Litt Lost Skrevet 8. februar 2007 #1 Skrevet 8. februar 2007 Vurderer å skifte beite i arbeidsmarkedet. Kunne tenke meg å jobbe i bank av en eller annen grunn, liker penger, jobbe med tall. Men hva kreves egentlig av kompetanse og erfaring? Kan man få jobb i bank uten den nødvendige kompetansen og erfaringen? Hvordan er lønnen i bankene i dag?
Gjest *Tara* Skrevet 8. februar 2007 #2 Skrevet 8. februar 2007 Nå for tiden må du ha ganske god utdannelse for å få jobb i bank, økonomi på høyskolenivå er nok et minstekrav. I tillegg må du ofte være villig til å ta endel videre utdanning mens du jobber i banken. Lønningene i banken er greie, ikke all verden, men du har endel andre goder. Bl.a. billige lån, billig valuta, gebyrfritt, osv.. Så summa, summarum, er det en veldig bra jobb ...
Gjest Frk Åberg Skrevet 8. februar 2007 #3 Skrevet 8. februar 2007 Ut fra de forvirra damene som ekspederte meg i banken her om dagen, så kan jeg ikke tro at det kreves så mye Beklager. Men lurer på om det kommer litt an på hva du skal gjøre i banken? Å vurdere lånetakere sammenlignet med å opprette kontoer og slikt. Vet om noen som har hatt sommerjobb i bank, og og jeg har fått inntrykk av at de har gjort den samme jobben som de som har vært på ferie (de har stått i informasjonen bl.a.), og at de kunne klart denne jobben hele året. Men vet ikke om dette stemmer. Når jeg tenker meg om, er det en i familien som jobber i bank, og nekter å tro at hun tok noe særlig utdanning først.
Fibi Skrevet 8. februar 2007 #4 Skrevet 8. februar 2007 Jeg har jobbet i bank, jobbet med bilfinans for en ganske stor bank. Noen hadde høyere utdanning, andre ikke. Kommer helt anpå hva slags stilling du søker. Feks har de fleste banker egne kundeservice avdelinger, og her kan man fint få jobb uten økonomisk utdannelse. Tror lønnen ligger på rundt 260000 - 320000.
Gjest sitrus Skrevet 8. februar 2007 #5 Skrevet 8. februar 2007 Kommer nok veldig an på hvilke arbeidsoppgaver du kan tenke deg. Jeg kjenner flere som jobber i bank; han enn, som har jobbet der et par år nå, har ikke noe relevant utdanning, men har familie som jobber i samme lokale filial. Han behandler garantert ikke lånesøknader, men sitter i skranken og ordner med transaksjoner o.l, og hjelper til med skjemaer og slikt. Dessuten har jo bankene også administrasjonsavdelinger hvor det jobber sekretærer og diverse kontorpersonale, svigerforeldrene mine jobber i en slik avdeling, og ingen av dem har særlig utdanning (men det var nok annerledes da de fikk jobb for 20-30 år siden). Men jeg vet også om de som har lang økonomiutdanning som IKKE får jobb i bank... Men da er de kanskje også mer "kresne" på stilling og oppgaver, ikke vet jeg.
Shanka Skrevet 8. februar 2007 #6 Skrevet 8. februar 2007 Jeg fikk jobb i bank da jeg var 19 år, og er nå 20, så er ikke så lenge siden.. Jeg gjør akkurat det samme som hun som er 35 og jobber fast, bare jeg jeg har måttet gå på 2-dagerskurs og fått en ukes starthjelp før jeg kunne jobben skikkelig, dvs opprette konoter, endre avtaler, drive med valuta, og inn/ut betalinger, sjekker osv... Kan man det, så kan man det, lett å lære, men må ha hodet klart! Men jeg vil jo si jeg var heldig som fikk den jobben da, er ikke mange som bare får en sånn jobb i fanget,....
kvinne_ Skrevet 8. februar 2007 #7 Skrevet 8. februar 2007 Jeg fikk jobb i bank da jeg var 19 år, og er nå 20, så er ikke så lenge siden.. Jeg gjør akkurat det samme som hun som er 35 og jobber fast, bare jeg jeg har måttet gå på 2-dagerskurs og fått en ukes starthjelp før jeg kunne jobben skikkelig, dvs opprette konoter, endre avtaler, drive med valuta, og inn/ut betalinger, sjekker osv... Kan man det, så kan man det, lett å lære, men må ha hodet klart! Men jeg vil jo si jeg var heldig som fikk den jobben da, er ikke mange som bare får en sånn jobb i fanget,.... ← Hvor mye tjener du i timen i skranken i bank?
Gjest Anneli Skrevet 9. februar 2007 #8 Skrevet 9. februar 2007 I banken jeg jobber tjener vel folk i kassen rund 280.000. Det finnes folk i slike stillinger som ikke har høyere utdannelse. På kundesenteret er det også folk i vikariater som ikke har høyere utdannelse, men for å få fast jobb må man ha det. Tjener vel stortsett det samme som i kassen, men har jo enkelte godtgjørelser + muligheter for kveldsskift med kveldstillegg.
Musemor Skrevet 11. februar 2007 #10 Skrevet 11. februar 2007 Jeg jobber i bank, og har kun videregående.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå