Gå til innhold

Firenze, Pisa


Gjest gjesta

Anbefalte innlegg

Min far og stemor har visst tenkt å ta med meg og min samboer til Firenze/Pisa-området i mai. Har noen tips om hva vi bør se og gjøre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til at vi ikke trenger tips om å besøke det skjeve tårnet i Pisa da, det skjønner vi faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har vært i Pisa, men bare noen få timer. Rakk å få med meg tårnet, som er mye mindre enn forventet og en liten shoppingtur i en trivelig gågate.

Faktisk er Pisa en flott, liten by sammenlignet med de andre stedene jeg har besøkt i Italia. De fleste byene jeg har vært i har vært preget av et tykt lag søppel og ganske arrogante innbyggere. Men i Pisa var det faktisk helt annerledes.

Nå var det kanskje ikke disse tingene du ville vite :sjenert: Jeg bodde ikke på hotell, var bare innom en liten restaurant og spiste litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i Firenze, det ligger en del tips tidligere i dette forumet. Men noen forslag kan du jo få:

Selve byen Firenze er full av kunst og gallerier. Et must er Michelangelos David, som står i Accademia. Uffizi har en fantastisk samling med malerier. Kjøp billetter på forhånd hvis dere har tenkt dere på museer, køene er endeløse!

Kuppelen i domen er flott, det er masse trapper opp, men absolutt verdt det. Fantastisk utsikt! Ellers er det trange middelaldergater og spesiell stemning i byen. Det er koselig bare å rusle rundt og oppleve atmosfæren. Når det gjelder shopping, er Firenze kjent for skinn og smykker. Gullsmedbutikkene ligger tett i tett over Ponte Vecchio, særlig billig er det ikke. Det er dessuten bra shoppingmuligheter fra Ponte Vecchio og opp mot domkirken og i strøket rundt.

Hvis dere skal leie bil, bør dere reise ut til Fiesole, eller til Chianti for å oppleve det toscanske landskapet. Det er nydelig.

Har ingen tips for Pisa, der har jeg desverre ikke vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det kanskje ikke disse tingene du ville vite :sjenert: 

Glad for alle tips jeg! Det høres i hvert fall fint ut der.

Jeg har vært i Firenze, det ligger en del tips tidligere i dette forumet. Men noen forslag kan du jo få:

Selve byen Firenze er full av kunst og gallerier. Et must er Michelangelos David, som står i Accademia. Uffizi har en fantastisk samling med malerier. Kjøp billetter på forhånd hvis dere har  tenkt dere på museer, køene er endeløse!

Hvis dere skal leie bil, bør dere reise ut til Fiesole, eller til Chianti for å oppleve det toscanske landskapet. Det er nydelig.

Hvordan/hvor kjøper man billetter på forhånd? Og det trengs ikke billetter til Domen eller?

Vi skal helt sikkert kjøre litt rundt ja, skal huske på Fiesole og Chianti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte det via Firenze.net (tror det var der, i hvert fall over internett.) Måtte forhåndsbetale, og det var dyrere, men vi fikk et bestemt tidspunkt og møtte opp litt før for å plukke opp billettene. Og på det fastsatte tidspunktet slapp vi inn. De slipper inn turistene i puljer, tror det er hver halvtime, det er veldig greit.

Jeg kjøpte ikke billetter på forånd til Domen, så der ble det litt køståing, men ikke så ille. Man må betale for å komme inn, og de slipper inn puljevis der også. Dette kommer selvsagt an på når på året man reiser. I mai var det greit, men da vi var der midt på sommeren var køene mye lengre.

Og husk at museene er stengt på mandager, så da virket det på meg som om det var roligere i resten av byen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i Firenze i fjor, og jeg sier bare: STENDALISME! Det er overveldende bare å rusle rundt i gatene, man er omgitt av flotte kirker, fantastisk arkitektur, kunst og museer. Jeg ble helt immun etterhvert. "Her er ENDA en kirke med fantastiske fresker, nydelige statuer og sinssyk arkitektur, ja. Jaja. Lunsj snart?"

Men Firenze er flott, altså - jeg prøver ikke å avskrekke deg! :)

Apropos forhåndsbestilling av billetter til museer: Hvis du har tenkt deg til Uffizi-galleriet (og det regner jeg nesten med at du har), så går det an å kjøpe billetter på forhånd fra en sidedør til hovedinngangen. Det gjorde vi da vi innså at vi hadde måttet stå i kø halve dagen for å komme inn på vanlig måte. Du må være tidlig ute for å få disse billettene, men de vil da gjelde for neste morgen, og da blir man sluppet inn gjennom en spesialinngang, i puljer. Smart!

Vi var også i Fiesole, men var ikke så imponerte. Hvis du skal dit, anbefaler jeg å gå opp den lange bakken til klosteret, og gå tilbake gjennom parken bak klosteret. Da vi gjorde det, åpenbarte det seg plutselig en liten vogn hvor det sto en (grinete) mann og solgte øl og sandwicher og spilte jazz for full guffe. Veldig bizarr opplevelse, men midt i blinken for oss som hadde gått opp hele den fæle bakken i solsteiken og kunne drept for noe å drikke. Vi trodde nesten det var en luftspeiling!

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal kjøre, stopp innom Lucca på veien mellom Pisa og Firenze. Parker på utsiden av middelalderbyen. Veldig fin gamleby. Mindre stress enn Firenze i hvertfall.

Ta også en tur innom San Gimigniano hvis dere kan.

Husk at hvis dere skal inn i kirker, så må dere være anstendig kledd. Skuldre må være dekket. Tror man kan bruke shorts hvis de rekker til knærne, men lårkort blir litt for drøy. (Hvis det er varmt, ta med en liten bluse og et omslagsskjørt til å ta på når dere skal inn. Det er ofte litt kjølig i kirkene, så det er jo greit å dekke seg til litt. :) )

Når det gjelder Pisa, så er faktisk Døpefonten og katedralen som ligger ved det skjeve tårnet også verdt et besøk. Det er også veldig bra shoppingmuligheter i gågatene i Pisa. Det er bl.a. en med Armani, Sisley og Prada-butikker på andre siden av byen enn tårnet. Kan være skummelt å gå inn i dem, vi kom ut med ca 8000 kr mindre på kredittkort etter besøk i disse tre butikkene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsikke

Jeg var i Firenze i juli i fjor og vil anbefale Uffizi (fikk selv erfare at det var dumt å ikke forhåndsbestille - vi var der når de åpna, og stod over 2 timer i kø), Duomoen, Santa Croce, og Ponte Vecchio.

Vil ikke tro at det er så lange køer i mai som i juli da. :)

I tillegg så vil jeg nevne Piazza Michelangelo, som er et utkikkspunkt over byen. Vi gikk dit på kvelden, brukte vel en halvtimes tid på å gå dit fra området ved Uffizi. Det var et fantastisk syn å se solnedgangen over Firenze.

Boboli hagen som ligger bak Palazzo Pitti er også verdt et besøk, vi tok med oss mat og satt oss på en benk ved fontenene og spiste lunch. Hvis du går helt øverst i hagen så er det også veldig fin utsikt over byen.

Hvis dere skal reise litt rundt i Toscana området så vil jeg spesielt anbefale Cortona - nydelig landsby som jeg ble såå forelska i. :) Det er ca. halvannen time med tog dit fra Firenze + at du må ta buss/taxi i 15 min. fra Camucia (som er der togstasjonen ligger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...