FlorenceNig Skrevet 14. februar 2007 #21 Skrevet 14. februar 2007 Ingen jeg kjenner, eller kjenner til, hverken barn eller voksne, er døde eller alvorlig skadet som følge av manglende hjelmbruk på skøytebanen, under aking eller snowboarding i småbakker eller på rollerblades/skateboard. ← Det er jo flott at du ikke kjenner noen som er alvorlig skadet/døde, men desverre er det mange andre som blir berørt av dette hvert år. 1500 barn blir hvert år behandlet for hodeskader på norske sykehus etter ulykker på sykkel. Heldigvis er ikke alt dette alvorlige skader, men selv små skader kan føre til ulike plager i mange mange år. Selv kjenner jeg en familie som sitter igjen etter å ha mistet sitt barn i en sykkelulykke. Min svigerinnes lillebror døde 12 år gammel etter å ha syklet utenfor huset, i meget rolig fart, UTEN hjelm. Han kjørte inn i en kantstein, og traff steinen med tinningen. Døde momentant. Jeg sier ikke at denne gutten helt sikkert ville overlevd med hjelm, men når man vet at risikoen for alvorlige skader blir redusert med 60-70 % ved bruk av hjelm, synes jeg det er uansvarlig av foreldre å sende barna ut på sykkel uten.
Gjest Bodillen Skrevet 14. februar 2007 #22 Skrevet 14. februar 2007 Det er jo flott at du ikke kjenner noen som er alvorlig skadet/døde, men desverre er det mange andre som blir berørt av dette hvert år. 1500 barn blir hvert år behandlet for hodeskader på norske sykehus etter ulykker på sykkel. Heldigvis er ikke alt dette alvorlige skader, men selv små skader kan føre til ulike plager i mange mange år. Selv kjenner jeg en familie som sitter igjen etter å ha mistet sitt barn i en sykkelulykke. Min svigerinnes lillebror døde 12 år gammel etter å ha syklet utenfor huset, i meget rolig fart, UTEN hjelm. Han kjørte inn i en kantstein, og traff steinen med tinningen. Døde momentant. Jeg sier ikke at denne gutten helt sikkert ville overlevd med hjelm, men når man vet at risikoen for alvorlige skader blir redusert med 60-70 % ved bruk av hjelm, synes jeg det er uansvarlig av foreldre å sende barna ut på sykkel uten. ← Og hvis du hadde lest alle mine innlegg, så hadde du sett dette: Neida, jeg er ikke helt anti-hjelm, barna mine bruker hjelm når de sykler, men det gjør jeg også. Farten kan bli relativt stor, og man må ta med i betraktningen at man beveger seg blant andre traffikanter. Derfor synes jeg sykkelhjelm er spesielt viktig. Synes også det er viktig med hjelm i alpinbakken, av samme grunn.
FlorenceNig Skrevet 14. februar 2007 #23 Skrevet 14. februar 2007 ok, da hadde jeg ikke lest godt nok, beklager.
Mrs Skrevet 15. februar 2007 #24 Skrevet 15. februar 2007 På skolen til ungene er det påbudt med hjelm når det er sykkelturer, men ikke på skøytebanen. Har tatt det opp med rektor, for jeg liker det ikke! Det har ikke hjulpet, for de kan jo ikke tvinge noen til å ha på hjelm på isen fikk jeg til svar... Den eneste fornugtige er læreren til minstemann i tredje, som jeg også har snakket med. Når ungene skal på isen får de beskjed om å ta med hjelm også, og det er jeg glad for, for da er det likt for alle. Har en datter i 6. klasse, som gråt seg fortvilet over at jeg skulle sende med henne hjelm, og det endte med at hun slapp.....hadde vondt i magen helt til hun var hjemme igjen. Da jeg selv gikk på skolen måtte vi ha hjelm, og hjelmene holdt skolen. Å si at man selv ikke brukte hjelm og at man klarte seg for det, mener jeg er like dumt som å si at oldefar røyka og levde til han var nitti. Husker veldig godt en hendelse fra min egen barndom, da en eldre gutt døde etter en ulykke på isen. Man kan selfølgelig ikke beskytte seg mot alt her i verden, men er det så galt med hjelm? Vi bruker bilbelte i bilen, flytevest på vannet, hjelm i alpinbakken, solbriller i sola...
Annie Skrevet 15. februar 2007 #25 Skrevet 15. februar 2007 Elevrådet på skolen til ungene har bestemt at ingen får gå på isen uten hjelm. Helt greit for meg. Er enig i at hjelmhysteriet har tatt av, men så lenge ungene vil ha det sånn, så skal ikke jeg være den som boikotter.
Leanne Skrevet 17. februar 2007 #26 Skrevet 17. februar 2007 jeg synes både barn og voksne bør ha på seg hjelm når de sykler, går på skøyter osv..
shi Skrevet 17. februar 2007 #27 Skrevet 17. februar 2007 Leste en artikkel et eller annet sted at å bruke hjelm eller ikke egentlig gikk opp i opp, fordi man tar større sjanser med hjelm enn uten... Type: "jeg har jo hjelm så da går det sikkert greit å ta det mega hoppet ned alle trappene med sykkel/skøyter etc" mens uten hjelm ville de aller fleste ha tenkt at et slikt hopp går aldri bra... Jeg er helt klart for bruk av hjelm, man må bare huske på å lære ungene (og seg selv) at man ikke tåler alt selv om man har hjelm...
Gjest *Tara* Skrevet 17. februar 2007 #28 Skrevet 17. februar 2007 På skolene hvor mine barn har gått har de kun forlangt hjelm ved sykkelturer og i alpinbakken.
Gjest Bodillen Skrevet 17. februar 2007 #29 Skrevet 17. februar 2007 (endret) Leste en artikkel et eller annet sted at å bruke hjelm eller ikke egentlig gikk opp i opp, fordi man tar større sjanser med hjelm enn uten... Type: "jeg har jo hjelm så da går det sikkert greit å ta det mega hoppet ned alle trappene med sykkel/skøyter etc" mens uten hjelm ville de aller fleste ha tenkt at et slikt hopp går aldri bra... Jeg er helt klart for bruk av hjelm, man må bare huske på å lære ungene (og seg selv) at man ikke tåler alt selv om man har hjelm... ← Og det er en noe man har altfor mye av i dag; falsk trygghet. Da jeg var liten visste vi at det var jævlig vondt å slå hodet... Endret 17. februar 2007 av Bodillen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå