i de stadig mindre arteriene og hjerteslagene kan føles som pulsen. (Fra www.blodtrykk.info)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...