Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2007 #41 Skrevet 15. februar 2007 Enda et spørsmål.... babyornot sender til hit jeg bor, så jeg tenkte jeg skulle bestille et termometer derfra. Er det noe annet som kan være en fordel å ha mens man lærer dette? Jeg ser jo de har EL-tester f.eks, kan det være en hjelp for å se om man tolker ting riktig, eller er det vanligvis så tydelig at det ikke er nødvendig? ← Jeg vil si det varierer mye etter hvilket søvnmønster du har. Jeg har som sagt et søvnmønster som er totalt håpløst i perioder, og da blir tempingen deretter (noe som også gjør at LC hadde vært et mareritt for meg). Så for meg er EL tester en grei måte å skille mellom EL sekret, og “andre ting” når jeg er i tvil.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #42 Skrevet 16. februar 2007 Søvmønsteret er ganske regelmessig. Legger meg for sent og står opp for tidlig (slik føles det i alle fall i dag) Dvs. Legger meg rundt midnatt og vekkerklokka ringer kl halv sju. I helgene sover vi litt lengre, er kanskje opp litt lengre og noen ganger mye lengre, men som sagt 5 av 7 dager regelmessig, med noen utskeielser i helgene. Må man virkelig bruke den over fem dager slik som det står, eller kan man bruke en test eller to for å se om mistanken (bygd på temping og andre symptomer blandet med magefølelse) er rett?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #43 Skrevet 16. februar 2007 Må man virkelig bruke den over fem dager slik som det står, eller kan man bruke en test eller to for å se om mistanken (bygd på temping og andre symptomer blandet med magefølelse) er rett? ← I starten går det glatt 5 pr syklus, men etter en stund så gikk jeg ned til en til tre nå og da i måneder søvnen gikk helt på viddene. Men slik du beskriver søvnmønsteret ditt så har du en STOR fordel i forhold til meg. Slik som nå har jeg ikke sovet "normalt" på ca 2 uker, og da er det omtrent umulig å få en ok tempchart å tyde når jeg ikke har et fast oppvåkningstidspunkt, eller fast lengde på søvnen. Våkner alt mellom 16 til 24, og sover alt fra 5 til 12 timer i slengen. Da går det fort en EL test eller to for å ha noe å forholde meg til De månedene søvnen mer jevn, så bruker jeg 0 tester og baserer det kun på temp og sekret. Beklager at dette ble et usammenhengende innlegg, men det er en god stund siden jeg våknet, og da er ikke formuleringsevnen helt på topp
Malama Skrevet 16. februar 2007 #44 Skrevet 16. februar 2007 Når tempen viser at EL har (eller du tror den har) kommet, så er det ved at den stiger. Og det skjer dagen ETTER eggløsningen. Da vil uansett en el-test være negativ. En EL-test er postiv 24-48 timer FØR eggløsningen den. Å bruke EL-tester over 5 dager er ikke mye (skulle jeg brukt dem måtte jeg nok brukt dem i 3-4 uker pr syklus jeg, så jeg lar være...) det er rett og slett nesten et minimum det... Når det gjelder søvnmønsteret ditt, så bør du ved temping måle til samme tid hver dag, men det er ikke verre enn at du temper halv sju i helga også, og sover videre. (i alle fall de helgene som kommer på slike tider at det er "viktig" å få tempet, dvs fra sånn ca en uke før du forventer EL og til tre dager etter EL (da først er det bekreftet at du hadde el) Det skal ikke være noe stort problem det.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #45 Skrevet 16. februar 2007 Å bruke EL-tester over 5 dager er ikke mye (skulle jeg brukt dem måtte jeg nok brukt dem i 3-4 uker pr syklus jeg, så jeg lar være...) det er rett og slett nesten et minimum det... ← Der har vi ulik oppfatning. Ved ustabile sykluser så er det klart det blir behov for flere tester (og jeg forstår godt at å teste i 3-4 uker pr syklus er nærmest håpløst), men ved en jevn syklus så er det ikke nødvendigvis behov for mer enn 1 til 2 tester som en ekstraskjekk. Og når det gjelder manglende temper: Jeg har ved flere anledninger mistet mange temper rundt EL, men det eneste som skjer da er at jeg vet ikke nøyaktig når jeg har hatt EL. Jeg vet fortsatt at den har vært (tempen forblir jo høy), men jeg vet ikke lengre på dagen når mensen kommer. Irriterende med tanke på å være forberedt på menssmertene, og det blir færre “grønne” dager, men prevensjonsmessig sett har det lite å si så lenge man passer på å anse seg som fertil frem til en har hatt 3 høye temper.
Malama Skrevet 16. februar 2007 #46 Skrevet 16. februar 2007 Jada, ved en STABIL syklus vil man ETTERHVERT kunne bruke bare et par tester kanskje, men innledningsvis vet man ikke når man har el, selvom syklusen er aldi så stabil (det er dessverre en ubredt myte at det er dag 14, men selv om en stabil 28 dagers syklus kan denne myten bomme med 3-4 dager, hver vei, og således vil man innledningvis måtte bruke mer enn 1-2 tester, og man kan uansett ikke bruke dem for å se om det stemmer at man hadde EL når tempen har steget, da vil det jo være for sent å få positiv testlikevel (dvs, OM man får positiv test vet man at tempen IKKE viste el, men sån ellers kan det ikke brukes på den måten) Selvsagt er det ikke krise å miste noen tempinger rundt EL, det har jeg gjort mang en gang selv også, og som du sier, man vet ikke eksakt når EL fant sted, men så lenge man anser seg som fertil fremtil EL er bekreftet, så er det ikke farlig prevensjonsmessig. Bortsett fra at det ikke lbi like mange "grønne" dager ja. Inntil man kjenner egen kropp og syklus er det likevel å anbefale at man får flest mulige tempinger i denne tiden "en uke før el og frem til el er bekreftet" nettopp forå vite når EL inntraff, for på den måten å bli kjent md egen syklus, vite hvordan sekret oppførte seg i forhold til temp, vite hvor mange dager man har fra el til mens, og bli kjent med i hvor stor grad egen kropp ER stabil. Mener i alle fall jeg da. Selvsagt er det likevel ingen krise å miste en temp eller to, selv "midt i eggløsningen". Det er forskjell, synes jeg, både på el-testing og temping for en som har gjort det lenge og kjenner egen kropp, og en som skal til å begynne for første gang.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #47 Skrevet 16. februar 2007 Og trådstarter har så vidt jeg har forstått stabil syklus Jeg er enig med deg i at det er viktig å være nøye i starten, men det jeg vil fram til er at det er ikke er nødvendig med full katastrofealarm om en mister et par temper nå og da, eller ikke har lyst/råd/overskudd til å bruke en mengde EL tester og følge med på tappen. Husker hvordan kravene til nøyaktighet holdt på å skremme meg bort fra det i starten, og hvor overrasket jeg ble over hvor enkelt det var å finne ut av ting selv om jeg rotet en dag eller to innimellom. Men for å få sagt mitt når det gjelder tester: Kjøp en pakke om du vil, så har du et ekstra hjelpemiddel for å skille EL sekret fra annen utflod. Men nødvendige er de ikke så lenge du har en stabil søvnrytme, og ikke føler du har behov for enda et ekstra holdepunkt.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #48 Skrevet 16. februar 2007 Tusen takk igjen! Dere er fantastiske! Jeg kom til å tenke på enda noe. Hva om vi bruker glidemiddel eller jeg får sopp. Blir det da ekstra vanskelig å tyde sekretet, eller går det likevel?
Malama Skrevet 16. februar 2007 #49 Skrevet 16. februar 2007 Sopp skiller seg fra sekret, så der tror jeg ikke du skal ta feil av sopp og sekret, men ja, sekret vil bli annerledes mens du har sopp, så det kan vel være litt vanskelig da kanskje. Glidemiddel, jeg aner ikke, har aldri sett slikt i i virkeligehten, aner ikke hvordan det føles og hvordan det forblir inni deg og kan forvirre deg neste morgen. f.eks. Og du, gjest som driver med dette, vi er nok grunnleggende enige, bare at jeg tok utgangspunkt i hvordan det kan oppleves i begynnelsen, og du mer i hvordan det blir etterhvert. For vi er enige om at man bli mer kjent med egen syklus etterhvert, og at det da blir mye enklere. Også er det ikke noe problem å miste en og annen temp, det er ikke krise om man ikke finner ut av dette med tappen. I begynnelsen kan det være greit å prøve å få med seg litt jevnlig, fordi det tar tid å bli kjent med kroppen, men har man en stabil syklus tror jeg nok at det kan bli mye enklere etterhvert ja. Innbiller jeg meg. Aner ikke. Jeg har ikke stabil syklus jeg. Lange og uregelmessige. Så min virkelighet er meget annerledes. Og dette påvirker meg nok litt ja. (for meg ER det nemlig gjerne viktig å få tempet når jeg tror/håper EL nærmer seg, for å vite om det reelt ER el, eller om alt dette slimet (åjada, jeg har masse el-slim jeg, men det trenger ikke etterfølges av EL. Ikke den første gangen. Kanskje ikke den andre gangen en ukes tid senere heller. Kanskje den tredje? Hvem vet? Forrige mens hadde jeg rundt nyttår, og dersom det kommer noen EL denne syklusen, så får jeg vel ikke den neste før i mars, tenker jeg...) Det er vel ikke til å unngå at dette til en viss grad påvirker mine tanker omkring hvordan det er med temping. Det er vanskelig for meg å foretstille meg en virkelighet med mens en gang hver 4. uke og forutsigbar eggløsning. I en slik virkelighet, så er det nok langt lettere å tempe. Uansett er det lærerikt, spennende og en positiv oppleelse, synes jeg. Det å bli kjent med egen kropp på denne måten. (selv om jeg gjerne skulle sett at min oppførte seg litt bedre da...)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #50 Skrevet 16. februar 2007 Vi er nok stort sett enige ja Men klart, det blir vidt forskjellige perspektiver hos meg som har sykluser på gangske nøyaktig 4 uker (det skulle jeg visst ikke skrytt så mye av tidligere, ser ut som om det dukker opp en av de avstikkersyklusene som kommer en gang i året/annethvert år nå) og sykluser på et par måneder i slengen. Som en grunnregel sies det at det tar rundt 3 sykluser før man får grei oversikt, og jeg tror det kan gi en god pekepinn så sant syklusene er forholdsvis stabile. Med mer ustabile sykluser så er det ikke så merkelig at det tar lengre tid, spesielt om en ikke allerede har oppnotert en del tidligere sykluser (UTEN hormonprevensjon) som kan plottes inn i ovusoft el. Jeg har knapt med erfaring med glidemiddel, men det eneste jeg har vært borti minner IKKE om EL sekret. Det som kan være til forveksling likt er det sekretet kroppen lager under sex. Det jeg merker forskjell på er at det forsvinner raskere (1-2 toalettbesøk, og jeg er like “tørr” igjen), mens EL sekretet er der hver gang jeg er på WC, det er heller ikke like seigt og “sterkt”. Tar du utgangspunkt i eggehvite så har du “normalen” på EL sekret, så om du kan huske å ha sett noe slikt ca midt i syklusen et sted, så er du på god vei allerede
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #51 Skrevet 16. februar 2007 Det har hendt at jeg har sett det, tror jeg. Men noen ganger er det også noe hvitt , mer kremaktig. Glidemiddelet er helt blankt, fuktig, men ikke klissete. Det stemmer nok at det går raskt bort. Jeg tror jeg et øyeblikk forvekslet tidpunkt for temping og får å se på sekret og tenkte at begge deler måtte skje om morgenen. Nå skal jeg ringe apoteket igjen. De skulle sjekke om de kunne bestille termometer med to desimaler. Hvis ikke, bestiller jeg på babyornot. Igjen: Tusen takk!
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #52 Skrevet 16. februar 2007 http://pernille.info/utflod.htm ca midt på siden der ser du en liste over et normalt sekretmønster Det eggehviteaktige er normalt det mest fruktbare, det mer “kremete” er enten det som er på vei til å bli EL sekret, eller at mensen er på vei. Jeg har stort sett kun enten “eggehvite” eller tørr, så jeg har det veldig enkelt der. Og du har helt rett, sekret kan/bør du sjekke jevnt og trutt hele dagen, og det går fort helt automatisk. Hyggelig å kunne vært til hjelp, og gjerne oppdater litt her om hvordan det går
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #53 Skrevet 16. februar 2007 Nå har jeg bestilt et termometer noen EL-tester for sikkerhets skyld. Så får vi se hvordan det går. Den siden var fin. Hvordan har dere lært alt dere vet? Gjennom Internett eller har dere også lest noen bøker? Jeg tittet akkurat på Amazon, og fant noen engelske bøker. Men det beste hadde kanskje vært å finne noen på samboeres morsmål, slik at han kanskje også leser litt og blir litt overbevist. (Han kan jo tålelig engelsk, men siden han aldri leser engelske bøker ellers, tror jeg barrieren blir for høy) Kanskje har dere noen å anbefale?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #54 Skrevet 16. februar 2007 Og så står det at man skal markere når man har inntatt alkohol og en del andre ting. Vi drikker aldri mye, men vi tar oss ofte et glass eller to med vin i helgene. Har dette noen innvirking?
Malama Skrevet 16. februar 2007 #55 Skrevet 16. februar 2007 slkohol gir deg gjerne en forhlyet temperatur nete morgen, så drikker du aklohol en kveld, får en høyere temp neste morgen, ikke drikker den dagn, og denf aller igjen... ja, da var det nok alkoholen som ga deg ven tempen, ikke EL. Så lenge du anser deg som ferti til du er sikker på at EL er over, så skal det ikke skape de store probleme nei. Når det gjelder lesestoff, så er det meste av bøker så vidt jeg vet på engelsk (du finner MASSE på nettet om du søker på FAM (fertility awareness method) og noe finner man også på ulike språk. På Norsk er pernille.info den absolutt beste siden jeg vet om. Hva som er tilgjengelig på din samboers morsmål er ikke godt å si, særlig for oss som ikke vet hvilket språk dette er. "Bibelen" på dette området er ifølge mange "taking charge of your fertility", boka som danner grunnlaget for programmet ved samme navn (også kjent som ovusoft, det het det før)
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2007 #56 Skrevet 16. februar 2007 Ingen bøker på norsk dessverre, men kanskje du kan peile han inn på pernillesiden eller en av trådene her? Jeg har stort sett lest på ovusoft, fertilityfriend, pernille.info og forumet på snartgravid.com (metodene er stort sett det samme, selv om ønsket resultat er stikk motsatt ). Det finnes sikkert flere gode sider, men etter jeg hadde fordøyd de så hadde jeg rett og slett ikke behov for mer info. Da var det fullt, og så var det bare å begynne Alkohol glemte jeg helt å nevne. Ja, det vil ofte øke temperaturen dagen derpå, men det varierer enormt fra kvinne til kvinne. Noen får store utslag på temperaturen etter et glass vin, mens andre kan sette til livs en flaske whisky uten at det gir utslag. Vil tro førstnevnte alternativ er mer vanlig enn sistnevnte. Husker ikke hvilket utslag jeg får, jeg drikker knapt et par ganger i året og da hopper jeg som regel over tempingen pga at søvnen blir såpass ødelagt. Noter ned, og se hva som skjer med din kropp
Malama Skrevet 16. februar 2007 #57 Skrevet 16. februar 2007 Det er rett og slett det man må gjøre, bare undersøke hva som skjer i egen kropp. For å bli kjent med egne kropp. Vi er nemlig forskjellige, og reagerer ulikt på ellers like situasjoner, derfor er det rett og slett å notere ned ting man tror kan ha betydning, og se etter resultatet i ettertid, gjerne etter flere ganger med samme ting (ettersom det kan være en annen årask til at tempen steg/sank akkurat den dagen) og vips, etterhvert blir man kjent med egen kropp. Alkohol var ikke noe jeg heller tenkte på å nevne, fordi det ikke er en problemstilling for meg, men teoretisk sett vil det øke kroppstemperaturen... for de aller fleste i alle fall, men vi er ulike ja. Det er sånn ca de samme sidene jeg har brukt til å lære meg det jeg vet om dette (jepp, det grunnleggende er stort sett det samme om man ønsker å bli gravid eller å unngå det, men litt forskjell er det jo selvsagt i tenkemåten (bortsett fra å gjøre motsatt da) Men, ja, det er jo for å oppnå grqviditet dette i stor grad er mest kjent, og man kan lære masse fra disse sidene. Og som en bonus: når/hvis dere ønsker å få barn senere... ja da vet du hvilke dager det er ideelt å hoppe til sengs
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 22. februar 2007 #58 Skrevet 22. februar 2007 I går fikk jeg alt pakken, og i dag tidlig målte jeg alt temperaturen for å teste. Men jeg har enda et spørsmål. Sannsynligvis får jeg mensen i løpet av dagen. Skal jeg da begynne med dagens temperatur som første dag uansett hvor sent den kommer, eller fins det da en grense? Jeg synes å huske at ved LadyComp så skal man fram til et visst klokkeslett trykke M-knappen, og etter det først dagen etter. Hvordan gjør dere det?
Malama Skrevet 22. februar 2007 #59 Skrevet 22. februar 2007 Hmm, jeg markerer en dag som "dag 1" så lenge jeg får menesen før jeg legger meg. Med minLC vet jeg jo ikke når jeg våkner AT den kommer (jeg vet dog grunnte tempingen/chartingen min med 99% sikkerhet at den kommer) og trykker nei når jeg måler på morgenen. Når den så kommer, som jeg antok, så går jeg tilbake og korrigerer det til ja, før jeg legger meg. (jeg trykker nei i tilfelle den ikke kommer før dagen etter, og min lc "maser" tross alt etter mens i 1-4 uker før den kommer (grunnet min ustabile syklus)) Jeg kan ikke huske å ha lest noe om et klokkelsett for LC, men det er mulig det ståt noe veiledende (i praksis kan man fikse det i inntil 3 dager tilbake i tid eller noe sånn)
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2007 #60 Skrevet 22. februar 2007 I går fikk jeg alt pakken, og i dag tidlig målte jeg alt temperaturen for å teste. Men jeg har enda et spørsmål. Sannsynligvis får jeg mensen i løpet av dagen. Skal jeg da begynne med dagens temperatur som første dag uansett hvor sent den kommer, eller fins det da en grense? Jeg synes å huske at ved LadyComp så skal man fram til et visst klokkeslett trykke M-knappen, og etter det først dagen etter. Hvordan gjør dere det? ← På fertilityfriend så mener jeg det står ett eller annet i retning "når du selv regner det for sen kveld, så kan du skrive ny dag", men jeg er ikke helt sikker. Det viktigeste er uansett at du er konsekvent. Jeg har pleid å sjekke meg innvendig den dagen jeg antar mensen kommer, og så noterer jeg ned klokkeslettet når jeg merker litt blod, og når jeg merker mye. Stort utslag har det uansett ikke gitt, det er mer for min egen del at jeg liker ha litt oversikt over når på dagen det er mest vanlig det kommer igang hos meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå