Gå til innhold

Alternativ naturlig prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det viktigste er at man gjør det samme hver gang. Jeg har derfor holdt mg til "mens før jeg legger meg eller ei".

Men ettersom jeg stort sett alltid får mens før middag likevl, så er det ikke noe stort problem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar. Jeg spotter ganske mye før mensen bryter løs, så jeg vet ikke helt om det er noen vits i å sjekke innvendig. Jeg har spottet litt i to dager alt, og i dag begynner murringene å gjøre seg merkbare. Vi får se hva som skjer.

Beklager at jeg har så mange spørsmål. Det er sannsynligvis ikke så viktig, siden jeg som regel bare bruke smertestillende første og eventuelt andre mensdag, men likevel. Har bruk av smertestillende stor innflytelse på temperaturen?

Jeg har veldig sterke menssmerter, og for å fungere bruker jeg derfor endel smertestillende en dag, kanskje to, men jeg har sjelden hodepine og slikt, så det er veldig sjelden jeg bruker noe ellers, men det kan jo skje.

Skrevet
Takk for svar. Jeg spotter ganske mye før mensen bryter løs, så jeg vet ikke helt om det er noen vits i å sjekke innvendig. Jeg har spottet litt i to dager alt, og i dag begynner murringene å gjøre seg merkbare. Vi får se hva som skjer.

Beklager at jeg har så mange spørsmål. Det er sannsynligvis ikke så viktig, siden jeg som regel bare bruke smertestillende første og eventuelt andre mensdag, men likevel. Har bruk av smertestillende stor innflytelse på temperaturen?

Jeg har veldig sterke menssmerter, og for å fungere bruker jeg derfor endel smertestillende en dag, kanskje to, men jeg har sjelden hodepine og slikt, så det er veldig sjelden jeg bruker noe ellers, men det kan jo skje.

Hos meg mener jeg at midler som virker febernedsettende påvirker litt, men jeg husker ikke. Jeg hopper som regel over de 2-3 tempene helt i starten på syklusen uansett (pga store søvnproblemer osv), så det har aldri vært noe reelt problem.

Og bare spør og grav, det er bare artig å se hvordan det går med folk utover :)

Skrevet

Uaikker på om smertestillende (som typsik er febernedsettende) virekr på tempen eller ei, men det har ikek noe å si, det er relativt "valgfritt" å tempe under mensen likevel (de som måler vaginalt gjør det av naturlige årsaker ikke...) og tempen er gjerne litt opp og ned disse dagene likevel ("litt" hormonendringer i deg i disse tider...)

Merk deg (skrive ned er lurt, om du bruker notatbok eller charter i dataptogram) de dagene du tar smertestillende, så kan du jo se etter et mønster for DEG.

Dersom du har steke mens-smerter, så håper jeg du er obs på at det finnes mer effektive ting enn de typiske paracet og ibux (reseptfritt får du naproxen)

Skrevet

Jeg leste akkurat en artikkel om dette her på KG. Selvfølgelig ikke så positivt vinklet, men her er den. Her er den opprinnelige artikkelen på norsk fra forskning. no. Jeg klarte ikke å finne noe av de som står bak forskingen, men her er en artikkel på engelsk om de samme forskningsresultatene, litt annerledes vinklet.

Skulle gjerne ha lest selve forskningen eller en artikkel av de som står bak forskingen. :(

Skrevet

de sier jo rett ut:

- Én ting er å få til å beregne periodene. En annen ting er å holde seg i skinnet, sier hun.

Hvorfor ikke si

- En ting er å bruke kondom, en annen ting er å huske å tre den på.

Eller

- En ting er å bruke p-piller, en annen ting er å passe på at du ikke tar antibiotika, har løs mage, og at du faktisk tar alle pillene.

Og:

“Både Moen og Nesheim mener at å bruke sikre perioder for å unngå å bli gravid i stor grad fører til at det blir tatt sjanser, sjanser som noen ganger ender i en graviditet.”

Da blir det jo ikke brukt!

Ja, det krever mer kunnskap, men det er et av få prevensjonsmidler som det i hovedsak er snakk om brukerfeil, og lite metodefeil, iverfall hos kvinner med stabile sykluser.

Jeg kommer til å fortsette meg det, ganske enkelt pga at jeg hadde blitt overnervøs av å måtte stole blindt på at pillen ble tatt ordentlig opp, uten å ane hva som skjedde i kroppen min.

Skrevet

Ja, artikkelen var veldig negativt rettet, akurat slik den norske legestanden er. De ler av deg om du benytter FAM som prevensjon.

Vel og merke, nå bruker jeg kondom det meste av tida, pga så uregelmessige sykluser, så vi er redusert til kort "sikker tid", men det er ca to uker da, hver syklus. Men ja, det handler om å holde seg i skinnet. På samme måte som å BRUKE kondom (og ikke sprekke den...), TA piller (og bruke noe annet i et par uker om du har omgangssyke etc) og denslags. Det er brukerfeil, ikke metodefeil. Og brukerfeil, det er en jo SELV som styrer, så vil man, så kan man...

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen! Nå er vi igang. Samboeren min har blitt litt mer interessert. I helga var det han som plutselig så på klokka og sa: Mål tempen! Klokka er halv sju! :ler: Jeg er forbauset over hvor stabil temperaturen er. Så langt har det bare vært den første dagen som var mye høyere, muligens en kombinasjon av lite søvn (menssmerter) og mensbegynnelse. Den kvelden vi tok oss et glass vin ga ikke noe utslag.

Jeg har lest litt på pernille.info, men for å føle meg sikrere, spør jeg dere.

Eggløsningen ser man ikke på temperaturen før den er overstått, riktig? På et diagram så det ut som om at risikoen for å bli gravid inntraff fem dager før temperaturstigning og utgikk dag 2 etter temperaturstigning. Hvilke dager bruker dere å se på som sikre?

Sekret har jeg forsøkt å følge med på, men der føler jeg meg fortsatt ganske så usikker. Jeg må nok øve noen måneder før jeg venner meg til å gjenkjenne det riktig.

Som sagt så kjører vi "same procedure as before" en stund framover, men jeg gleder meg til å få litt mer oversikt. :)

Skrevet

Det stemmer som du har forstått, fruktbar periode begynner 5 dager før EL, og EL ser du ikke før det er over.

Vi bruker dagene som "sikre" inntil ca 6-7 dager før tidligste EL har vært (ustabile sykluser, så somregel kommer den dog mye senere) og deretter som sikre fra EL er bekreftet (tre høye temp. etter EL)

Pga mine sykluser har vi derfor laaaaaaaange usikre perioder. Har man stabil syklus blir dette "usikre" redusert til ca 8-10 dager (fra 5-6 dager før til 3 dager etter)

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen :)

Du har forstått det helt rett med at EL ikke viser på temperaturen før den er over. Unntaket er at enkelte har et tempfall dagen før, men det er uansett for sent til å gjøre noen nytte som prevensjon, og er heller ikke særlig stabilt.

Hvilket system vi bruker varierer alt etter hvor stor krise det er å bli gravid. Pga jobb og andre årsaker er det enkelte perioder hvor det er mindre ille om det skulle skje noe, og da slurver vi ørlite mer.

Men tørre tall blir følgende:

Jeg har i perioder hatt sykluser på 25-40 dager (forholdsvis stabil nå for tiden på rundt 28-30), tidligste eggløsning på dag 13 eller 14, og dette er standardoppskriften vår:

- Første 7 dagene tenker vi lite på noe som helst.

- Dag 8-10 ser an sekret

- Dag 10-15 bom stopp med samleie om det er krise å bli gravid, kondom eller hopp av i svingen om det er “greit”.

- Venter til eggløsning er bekreftet med 3 dagers temperaturstigning, eller om søvnen har vært helt ødelagt: Positive tester og at jeg tørker ut. Av erfaring vet jeg at det er tegn som er svært pålitelige hos meg. Hender allikevel at om det kun er tester og sekret vi baserer oss på så blir det hopp av i svingen allikevel, mest pga at samboeren ikke har noe problem med det og føler seg tryggere med det som tilleggsprevensjon.

Så alt i alt har vi ca 8-9 dager som vi er litt ekstra obs.

Gjest Gjest
Skrevet

Nå begynner det å bli spennende. Jeg tror jeg så eggløsningsslim i dag, men testen var negativ. Kanskje jeg bør ta en til i morgen, for å se om jeg finner noe mønster? Temperaturen var har vært ganske stabil, den falt litt etter første mensdag, og så har den variert litt mellom 36.6 og 36,5, men mest 36,6. Hvor mye varierer temperaturen deres?

Takk for at dere er så hjelpsomme, det er veldig betryggende å ha noen man kan spørre! :blomst:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tok en test dagen etterpå også, og den var positiv. Dagen etterpå var temperaturen steget (det var i går), men nå er den lav igjen. (36,79 i går, og 36,57 i dag). Skal ikke temperaturen egentlig stige videre eller holde seg høy? :klø:

Gjest Gjest
Skrevet

I dag var tempen høy igjen, 36,81, så det må nok ha vært et eller annet som gjorde at den ble annerledes i går, selv om jeg ikke aner hva.

Skrevet

slikt skjer, ikke alltid det kan forklares, men noen ganger kan det det (våknet tidelig, tett i nesen (=pustet gjennom munnen), iskaldt termometer (jeg sov med termometeret under puta i vinter, rett og slett fordi spissen ble så kald at DEN kjølte ned munnen min... jeg ble ikke kald av rommet, men termometeret ble det)

Og noen ganger er det bare tilfeldig. Derfor er det MØNSTERET som betyr noe, ikke en enkelttemp.

Gjest Gjest
Skrevet

Hei igjen, kjekt å se du får taket på det :)

Så over chartene mine nå. Og det jeg kan si av mine er følgende:

Jeg ligger normalt på litt i underkant av 36 før EL, og rundt 36.5-36.7 etter. Kan ha målninger på ca 35.6 til 36.9 uten at det er noe merkelig.

Nå har jeg som tidligere nevnt store søvnproblemer i perioder, men jeg har ofte hatt en høy, etterfulgt av 2-3 halvhøye. Stabiliserer seg så på rundt høyere enn før EL, men ikke så høy som første målning etter EL før det så går opp et par dager. Faller så litt før mens. Men husk at jeg er ikke noen god mal pga at jeg sover dårlig rundt EL, og har svært få komplette charter. Prøver å få et 4-5 temper før EL, og gir meg som regel når jeg har fått bekreftet EL. Normalt så har jeg kanskje en 12-15 temper i løpet av en 30 dagers syklus. Funker gjør det likevel, selv om det periodevis kan gå med en del EL tester, og det tar litt tid før jeg får bekreftet EL tilstrekkelig til at jeg føler meg trygg. Men 2-3 ekstra “oransje” dager på det verste er egentlig til å leve med :)

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for hjelpen igjen. Kanskje jeg rett og slett hadde sovet med munnen åpen (har litt tett nese pga allergi), og munnen var for nedkjølt? I dag var temperaturen høy igjen, og jeg testet jo også positivt på EL-testen for noen dager siden. det er sikkert ikke nødvendig å tempe så ofte når man er så rutinerte som dere er, men for meg er det ganske spennende å se hvordan kurven utvikler seg. Siden jeg er så trøtt om morgenen, hadde jeg trodd at det skulle bli vanskeligere å tempe, men så lenge termometeret ligger på samme plass på nattbordet hver dag, går det veldig bra! :ler:

Tusen takk igjen!

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei, hei :)

Supert å lese om spørsmål, erfaringer, og tips ifm med bruk av LC og Pearly!

Etter å ha slitt med å finne prevensjon jeg er fornøyd med, har jeg endelig tenkt å prøve meg på naturlig prev. Ble igår eier av en Pearly, og ser frem til å bruke den :Nikke:

Har to barn, og ikke noe ønske om et til, men er vel i katagorien vil-ikke-bli-gravid-men-ingen-krise-om-det-skjer..

Litt artig å bli kjent med syklusen min også syns jeg. Aldri vært det, kanskje nettopp fordi jeg har en ganske så stabil syklus.

Mulig jeg kommer innom igjen med spørsmålene som sikkert dukker opp etterhvert :klø: ...og for å slå opp,og evt se hvordan det går meddere som også er ganske nye på dette.

:vinke:

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Det var jeg som startet tråden. Det er spennende å bli kjent med kroppen sin slik. Selv har vi ikke helt stolt på metoden som prevensjon ennå, men så er jeg jo bare inne i syklus nummer to, og jeg trenger nok litt mer tid på å finne ut hvordan kroppen virker. Uansett er kjæresten min mye bortreist for tiden, så vi har ikke hatt noe særlig behov for prevensjon uansett. :( Det blir nok bedre fra neste måned.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg drar opp denne igjen.

De to første månedene jeg tempet, var alt veldig regelmessig, men denne måneden er temperaturen opp og ned hele tiden. Hva kan ha skjedd? jeg har lurt på om jeg har reagert så mye på litt varierende soveromstemperatur og ny dyne, men jeg forstår det fortsatt ikke. Har dere andre opplevd noe lignene? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...